Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Gierdrum's vielse i 1769


KirstenOsa
 Del

Recommended Posts

Jeg tror dette er riktig kilde for vielsen mellom Jacob Gierdrum og Catherine Carlsdatter

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010015  [#11 - øverst på høyre side]

 

Kan noen hjelpe med hva det står der?    Jeg har sett noe lignende det som står før navnet hans i andre kilder for han (eg. dåp av barn), men jeg kan ikke tyde det noen steder.  

I følge 1801 Folketelling var han klokker for Ås https://www.digitalarkivet.no/ft20090804650484 [#55]

Jeg tror det er hans datter som er #54, men siden for hennes dåp (~1779) manger i kirkebøkene.

 

Mvh Kirsten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen du lenket til heter Jacobs kone Johanne Jaspersen. I følge dåpen du lenket til over så er Catharina Carlsdatter hans mor . . .

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Even Stormoen said:

I folketellingen du lenket til heter Jacobs kone Johanne Jaspersen. I følge dåpen du lenket til over så er Catharina Carlsdatter hans mor . . .

 

Mvh

Beklager - jeg kopierte feilt navn.  Hans mor er Catherine Carlsdatter og hans kone Johanne Magrethe Jaspersen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg vielsen:

 

Klokeren Mentz Jacob Alekanders Gierdrum og Jomfr Johanna Margretha Jastpersen efter Kongel Bevilgning
Caut: Hans Hohlstad og Peder Jaspersen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les vigsla som

"Klokeren Monsr. Jacob Aleksander Gierdrum og Jomfr

Johanna Margretha Jaspersen, efter Kongelg bevilgning.

Caut: Hans Hohlstad og Peder Jaspersen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Jacob Aleksander Gierdrum

 

Enig i at det står dét– selvfølgelig – men ved dåpen (lenket til i #1) er han kun kalt Jacob. Bare som et lite tankekors. Er det samme ‹mann›?

 

Mvh

 

Edit: Er det ikke Alexander?

Edit 2: Det ville selvsagt falle på plass hvis det var ment å stå Alexandersen, som Else B. var inne på med en -s til slutt. (selv om jeg ikke klarer å se den)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Edit: Er det ikke Alexander?

Edit 2: Det ville selvsagt falle på plass hvis det var ment å stå Alexandersen, som Else B. var inne på med en -s til slutt. (selv om jeg ikke klarer å se den)

jau... det er x

meint å stå... då kan vi få til mykje rart... Då kan det vel også tenkjast at han droppa "-sen" sjølv, og kalla seg "Jakob Aleksander".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

jau... det er x

meint å stå... då kan vi få til mykje rart... Då kan det vel også tenkjast at han droppa "-sen" sjølv, og kalla seg "Jakob Aleksander".

 

«meint å stå... då kan vi få til mykje rart... »

Det har du evig rett i. Her bør jeg selvsagt holde meg til tyding, ikke tolkning, men av og til tar ‹den mørke siden› over 😉 

«Då kan det vel også tenkjast at han droppa "-sen" sjølv, og kalla seg "Jakob Aleksander"». 

Det er jo absolutt en mulighet, ja. ‹Mahognifliser› var vel litt mer tilgjengelige dengang. Selv om man nå for tiden kan kalle seg både «Værsågod» og «Takkskalduha». Misunner ikke fremtidens slektsgranskere . . . 🙂

Men vi (jeg) må vel bare akseptere dét det står, og la være å spekulere. Takk, Ivar! 🙂

 

Mvh

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Else B. Rustad said:

Slik leser jeg vielsen:

 

Klokeren Mentz Jacob Alekanders Gierdrum og Jomfr Johanna Margretha Jastpersen efter Kongel Bevilgning
Caut: Hans Hohlstad og Peder Jaspersen.

 

13 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg les vigsla som

"Klokeren Monsr. Jacob Aleksander Gierdrum og Jomfr

Johanna Margretha Jaspersen, efter Kongelg bevilgning.

Caut: Hans Hohlstad og Peder Jaspersen"

 

Tusen takk.  Jacob var klokker og Alexander's søn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Even Stormoen said:

 

Enig i at det står dét– selvfølgelig – men ved dåpen (lenket til i #1) er han kun kalt Jacob. Bare som et lite tankekors. Er det samme ‹mann›?

 

Mvh

 

Edit: Er det ikke Alexander?

Edit 2: Det ville selvsagt falle på plass hvis det var ment å stå Alexandersen, som Else B. var inne på med en -s til slutt. (selv om jeg ikke klarer å se den)

 

 

13 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

jau... det er x

meint å stå... då kan vi få til mykje rart... Då kan det vel også tenkjast at han droppa "-sen" sjølv, og kalla seg "Jakob Aleksander".

 

Bare spekuler, jeg er takknemlig for alle tanker. 🙂

 

Det ser ikke ut som han bruker Alexander til vanlig.  På folketellingen er det heller ikke brukt. Hans første sønn heter også Alexander (https://www.digitalarkivet.no/kb20061026030179 [#7]) og hvis foreldrene er riktig så heter hans far Alexander. Jeg tror det er samme person. 

 

Men er han far til Catharine Elisabeth Gierdrum?  jeg har funnet dåps kilder til hans barn født før og etter henne men det finnes ingen kilde for det tidsrommet hun var født.  Det jeg har å gå på er at de bor på samme sted på 1801 folketellingen.  Er det godt nokk? Finnes det en annen måte jeg kan knytte de sammen?

Endret av KirstenOsa
inkludert lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KirstenOsa skrev:

Men er han far til Catharine Elisabeth Gierdrum?  jeg har funnet dåps kilder til hans barn født før og etter henne men det finnes ingen kilde for det tidsrommet hun var født.  Det jeg har å gå på er at de bor på samme sted på 1801 folketellingen.  Er det godt nokk? Finnes det en annen måte jeg kan knytte de sammen?

 

Det er eit spørsmål som kjem langt utanfor tydinga...

Du har vel spurt om det her:  https://forum.arkivverket.no/topic/271145-kilder-for-dåp-i-drøbak-for-1779/?tab=comments#comment-2263868

 

For å knyte dei saman må du finne andre kjelder. Det er ikkje sikkert det finst.

Vigslar fekk med faren sitt namn først kring 1830, og  det er kanskje litt seint her.

Skifte etter foreldra kan vere ei mogeleg kjelde, dersom det finst eit offentleg skifte (det er langt frå sikkert;

vaksne arvingar kunne/kan dele arven utan hjelp frå sorenskrivaren).

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.