Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg materiale/domsavsigelse.


Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette er riktig fora for å spørre, men jeg forsøker.

Min oldemor mistet av div. grunner retten til å ha sine barn, de ble satt bort til slektninger. Dette skjedde i Eidvoll ca 1889. Jeg antar at det måtte en rettsavgørelse til for å foreta dette. Hvor kan jeg evt. finne en slik dom?/evt annet materiale som belyser saken?

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har arkivmateriale fra Høyesterett. Arkivene for de lavere domstolene finnes i statsarkivene. Men for å finne fram til en dom, må man vel ha mer nøyaktig tidspunkt for når dommen ble avsagt og hvilken rettsinstans som behandlet saken. Vet du om den kommunale fattigvesenet var involvert? Jeg vet at fattigvesenet for Kristiania hadde et eget kontor for utsatte. 

 

Hvis du har litt flere opplysninger, er det kanskje lettere å vite hvor man skal lete. Hva skjedde med oldemoren din etter at barna ble satt bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Litt utfyllende opplysninger om saken: Min oldemor bodde i Eidsvoll og jeg ser at hun bodde der så sent som rundt 1885 og trolig litt senere. Min farmor er innført som innflyttet til Hakadal i 1889 (da flytter hun til sin tante der) de andre barna vet jeg ikke når de ble "overført" til slektninger. Min oldemor tilhørte trolig ikke fattigvesenet. Etter at min oldefar døde fikk min oldemor en datter med min oldefars bror utenfor ekteskap i 1882. Hun fikk så en sønn utenfor ekteskap i 1885 og det ser ut for å være den "utløsende" årsaken til at hun mister foreldreretten til sine barn. Jeg antar at det må være en dom om dette rundt 1888/89 i Eidsvoll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.