Gå til innhold
Arkivverket

tyding av forskjellige ting i FT 1870 Bergen


Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Trenger hjelp til å tyde forskellige ting. Vet det blir mange spørsmål og noen kan vel ikke tydes en gang. Håper noen tar utfordringen,

trenger ikke svar på alle fra en hjelper.

 

hva er yrke til Else Magrete?

 

hva er borgelig stilling for Marie Larsine? det samme står det for Malene.

 

på barna står det også noe før søn/datter, men hva? henger nok sammen med spørsmålet over.

 

Noe som kanskje ikke er mulig å tyde er det som står under navnet til Lars Christian Nikolai?

 

I merknaden utenfor  Niels Magnussen står det "Ankom i November" men hva mer står det?

 

RA, Folketelling 1870 for 1301 Bergen kjøpstad, 1870
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft60044855000422
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Margrete er hans Kone. Det er også Marie Larsine. Barna er Deres Søn etc. Under Lars Chr.: Efternævnte havde blot Natteleie

Siste Ankom i November sidstleden.

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Else Margrete er hans Kone. Det er også Marie Larsine. Barna er Deres Søn etc. Under Lars Chr.: Efternævnte havde blot Natteleie

Siste Ankom i November sidstleden.

 

Tiltredes på alle punkter 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1870 for Bergen er ferdig transkribert, men er under korrektur. Så snart dette er ferdig, vil den bli publisert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Flott å se deg igjen. og takk for løsningen.💖

 

Kan du kikke på min forrige hjelpeoppgave? Om stedsnavnet til Oluf?

 

Eh . . . var dette ment for meg? Og hvilken «forrige hjelpeoppgave» er det i så fall snakk om?

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Renate-Johanne. Det som er flott med denne korrekturen er at den blir så kildetro som mulig og i motsetning til transkibert materiale, blir dette 99% supert.

 

Alversund er lagt inn. Takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

 i motsetning til transkibert materiale, blir dette 99% supert.

 

Jeg er ganske sikkert voldsomt ‹sen› i hodet her, men er det ikke nettopp transkripsjon du driver med, Beate? Så hvordan kan dette stå «i motsetning til transkribert materiale»?

Bare forvirret og nysgjerrig. 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde å skryte av oss som leser og tyder og retter det som AMF har gjort. Vi gjør en veldig bra jobb. Brukere av DA får veldig mye bedre materiell å lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

jeg prøvde å skryte av oss som leser og tyder og retter det som AMF har gjort. Vi gjør en veldig bra jobb. Brukere av DA får veldig mye bedre materiell å lete i.

 

 

Takk, Beate.

Da falt omsider forståelsen min på plass. 🙂

Og jeg kan bare tiltrede hyllesten av alle dere som gjør dette formidable arbeidet med å rette opp AMF's uhorvelige feiltagelser. 

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.