Gå til innhold
Arkivverket

Cornelius Tammsen


Reidar Olav Meling
 Del

Recommended Posts

Akkurat nå, Reidar Olav Meling skrev:

Har han hoppa av skipet han har vore mønstra på...?

 

Ja.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi skal forsøke å uttale Omund eller Omundsen på Engelsk, høres det kanskje ikke så ulikt ut Tom eller Tamsen?

 

Det er vel forøvrig like sannsynlig at Torbjørnsen kan ha blitt til Tomsen/Tamsen, men så var det dato og rømmingen, da.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningane om Gunerius Severin Ommundsen stemmer svært godt med dei opplysningane som barnebarnet til Cornelius har gitt oss, og som stammar fra Cornelius. Opplysningane om Gunerius Torbjørnsen stemmer svært dårleg. Så inntil vidare går eg ut ifrå at hr. Ommundsen er "vår mann". Så er det i tillegg slik at etterkommarane etter Cornelius får klare DNA-treff med folk som me veit stammar fra Åseral, - mor til hr. Ommundsen (Anne Olsdatter) er frå Åseral.

 

 

mvh

Reidar O. Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2021 den 21.08, Reidar Olav Meling skrev:

Ein kjenning av Jean har, på bakgrunn av visse DNA-treff og bruk av verktøyet DNA-painter, ein teori om at denne Cornelius Tammsen kan vera identisk med ein Gunerius Severin Torbjørnsen, fødd i Fjære i 1870.

 

Denne teorien har tydeligvis spredd seg for jeg finner familitrær hos Ancestry basert på at Guenrius Severin Torbjørnsen = den som giftet seg med Mary Ann Taylor i 1904 og kalte seg for Cornelius Tamsen. Det kunne derfor være greit å få ryddet unna denne kandidaten. En av de som har et familitre hos Ancestry er en norsk slektsforsker som refererer til Gunnerius Severin som "Gust Thomsen".

Gust Thomsen i.png

Gust Thomsen ii.png

 

Bakgrunnen til navnet "Gust Thomsen" kan leses her (samme slektsforsker som har familitreet hos Ancestry) - https://genealogicalresearchnorway.blog/2021/03/29/the-lost-sailor-a-dna-mystery/

 

Gunerius Severin rømte i NY 1896 - Nr. 2389 - Aust-Agder fylke, Hovedrulle nr. 4 (1889-1940), Protokollside, Side 62, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10041006290062

 

I tillegg;

Sitert fra slektsforskeren "There exists a picture of Gunerius where he is probably 60 years old, so about 1930. It looks like it is taken in the US. The picture was sent to his sister and he signed it, your brother Gunerius."

 

Gunerius Severin er ikke nevnt i verken farens eller morens DFP;

 

Faren Torbjørn Olsen døde 13.3.1897 - Aust-Agder fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 137 (1878-1915), Dødsfallsprotokollside, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10411206083064

 

Moren Else Marie døde 16.9.1932 - Aust-Agder fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 32 (1926-1935), Dødsfallsprotokollside, Side 133-134, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10411206111092

 

Jeg finner i tillegg denne fra SSAC (1937)

 

The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Name:    Gus Thomsen
Gender:    Male
Race:    White
Birth Date:    1 May 1872
Birth Place:    Grimrtad, Norway
Father:    
Turbgun Olsen
Mother:    
Else Maria

SSN:    124071321
Notes:    Jun 1937: Name listed as GUS THOMSEN

 

Basert på informasjonen ovenfor så kan vi vel trygt plassere denne Gunerius Severin i USA og IKKE i Wales.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saka har verkeleg ført med seg mykje forvirring. For meg ser det framleis ut som om denne Gunerius S. Ommundsen må vera "vår" mann. Men er det verkeleg slik at han har skifta identitet, og i tilfelle kvifor?

 

 

R.O.Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Reidar Olav Meling said:

Denne saka har verkeleg ført med seg mykje forvirring. For meg ser det framleis ut som om denne Gunerius S. Ommundsen må vera "vår" mann. Men er det verkeleg slik at han har skifta identitet, og i tilfelle kvifor?

 

 

R.O.Meling

 

Tja, å si at han har skiftet identitet er nok å ta litt hardt i. Som du skriver i en tidligere post:

 

 Hennar morfar kalla seg Cornelius Tammsen, skulle etter eigne opplysningar vera fødd i Arendal 7. februar 1875. 

 

Dette tyder jo på at Cornelius har beholdt og kommunisert sin tidligere fødselsdato. Hadde han skiftet identitet på "ordentlig" hadde han nok diktet opp noe annet?

At Gunerius kan bli til Cornelius kan være forståelig rent språklig:

 

Gunerius: "Hi, my name is Gunerius"

Samtalepartner: "Sorry, did you say Cornelius?"

G: "No, No. Gunerius!"

 

Spørs hvor lenge han har orket å holde på med dette (?).

 

Tamsen? Tja. Ommundsen/Amundsen -> Thompson -> Tammsen?

 

Han kan ha sett seg tjent med å justere litt på navnet ettersom han stakk av i Newpork i tilfelle etterlysning etc.

 

Jeg er 90% sikker på at Gunerius S. Ommundsen er Cornelius Tammsen. Fødselsdato stemmer, DNA skal angivelig stemme og vi vet at han stakk av i Newport som jeg er overbevist om at er Newport Wales. Vi finner han ikke i norske kilder etter at han stakk av. Bygdebokforfatteren vet heller ikke hvor han tok veien.

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Frank skriver.

 

Det burde finnes Naturaliserinsdokumenter for ham. Vet du noe om slektningene har søkt etter dette @Reidar Olav Meling ?

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samd i at det er noko uheldig uttrykt å kalla det "ny" identitet, men han har altså funne det nødvendig å "justera" identiteten sin litt.

 

RO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge barnebarnet til Cornelius Tammsen har bestefaren sjølv gitt opplysningane om at han var fødd i Arendal 7de februar 1875, og opplysningane om Gunerius S. Ommundsen stemmer jo mykje betre med dette enn opplysningane om Gunerius Torbjørnsen. Kvifor skulle bestefaren dikta opp ein slik fødselsdato, som endåtil stemmer 100% med denne Gunerius S. Ommundsen i Froland? Så inntil vidare satsar eg på at hr. Ommundsen er "vår mann". Noko som styrkjer meg i denne teorien er at mora, Anne Olsdatter, er fødd i Åseral, og etterkommarane etter Cornelius får altså DNA-treff med folk som me veit har aner i Åseral.

 

 

mvh

Reidar O. Meling

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Reidar Olav Meling skrev:

Ifølge barnebarnet til Cornelius Tammsen har bestefaren sjølv gitt opplysningane om at han var fødd i Arendal 7de februar 1875, og opplysningane om Gunerius S. Ommundsen stemmer jo mykje betre med dette enn opplysningane om Gunerius Torbjørnsen. Kvifor skulle bestefaren dikta opp ein slik fødselsdato, som endåtil stemmer 100% med denne Gunerius S. Ommundsen i Froland? Så inntil vidare satsar eg på at hr. Ommundsen er "vår mann". Noko som styrkjer meg i denne teorien er at mora, Anne Olsdatter, er fødd i Åseral, og etterkommarane etter Cornelius får altså DNA-treff med folk som me veit har aner i Åseral.

 

Det er en god kandidat, uten tvil. Det hadde derfor vært flott om vi kunne fått ytterligere bekreftelser på at det virkelig er Gunerius Severin Ommundsen > Cornelius Tammsen.

 

Siden han giftet seg i 1904 i Roath, St Saviour (Church), Glamorgan, Wales ( https://en.wikipedia.org/wiki/St_Saviour's_Church,_Splott ) skulle man tro at han har oppholdt seg i Wales/England etter at han rømte skip i Newport i 1894. Han burde derfor være mulig å lokalisere i census 1901. Spørsmåler er om han da brukte det samme navnet (Cornelius Tammsen)?

 

Han burde også finnes i 1911 census, men der har jeg kun forløpig funnet Mary Ann. Jeg har ikke tilgang til original, men det kunne være intressant å se den. Mary Ann oppgitt f. i Barnstaple North, Devonshire (se kart).

 

England and Wales Census, 1911https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XW6F-X7Y

Name: Mary Ann Tammsen
Event Type: Census
Event Date: 1911
Event Place: Cardiff, Glamorgan, Wales, United Kingdom
County: Glamorganshire
Parish: Cardiff
Sub-District: East Cardiff
Sub-District Number: 2
District Number: 588
Enumeration District: 25
Registration District: Cardiff
Sex: Female
Age: 32
Marital Status: Married
Marital Status (Original): MARRIED
Number in Family: 7
Birth Year (Estimated): 1879
Birthplace: Barnstaple North, Devonshire
Relationship to Head of Household: Wife
Schedule Type: 348
Page Number: 1
Registration Number: RG14
Piece/Folio: 699
Affiliate Record Identifier: GBC/1911/RG14/32092/0699/7
 

Household Role Sex Age Birthplace
Henry Morrish Head M 37 Bishop Lawton North, Devonshire
Annie E Morrish Wife F 39 Ba Taple North, Devonshire
Stanley H Morrish Son M 13 Cardiff, Glamorganshire
Reginald W Morrish Son M 12 Cardiff, Glamorganshire
Dulcie E Morrish Daughter F 9 Cardiff, Glamorganshire
John Lydicend Boarder M 21 Cardiff, Glamorganshire
Mary Ann Tammsen Wife F 32 Barnstaple North, Devonshire


Record Type: Household
Line Number: 7

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2021 den 17.16, Egil Johannessen skrev:

Jeg har ikke tilgang til original, men det kunne være intressant å se den

 

rg14_32092_0699_06.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

A granddaughter and a great-granddaughter have taken DNA tests on Ancestry.com, MyHeritage and www.familytreedna.com

They are interested to learn more about this possibility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.