Gå til innhold
Arkivverket

Utgåtte bruksnummer i gammel grunnbok


Tom Asp
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg leter etter utskrift av gammel grunnbok for gnr 217 bnr 300 i Oslo, som hadde adressen Sofies gate 21. I gammel grunnbok for 217/91 finner jeg at 217/300 i sin tid ble inkorporert i førstnevnte. Men hvordan finner jeg gammel grunnbok for 217/300? Mvh Tom Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom Asp skrev:

Jeg leter etter utskrift av gammel grunnbok for gnr 217 bnr 300 i Oslo, som hadde adressen Sofies gate 21. I gammel grunnbok for 217/91 finner jeg at 217/300 i sin tid ble inkorporert i førstnevnte. Men hvordan finner jeg gammel grunnbok for 217/300? Mvh Tom Asp

 

Gammel grunnbok i Digitalarkivet reflekterer de aktive grunnboksbladene pr. ca. 1991, da man gikk over til elektronisk grunnboksføring. Grunnboksblad for eiendommer som hadde gått ut av matrikkelen før dette tidspunktet, er dessverre ikke tilgjengelige i Digitalarkivet. Da må du henvende deg til Arkivverket og be om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2021 den 16.28, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det planar om å skanne og/eller publisere desse grunnboksblada?

 

Disse grunnboksbladene er skanna, faktisk for en del år tilbake. Årsaken til at de ikke er tilgjengelige, er at de er indeksert/registrert med kommune, gårdsnummer og bruksnummer på det tidspunktet de utgikk. Hvis de legges inn i den eksisterende grunnbokstjenesten, vil søkesystemet bli temmelig forvirrende, med gamle og nye kommuner og gamle og nye gårdsnummer om hverandre.

 

Den opprinnelige planen var å lage en egen tjeneste for disse grunnboksbladene, men det ser ikke ut til at det noen gang blir realisert. Alternativet blir da å "framskrive" kommune, gårdsnummer og bruksnummer til eiendommenes kommune, gårdsnummer og bruksnummer i dag, dersom eiendommene hadde eksistert i dag. Det vil i mange tilfeller ikke bli historisk riktig - snarere helt feil - men da kan disse grunnboksbladene i det minste legges inn i den eksisterende tjenesten, og det er ikke nødvendig å utvikle noe nytt. Men selv dette kommer vi ikke videre med på kort sikt, da nøkkelmedarbeidere i grunnboksammenheng prioriterer bl.a. FT1920.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.