Gå til innhold
Arkivverket

Haldo Oleson Lohn f. i Folldal 10.8.1797


Rune Alander
 Del

Recommended Posts

Haldo Oleson Lohn, f. 10.8.1797 i Folldal, døpt 24.9.1797 i Folldal, d. 29.7.1829 i Langøy i Skåtøy, begr. 4.8.1829 i Sannidal. Ved begr. står: "Bergbryder Haldoe Olsen fød i Foldahlen", "30 Aar" og busted: "Væstre Langøe". Jeg har ikke klart å finne ut om han var gift. Har ikke funnet vielse i Sannidal / Skåtøy. Men har registert at en H. O. og Torberg Marie Evensd. får sønnene Halvor i 1825 og Andreas i 1828. I 1823 er født Karen Andrea av far H. O. men da er mora Ingeborg Marie Evensd. (feilskrift?). Denne Haldo er også bergbryter, men det var det vel mange som var! Flere i familien kom til området og Haldo sine foreldre døde der. Søstera Ragnhild er også gift der og har etterslekt. Jeg leter også etter broren Halsten f. 7.2.1791 i Folldal - hans skjebne er ukjent - han kan jo også ha blitt med sørover. Broren Jørgen har mye etterslekt bl.a. i Folldal og den siste i søskenflokken, broren Hans har mye etterslekt bl.a i Oppdal. Noen som sitter på informasjon om denne Haldo og hans søsken / foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ser ut til at Halsten sin kone Ane får et barn i Skåtøy etter at ho vart gift med Halstein. 26.10.1825 får ektemann arbeidsmann Wilhelm Torgersen ..... og "Kone til Halsten Olsen i Eikøe(?) ... Skaadøe - Ane Olsd... Heftige saker! Har ikke funnet mer om Halsten. Nemnte Haldo var g. 1.5.1819 m. Torberg Marie Evensd. der har jeg funnet 3 barn (kan det ha vært 1-2 til 1819-1822?): Karen Andrea 25.2.1823 - 7.11.1826 og Halvor 6.10.1825 - ? og Andreas 29.2.1828 - 1900-1910. Denne siste Andreas blir g. 17.11.1882 i Skåtøy m. enke Taran Olette Olesd. f. 22.2.1846 i Skåtøy. Andreas er nemnt i 1900 men i 1910 er Taran enke. De får 3 barn: Handora Marie, Peder Ragnvald og Olga Elevine Andrea. Jeg har funnet etterslekt etter de 2 siste og Peder har ei datter Handora Marie i 1908 ... er ho oppatkalt etter sin faster ... som kanskje var død på det tidspunktet? Videre har jeg også ungkar og matros Andreas Halvorsen Gumø, 45 år som får sønnen Halvor 31.10.1873 m. Anne Margrete Pedersd. (gift kone står det v/dåpen 1873... så også her var det litt heftig!) Denne Halvor kan være han som er matros på White Rose i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.