Gå til innhold
Arkivverket

Navne bruk


KirstenOsa
 Del

Recommended Posts

Innen slektsforskningen har vi en standard for hvordan navn bør skrives i de slektsforskningsprogram vi bruker og den blir kalt "den genealogiske standard". Den sier at vi skal bruker det første navnet en person fikk som personens hovednavn og at alle navn brukt senere i livet er sekundære til det første og bør registreres som alternative navn. Jeg mener at alle slektsforskere bør bruke denne standarden. Navnet ved fødsel/dåp vil aldri endre seg og vil derfor alltid være søkbart, i motsetning til navn etter vielser og etter flyttinger.

 

Dessverre har mange online slektsforskningsprogram ikke klart å få dette til eller at dataingeniørene ikke visste nok om hvordan genealoger registrerer navn i en database, slik at mange av dem har navnefelt som lager problemer som f.eks. "Slektsnavn ved fødsel" og "Pikenavn" som er unødvendige siden det er det navnet som bør registreres i "Etternavn"-feltet og da blir det overflødig å registrere det en gang til i et annet etternavnsfelt.

 

Så, alle slektsforskere burde registrere navn ved fødsel/dåp som hovednavn på en person, deretter registrere andre navn brukt senere i livet under alternative navnefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Remi said:

Så, alle slektsforskere burde registrere navn ved fødsel/dåp som hovednavn på en person, deretter registrere andre navn brukt senere i livet under alternative navnefelt.

 

På Geni har de muligheten til å legge til etternavn ved fødselen. Er det her jeg skal legge til navnet på gården der de ble født da?

 

Men MyHeritage har bare fornavn og etternavn. De har også religiøst navn, tidligere navn, kallenavn og navngitt. Ingen av disse er nyttige. Jeg kunne bruke det tidligere navnet på gården de ble født hvis jeg satte navnet på gården der de bodde i hovednavnet, men det fungerer ikke å gjøre det omvendt.  Treffene jeg får hvis jeg endrer etternavnet forandrer seg. Jeg la merke til at nye treff dukket opp da jeg endret etternavnet til stedet folk bodde i stedet for der de ble født.

 

Men jeg er enig i at det å følge en standard er en god idé, og hvis det er en standard, vil jeg prøve å følge den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Remi skrev:

"den genealogiske standard"

 

Nysgjerrig som eg er, og interessert i standardisering: Kor finn eg denne standarden, og kven har definert den?

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten, personlig liker jeg ikke Genis navnefelt "Slektsnavn ved fødsel", og jeg bruker det ikke siden dette navnet normalt skrives i Etternavn-feltet i de forskjellige slektsforskningsprogrammene. Hvor du skal legge inn gården kommer an på om det er et etternavn eller en adresse. Er det et etternavn så bør det skrives i etternavnsfeltet, er det en adresse så bør det skrives under stedsnavn ved fødsel.

 

Håvard, standarden er gammel og ble trolig oppfunnet før dataalderens tid. Hvem som har definert den vet jeg ikke, men jeg ble lært denne da jeg startet med slektsforskning på 1980-tallet. Kanskje noen andre kan komme med bedre opplysninger. Du finner den i nesten hver en eneste instruksjonsbok om slektsforskning, de fleste nevner den bare ikke som en genealogisk standard, men det handler bl.a. om hvordan personnavn og stedsnavn bør skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Remi skrev:

Håvard, standarden er gammel og ble trolig oppfunnet før dataalderens tid. Hvem som har definert den vet jeg ikke, men jeg ble lært denne da jeg startet med slektsforskning på 1980-tallet. Kanskje noen andre kan komme med bedre opplysninger. Du finner den i nesten hver en eneste instruksjonsbok om slektsforskning, de fleste nevner den bare ikke som en genealogisk standard, men det handler bl.a. om hvordan personnavn og stedsnavn bør skrives.

 

tja...   eg sjekka akkurat 4-5 sånne bøker. Alle seier noko om korleis namn er førte og brukte i kjeldene, men ingen av dei seier noko om korleis namn bør/skal registrerast eller presenterast. Eg fann altså ikkje denne "standarden".  Kanskje du kan vise til nokre av desse bøkene du tenkjer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.