Gå til innhold
Arkivverket

Nils Herzberg - Kallsbok for Kinsarvik/Ullensvang for 1822 - Er denne fysisk oppbevart i statsarkivet i Bergen, eller enda bedre, scannet?


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Nils Herzberg, sogneprest i Ullensvang/Kinsarvik, skal angivelig ha notert ganske detaljerte værobservasjoner i kallsboken. Jeg er spesielt intessert i væropplysninger for 1822 (ref. "Galnemandagen"). Jeg er ikke så godt kjent med kallsbøker, er kallsboken etter Herzberg tilgjengelig i Statsarkivet i Bergen? Det ser ikke ut som den er scannet, kan det stemme?

 

Beste hilsen,

 

Frank Marton Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nokre kallsbøker i arkivet etter Soknepresten i Ullensvang, men i dette tilfelle mistenker vi at du forvekslar Nils Hertzberg med broren Peder Harboe Hertzberg, sokneprest i Kvinnherad, som er kjend for bl.a. veir-observasjonane i sine kallsbøker.

 

Referanse til den aktuelle kallsboka når det gjeld galnemåndagen blir då:

Kvinnherad prestearkiv I.3.a. 1823-1829 Kalls-/Materialbok.

 

Eldre kallsbøker for både Ullensvang og Kvinnherad er tilgjengelege via lesesalen vår i Bergen. Dei er diverre ikkje lagt ut på nett.

 

PS: På side 34 i Bergensposten 3/2008 finn du ein artikkel om Hertzberg og kallsbøkene hans og også litt om broren Niels:

https://www.arkivverket.no/sok/_/attachment/inline/d3692110-1dbd-425a-aa86-f1310869d3a7:a3268bdc33bcb8e8186603107f3d98b22a4d6a47/Bergensposten nr 3:2008.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anita!

 

Det går litt i surr for meg med disse Herzberg-ene. Min forståelse er som følger:

 

Ifølge Wikipedia+ var Niels Herzberg, sønn av Peder Harboe Herzberg, sogneprest i Kinsarvik og Ullensvang i 1822:

 

Niels Hertzberg – Store norske leksikon (snl.no)

Nils Hertzberg (prost) – Wikipedia

 

Oppsummeringen av Galnemandagen i 1822 i linken under er signert N. Herzberg ved Ullensvang prestegård.

 

Den Norske Rigstidende (nb.no)

 

 

Kan referansen til Peder Harbour Herzberg i artikkelen du viser til over være feil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Forfattaren av artikkelen i Bergensposten er arkivar ved Statsarkivet i Bergen og har grundig kjennskap til prestearkiva ved institusjonen, så innhaldet skulle vere høgst påliteleg.

 

Men lenka til Rigstidende var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Anita, nå forstår jeg forskjellen mellom disse brødrene. 

 

Takk for hjelp, dere er suverene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.