Gå til innhold
Arkivverket

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

12. september 1843 blir min tipptippoldefar Peder Knudsen (48) og hans sønn Knud Pedersen (26/27) gravlagt i Mandal. Knud var broren til min tippoldemor. Dødsdagen var 16. juli, altså nesten to måneder tidligere. Begge var født i Mandal, men hele familien flyttet til Kristiansand. Peder var fraktmann og Knud matros. Under dødsårsak har presten skrevet denne teksten:

"Disse tvende Mandspersoner ere af Folk fra Mandal erkjendt for at være 1) Peder Knudsen, Fragtemand, 2) Knud Pedersen, Matros, den Foregaaendes Søn. Begge inddrevne i en Baad til Kysten af Præstegd.[gaarden] og fundne døde i Baaden. De have formodentlig lagt ude paa Fiskerie i Havet."

https://media.digitalarkivet.no/view/883/173

Her er det mye rart synes jeg. Jeg lurer på om 16. juli var den dagen de forsvant på havet, og om de drev i land to måneder senere. Disse to mennene har vokst opp i Mandal og kjenner vel kysten og skjærgården der ut og inn. De drar ut på fisketur en sommerdag under et Mandal-besøk, og båten kommer drivende inn med to lik. Man kan jo forstå hvis de har falt overbord og druknet, men de ble funnet i båten. Sønnen var også matros og sjøvant. Jeg har prøvd å søke etter navnene deres i digitaliserte aviser, men får ikke napp. Er det noen som er mer vant enn meg til å søke i digitaliserte aviser? Er det noen som kjenner til historien rundt Peder Knudsen og Knud Pedersen?

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er gjentagelsestegn men markering for ukjent dødsdato, som for de fleste i kolonnen  "Om død af smitsom Sygdom...osv..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Tror ikke det er gjentagelsestegn men markering for ukjent dødsdato, som for de fleste i kolonnen  "Om død af smitsom Sygdom...osv..."

A-ha! Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Klokkerboka har  en litt annen versjon: https://www.digitalarkivet.no/kb20060510020515

Ja, det var det at de ble begravet samme dag som fikk meg til å sjekke klokkerboka også. Det er nok som Åsbjørg skriver, at "gjentakelsestegnene" i kolonnen for dødsdato betyr ukjent dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Fantastisk, Bjarne 👏  Takk skal du ha 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.