Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Ola Gunnarsson Ringøy (1691-)


KirstenOsa
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Ola Gunnarsson Ringøy i Bygdeboka "Ulvik : gards- og ættesoga. 1 : Almennsoga og ein del gards- og ættesoga" [s470] 

Jeg har også funnet en 'Sjur Gunnarsson Ringøy (1689 - 1754) av lensmannsætta på Ringøy' [s370] som jeg tror er Ola's bror.  Jeg har prøvd å lete etter denne lensmannsætta men kan ikke finne noe mere. Kan noen foresla noen andre kildre for dette?

 

På side 341 står det at Gunnar Ringøy eide Vattatveit gård i 1695 men bodde ikke der.  Jeg tror det kan være hans far.

 

I følge Geni of FamilySearch Family tree skal Ola og Sjur's foreldre være Gunnar Sjursson Ringøy) (1656 -1760) og Raghild Larsdatter Ringøy (1655 - 1716).  Jeg kan ikke finne de i denne bygdeboka.  Er det noe annet sted jeg kan lete?

 

Jeg har bladd i kirkebøkene for denne tiden og har funnet dette:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070522620247 [#16]

som jeg har fått tolket her:  https://forum.arkivverket.no/topic/271451-gunnar-sjursens-barn/

Navnene stemmer ikke helt (Gunder Siverssen og Rangnille Louridtzd).  Det er riktig år i følge Bygdeboka. Er det sannsynlig at de er samme personer?

 

Jeg har ikke funnet noe i kirkeboka for Sjur Gunnarsson. 

 

Mvh Kirsten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Ola Gunnarson hadde en bror som het Anfinn (Gunnarson), da er det tipptipptipptipp-oldefaren min (via Håheim). Spent på hva du finner ut videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Johan I. Borgos said:

Hvis Ola Gunnarson hadde en bror som het Anfinn (Gunnarson), da er det tipptipptipptipp-oldefaren min (via Håheim). Spent på hva du finner ut videre bakover.

I følge FamilySearch Family Tree så har Ola en bror - Arnfinn f 1697, Ringøy, Farm 1 - død 1787 (LCQ9-YD1)- jeg har ikke funnet ham i Bygdeboka enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roger Fossum said:

Hei, dette er fra diverse bygdebøker og jeg har ikke sjekket det, men her nevnes Sjur Olsen Ringøy. Se barn nr. 2. Lengst nede på siden står hvor jeg har funnet det:

http://slektsforskning.com/login/person/anetre/tekst/Sjur Olson Ringoy.asp




 

Tusen takk.  Det ser ut til att Sjur Olsen var far til Gunnar Sjurson Ringøy som jeg tror er far til Ola Gunnarsson Ringøy (i min direkte linje).

 

Jeg ser at Family Search Family Tree har noen flere barn en de fem. I følge deres kilde (kirkebok) er foreldrene Siffver Oluffsen og Ragna Odsdr (og lignende).  Kan jeg gå ut fra at det er samme personene som Sjur Olsen og Ragna Oddsdatter? Datoene til barna stemmer for det meste.  Jeg går ut fra at Gunder Siverssen og Rangnille Louridtzd er de samme som Gunnar Sjurson og Ranghild Larsdatter.  Igjen stemmer datoer.  De navnene i kirkebøkene er ikke helt de samme på mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.