Gå til innhold
Arkivverket

Søk etter informasjon om min farfar


Tor Øystein Skog
 Del

Recommended Posts

Hei.

Mitt navn er Tor Øystein Skog. Bor i Sandefjord, Vestfold og Telemark fylke.

Har i lengre tid lurt på hvem min farfar er.

Far er død. Farmor er død. Og etter hva jeg vet, kjenner ikke andre gjenlevende til mer enn meg.

Vet forøvrig at min farmor er født i Iverfjord, 3 september 1917. Hun var bosatt i Mehamn i lang tid, før hun flyttet til Sande kommune i Vestfold i forholdsvis voksen alder. Der døde hun også etter å ha bodd der i mange år.

Hun het Therese Helene Larsen. Etter hva jeg vet ble hun født Kristiansen.
Hun bodde sammen med Arnt Simonsen i Mehamn, og flyttet deretter sammen nedover til Sande kommune, og bodde også der sammen, inntil Arnt gikk bort først, og bestemor noen år etterpå.

 

Mitt spørsmål er derfor om det finnes opplysninger om min bestemor, og evt. min far Svein Arne Skog i lokale register.

Vet dette sammenfaller med 2 verdenskrig, men velger uansett å høre.

Er veldig nysgjerrig på dette. Min bestemor var alltid hemmelighetsfull om dette.

Hvor kommer Skog navnet fra? Hvem var min farfar. Hvor stammer jeg fra, på min fars side?

Håper dere kan hjelpe meg litt videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese Helene Kristiansen f. 3/9-1917 i Gamvik, er gift 22/6-1946 i Tana med Sverre Jermand Larsen, f. 10/9-1912 i Kristiansund. Dette er Therese sitt første ekteskap, altså har hun ikke vært gift da hun fikk barn i 1940

 

Therese sin grav https://slektogdata.no/gravminner/grav/14919331-5348-4003-a36e-81684a3d6065

 

Svein Arne Skog sin grav https://slektogdata.no/gravminner/grav/a7182363-b8b0-4091-abd7-51776c9d3d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for tilbakemelding.

 

Dette er de rette personene.

 

Vi har hele tiden, familien, vært veldig usikre på hvem som er min farfar, altså Svein Arne Skog sin far.

Therese har hele tiden vært veldig hemlighetsfull angående dette, men hevdet at det ikke var noen spesiell situasjon rundt dette svangerskap.

 

Vi er likevel nysgjerrige på om det er mulig å finne mer opplysninger rundt dette.

 

Har du  noen ide om steder å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne litt om din far ved å søke på Nasjonalbiblioteket.no etter "Svein A. Skog" - husk å ta med anførselstegnene. Får en del treff i Sandefjord-området.

 

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Jeg skal ta meg en titt der.

 

Tusen takk for informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp Therese Helene

Finnmark fylke, Gamvik i Tana, Ministerialbok nr. 8 (1908-1920), Fødte og døpte 1918, Side 55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050216030945

 

1920-tellingen: Therese Helene Hansen

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074334001639

 

Vet du om hennes foreldre levde rundt juletider 1939 og i tilfelle hvor?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for interessen.

Dette er informasjon jeg også har sett, og som gjør meg mer usikker på tingenes tilstand.

 

Min farmor sies å hete Larsen, men jeg har også sett denne notat med etternavn Hansen.

 

Tar det med meg videre.

 

Tusen takk for tilbakemeldingen. Setter pris på alt som kan bidra til p belyse dette.

 

Og etternavnet Skog er jeg mest spent på hvor kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor Øystein Skog skrev:

Min farmor sies å hete Larsen, men jeg har også sett denne notat med etternavn Hansen.

Hansen er nok siden far het Hans. Dette er før navneloven.

5 minutter siden, Tor Øystein Skog skrev:

Og etternavnet Skog er jeg mest spent på hvor kommer fra.

Mtp din fars fødselsdato kan din farmor ha feiret jul/nyttår 1939 et sted hvor hun har truffet en Skog. Hvis foreldrene levde da var hun kanskje der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Om dette er før navneloven kan jeg forstå logikken. Da stemmer jo sikkert det.

 

Jeg leter videre jeg. Men ønsker å takke deg for dine tilbakemeldinger og interesse.

 

Hilsen

Tor Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.