Gå til innhold
Arkivverket

SF Førde: Ingebjørg Rasmusdtr Furebø, f.1906 - konfirmert i Gloppen 1920 - hjelp til å identifisere på fotografi -


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Dette blir som å skyte mot månen, men det KAN hende ein treffer då og. Jenta i overskrifta er tald heime hos foreldra i 1920 - sjå lenka.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074057001408

 

10 oktober same år er ho konfirmert i Gimmestad kyrkje i Gloppen, med oppgjeven opphaldsstad Rindebø. Det er 47 konfirmantar på gruppebiletet, og vi har no identifisert ca 40 av dei, så det har gått litt prestisje i å greie alle 😄

 

Dei seks uidentifiserte jentene er lagt ved her (med nokre gutar på kjøpet). Er det nokon som tilfeldigvis har kjennskap til denne familien og kan sjå etter kjende trekk?

1920rest.doc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg nok ikke hjelpe deg med Aase.

Men siden dere har klart å identifisere 40 av 47, så går jeg ut fra at dere har navn på alle konfirmantene i det kullet. Men ikke vet vilke navn som hører til hvor. Kanskje det hadde vært en ide å legge ut de sju navnene dere har og som dere ikke klarer å plassere?

Kanskje noen da kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dei andre namna er knytte til Gloppen og i ferd med å fall på plass - men denne er så heilt "utanfor sirkelen" at vi ikkje eingong kan få hjelp på den garden der ho er sagt å ha bustad ved konfirmasjonen; ingen hugsar noko om henne. Furebø ligg i Sunnfjord, ei dagsreise unna Gloppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår problemstillingen.

Men ved å få på plass de andre vil du til slutt sitte igjen med en ukjent og det må være jenta fra Førde. Det er ofte slik at det er enklere å begynne bakfra ved å eliminere bort de andre. Håper noen kan hjelpe deg med dette. Lykke til.

 

Jeg ser at Ingebjørg ble gift 23.06.1933 i Førde med Henrik Johan Øen, Førde født 1900. Det burde være mulig å finne noen som kjenner dette paret og som kan hjelpe deg med å identifisere Ingebjørg på bildet.

Ingebjørg og Henrik bodde på Førde Prestegård bruk 17 og fikk sønnen Roald i 1935. Han giftet seg med Kari Gjørven og var bosatt i Sogndal. De hadde disse barna: Irene 1963, Sissel 1964, Helge 1968 og Jonny 1974. Finner du noen av disse kan de sikkert peke ut bildet av farmor Ingebjørg Rasmusdtr./Øen.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det ligg ein haug med bilete på Geni, m.a. dette portrettbiletet lagt ut av Tor Christian Øen Solevågseide:

 

Fantastisk, tusen takk! Eg finn henne faktisk ut frå dette biletet og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.