Gå til innhold
Arkivverket

Korrektur av AMF-filer


Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at flere har stilt noen spørsmål om dette, men ønsker et mer presist svar på dette:

 

1. AMF-filene fra kirkebøker mangler f. eks. navn på faddere.

   Hvis jeg utfører en Excel-basert korrektur av av f. eks. døpte for mitt område  - skal faddere føyes til?

 

2. Utført korrektur oversendes DA - hvem utfører resten av jobben med retting - AMF?

 

 

Antakelig litt vanskeligere å få  svar på:

  

3. Kan DA med en eller annen grad av sannsynlighet garantere at mitt eventuelle korrigeringsbidrag vil bli innarbeidet i AMF's nåværende materiale?

    Med utgangspunkt i det materialet fra AMF som er publisert på DA - har AMF vilje/evne til å utføre et slikt arbeid?

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har korrekturlest endel av det som AMF har tatt for mitt distrikt og for døpte og DA reserverer et kapittel for deg feks døpte i en kirkebok. DA eksporterer da en fil fra databasen som er den samme som du ser i den digitale utgaven på nettet og sender den til deg. Den filen inneholder alt det som er registrert fra AMF og i tillegg har den endel ID felt som samsvarer med databasen til DA. Du korrekturleser det som står i kirkeboken og sjekker det opp i mot det som står i regnearket. Det som jeg har opplevd med døpte er at stadfestelsesdato for hjemmedøpte mangler, far/mor’s stilling, merknader og fadder mangler i tillegg til litt ombytting av bokstaver. Stadfestelses dato er grei å ta med for da indikerer du at de er hjemmedøpt. Foreldres stilling og stand og relevante merknader. Fadder er ikke påkrevd å ta med men hvis ønsker å føye det til så legges det til i merknader. 

 

2. Når du er ferdig så returnerer du filen med det referansenr du fikk da du mottok filen og sender den til DA. DA linker filen som du har tatt korrektur på til databasen sin og knytter sammen ID feltene og oppdaterer da automatisk det som ligger i basen med det som du har registrert.Du mottar en kvittering fra DA når filen er oppdatert i basen deres med signatur.  Er det fortsatt feil i dataene evt du har registrert feil så kan det bli fanget opp ved at noen sender inn en feilrapport på vanlig måte.

 

3. Slik jeg har forstått det så kan AMF be om å få tilsendt korrekturlest materiale og AMF er selvstendige organisasjoner og til syvende og sist er det de som velger om de oppdaterer sine system.

I utgangspunktet har AMF gjort en god jobb med det arbeidet og den mengden med arbeid de har gjennomført. Skulle vi ha gjort dette basert på frivillig arbeid og dugnad her i landet så hadde det dessverre tatt mange 10år før vi er der som vi er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljert svar!

 

Til 1. : Ser at det er mulig å legge til bl.a. faddere (og dåpsvitner) - det kan jo være viktige opplysninger!!!

 

Til 2. : Oppdateringa foretas altså av DA.

           Feil i min korrektur løses ved vanlig feilrapportering.

 

 

For meg var dette viktige avklaringer før eventuell videre innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uendelig takknemlig for dere som har kapasitet til å gjøre dette! Hjertet synker hver gang jeg kommer over noen av transkribsjonene som er fullstendig feil, og så mange timer med bortkastet arbeide. Dessverre har jeg en sykdom som gjør at jeg ikke kan fokusere mye på detaljinfo av gangen (flott for en slektsforsker...), så jeg er avhengig av at andre har tid og ork til å rette opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 😉 Det som også er lurt å tenke på når du søker i de digitale registerne er at hvis du føler at noe ikke stemmer så har du muligheten til å gå direkte inn i det skannede materiale og foreta en egen vurdering. Feil vil desverre oppstå fra tid til annen grunnet hvordan den som har gjort transkiberingen har tolket og forstått det som står der. Ofte er skriften vanskelig å forstå og blekket kan være godt utvannet. I instruksen for dette arbeidet står er det endel spesialtegn som er lurt å bruke hvis du står fast eller lurer på noe og du vil bruke noe tid i starten for å forstå skiften til presten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje behov for enkelte presiseringer her når det gjelder det som er svart på allerede: 

1. Vi anbefaler at faddere ikke registreres fordi det vil medføre mye lenger tid for å få korrekturlest filene. Hvis fadre skal registreres må det i så fall opprettes følgende felt for hver eneste fadder; stilling/stand, fornavn, etternavn, bosted og kjønn. 

 

2. Digitalarkivet har stengt muligheten til å melde inn feil på kirkebokslister som er hovedregistrert av AMF. Når noen har korrekturlest en AMF-fil foretar vi en grovsjekk av kvaliteten på det som kommer inn, f.eks. å se på ?? før filen blir republisert i Digitalarkivet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foreløpig ikke skrudd på igjen rapporteringsfunksjonen for korrekturleste og republiserte AMF-filer. Tanken bak er at filene som er korrekturlest har hevet kvaliteten betydelig, og at det kan virke forvirrende om noen få AMF-filer blir mulig å rapportere feil på. Det ligger også så store mengder innrapporterte feil allerede på vent, som Digitalarkivet per nå ikke har anledning til å gjennomgå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.