Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var; Inderst Matthias Christiansen Skybergeie i Vardal, Ungkar, Dagleier på Fuglseng i Ringsaker


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Hvem var denne karen, og når ble han født, og hvor ble det av ham?

I Vardal var det minst 8 stykker med navnet Mathias Christiansen i den aktuelle perioden.

Den eneste jeg har funnet som har hatt tilknytning til Skyberg i Vardal, og kan ha vært omtrent omtrent rett alder, er en Matthias Christiansen Skybergeie konfirmert 2.10.1836.

Han hadde navnet Mathias Christiansen Skyeberg, med foreldre Christian Johannesen og Johanne Christiansdatter.

Om dette er rett mann vet jeg ikke. Han tok navnet Flikkeshaugbakken og døde av lungebetennelse 12.12.1860 bare 40 år gammel.

 

Denne mannen er registrert innflyttet til Flikkeshougbakken i 1854 fra? Jeg klarer ikke å tyde hva som står her:

 

Dette dødsfallet har jeg ikke greid å finne skifte fra, eller registert i dødsfallsprotokoll. Kanskje kunne det stått at han hadde en umyndig sønn i Ringsaker der?

Hvilke andre kilder kan han ha vært registert? I lensmannsprotokollen for Vardal og omheng?, ble han far flere ganger, fadder, kan det stå noe i vaksineprotokollen?

Jeg trenger litt hjelp her for å finne spor, kanskje i kilder som ikke er digitalisert.

 

Han ble far til Christian Mathiassen (Mathisen) født utenfor ekteskap 23.6.1850 på husmannsplassen Østre Fuglseng-eie under gården Fuglseng på Rudshøgda i Ringsaker.

Moren var Johanne Larsdatter Fuglesengeie, født 20.juli 1822 på Røhrseie ved Hovehøgda like ved Gaupen i Ringsaker.

Verken i Christians konfirmasjon eller giftemål, stod det noe om alder eller fødselsår på hans far.

 

 

I kirkeboka stod det:

«Christian, uægte, Johanne Larsdr østre Fuglengseie, pige, Jndst. Matthias Christiansen Skybergeie i Vardal, Ungk. Dagleier.

Faddere; Morten Pedersen Ø. Fuglengseie og kn, Gulbrand Johanness øvre Skybergseie og kn, Matthias Mons. Øst. Fugleng

Anmeldt Af Morten Peders øst. Fuglengseie

Hans 1ste Leiermaal. Hendes 1ste Leiermaal, skal og saa være hans 1ste»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Denne mannen er registrert innflyttet til Flikkeshougbakken i 1854 fra? Jeg klarer ikke å tyde hva som står her:

Fra Vardal, hvor han og er fød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.