Gå til innhold
Arkivverket

Skylddelingsforretning fra 1943


Recommended Posts

Jeg prøver å søke etter dokument:  1943/100556-1/58 Dato: 15/04-1943 

 

Fra Haram kommune (nå Ålesund). Dokumentet skal gjelde Skylddelingsforretning.

 

Hvordan kan jeg finne dette? Har prøvd flere forskjellige søke kombinasjoner, uten hell.. 

 

På forhånd takk 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen ovanfor seier meg absolutt ingen ting. Eg trur dette er eit kjent problem med referansar frå grunnboka frå før ca 1950.

 

Kva gards- og bruksnummer (i 1943) gjeld dette?

 

Skylfskiftet burde vere å finne ein eller annan stad i pantebok A15 eller evt. A16.

 

https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse?municipalities[]=1534&start_year=1943&end_year=1943&place=

 

Dokumenta ser ut til å liggje litt hulter til bulter, og eg finn fleire skyldskifte frå rundt 17., 18., 19/4, men har ikkje funne noko datert akkurat 15/4.

 

Får du treff dersom du skriv inn 1947-kommune og tilsvarande gards- og bruksnummer her?

 

https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/search

 

Der vil du truleg finne ein betre referanse til å slå opp i protokollane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 🙂

 

Dette er Gnr 102, Bnr 49.     Står at det er:   Minde i Vatne.

 

Klarte ikke å finne eiendommen på linken du sendte (kan ha oversett). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 minutter siden, HenningN skrev:

Tusen takk for svar! 🙂

 

Dette er Gnr 102, Bnr 49.     Står at det er:   Minde i Vatne.

 

Klarte ikke å finne eiendommen på linken du sendte (kan ha oversett). 

 

Dersom det er denne eigedommen du leitar etter har eg funne rett skyldskifte i mitt forrige innlegg.

 

Skyldskiftet er på "Fauskeminde", gnr. 102, bnr. 5 i Vatne. Legg merke til at den nye eigedommen (utan bruksnummer) har fått namnet "Minde".

 

Gnr. 102 Ulvestad i Vatne kommune i 1950:

 

https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50.cgi?task=s&fnr=15&hid=473&gnr=102

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HenningN skrev:

Jeg prøver å søke etter dokument:  1943/100556-1/58 Dato: 15/04-1943 

 

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Referansen ovanfor seier meg absolutt ingen ting. Eg trur dette er eit kjent problem med referansar frå grunnboka frå før ca 1950.

 

Dette er en referanse fra vår tids elektroniske grunnbok. Tinglysingsmyndigheten har føyd til noen ekstra ledd/siffer til det egentlige dagboknummeret (556/1943) for at referansen skal være unik på landsbasis. (Et dagboknummer som 556/1943 finnes antakelig i alle sorenskriver- og byfogdembeter.) Dette gjelder hele perioden fra 1936 og fram til grunnboka ble elektronisk på begynnelsen av 1990-tallet.

 

En referanse fra den elektroniske grunnboka må altså "avkodes" for å finne det egentlige dagboknummeret, som man så må lete opp i pantebøkene. Alternativt kan man slå opp i det manuelle grunnboksbladet ("Gammel grunnbok"), for der vil det egentlige dagboknummeret være oppgitt som referanse.

 

NB: Tinglysingsmyndigheten har også laget unike referanser til tinglysinger før dagboknummer ble innført i 1936. Disse framstår i den elektroniske grunnboka med samme oppbygning, f.eks. 1934/900434-1/58 (første siffer i det sekssifrede leddet er visstnok alltid 9). Disse referansene er til ingen nytte for å finne fram i pantebøkene. Fra den elektroniske grunnboka må man i slike tilfeller merke seg tinglysingsdatoen og bruke den som utgangspunkt for oppslag i pantebøkene, men det manuelle grunnboksbladet vil ofte ha en mer presis referanse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring. Eg meinte å hugse at det var slik at desse referansane ikkje var brukande til noko, men det gjaldt altså når dokumenta var eldre enn ca 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Imponerende, hadde ikke klart å funnet dette selv..

 

Er dokumenter fra 1954 for nytt? Får ikke noe treff ved søk.. 

 

Prøver å finne dagbok 2382/1954, som er datert 04.08.1954.

 

Gjelder også eiendom Gnr 102, Bnr 49 (Minde av Ulvestad). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.