Gå til innhold
Arkivverket

FROST-ÆTTEN - ERIK JONSSON FROST - MILITÆRE RULLER


Kenneth Frost Lie
 Del

Recommended Posts

FROST-ÆTTEN - ERIK JONSSON FROST

 

I boken "Det eldste Sandnes: bidrag til byens forhistorie" er det skrevet om Frost-ætten fra Folkvord. i Sandnes, Rogaland.

 

Det nevnes: mellom det underbefal , som i tiden 1674-1679 gjorde tjeneste under løitnant Hans Henrikson Schurmann på Tjora*, var også sersjanten Erik Jonsson Frost

 

*(Hans Henrikson Schurmann var sønn av sorenskriver i Jæren og Dalane og senere borgermester i Stavanger Henrik Hanssen og hans første hustru Elisabet Jensdatter Trane)

 

Jeg har liten erfaring med militære ruller og lurer på om det er noe tilgjengelig scannet materiale som jeg kan finne igjen navnene over med kompanier/regimenter og informasjon om Erik Jonsson Frost.

 

Opphavet hans er ukjent, men i boken nevnes "Egedalen" men de er usikre på hvor i landet det menes. Hans fødeår nevnes også, men jeg har ikke funnet dåpen hans eller annet relevant i nevnte sogn fra boken.

 

Noen som har felles aner til personen med meg har en teori om han Frost navnet kommer fra Danmark, men jeg ser også linjer hos andre i Storbrittania. Erfart også at flere i slekten har tatt til seg navn som hadde en finere klang enn det de var gitt.

 

 

Hvis noen med kunnskap er erfarne med å navigere i slike ruller setter jeg pris på hjelp og tips med det. Jeg ser en ny lenke med oversikt er lagt ut, kanskje den finnes her? 

 

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/144057?counties[0]=11&start_year=1670&end_year=1680&tags[0]=69&text=

 

Ellers er jeg åpen for teorier og funn på Frost navnet og opphavet knyttet til "Egedalen"

 

ha en fin søndag,

 

mvh Kenneth Frost Lie

 

 

Screenshot_2021-04-18 Det eldste Sandnes bidrag til byens forhistorie.png

Endret av Kenneth Frost Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.