Gå til innhold
Arkivverket

Bergen, emigrasjonsprotokoll no 5 for år 1903. Vil opplyse om at det mangler to skannede side i denne


Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Ved en gjennomgang av utvandrere over Bergen oppdaget jeg at "side 34" og "side 35" mangler for Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 5: Emigranter til Amerika, 1903-1904.

 

Originalen er uten løpenummer, men ved sammenligne mot de transkriberte navnene mangler det vel to sider. (Personene med løpenummer 921 til 978 i de transkriberte navnene mangler blant det skannede materiale)

 

SAB, Bergen politikammer / politidistrikt, J.a/J.ab/L0005: Emigranter til Amerika, 1903-1904
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50002954500019
 

Side 32 & 33

619230839_Side3233.jpg.4b8f3540f36b890c583aa82bb6796ea0.jpg

 

 

SAB, Bergen politikammer / politidistrikt, J.a/J.ab/L0005: Emigranter til Amerika, 1903-1904
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50002954500020


Side 36 & 37

1489782863_Side3637.jpg.dfdb11064d55b692c91b040762c2f9ee.jpg

 

 

Et forberedelses tips igjen 🙂 : Side-nummereringen er ikke anført av DA, men i denne protokollen er det notert sidetall som stemmer såvidt jeg kan se, som ved den forrige påpekelse.

 

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om de manglende oppslagene!

 

19 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Et forberedelses tips igjen 🙂 : Side-nummereringen er ikke anført av DA, men i denne protokollen er det notert sidetall som stemmer såvidt jeg kan se, som ved den forrige påpekelse.

 

Da må jeg svare - som sist - at vi dessverre ikke har kapasitet til å indeksere verken sidetall eller andre opplysninger i majoriteten av arkivmaterialet som skannes, og dermed oppdager vi dessverre heller ikke "hullene" i sidetallene. Vi er avhengige av tilbakemeldinger fra dere brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok og det har jeg stor forståelse for, ingen kritikk! 

 

Jeg påpeker bare en mangel på noe som kan forberedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2021 den 8.15, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Takk for tipset om de manglende oppslagene!

 

 

Da må jeg svare - som sist - at vi dessverre ikke har kapasitet til å indeksere verken sidetall eller andre opplysninger i majoriteten av arkivmaterialet som skannes, og dermed oppdager vi dessverre heller ikke "hullene" i sidetallene. Vi er avhengige av tilbakemeldinger fra dere brukere.

 

Dette er vel sikkert slikt som vanlege brukarar kunne ha gjort over nettet. Er det planar om ei slik løysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2021 den 12.13, Oddgeir Fossli skrev:

Ved en gjennomgang av utvandrere over Bergen oppdaget jeg at "side 34" og "side 35" mangler for Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 5: Emigranter til Amerika, 1903-1904.

 

Bilde av s. 34-35 er nå på plass: https://www.digitalarkivet.no/db60071765000001

 

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er vel sikkert slikt som vanlege brukarar kunne ha gjort over nettet. Er det planar om ei slik løysing?

 

Løsningen er der, i og for seg. Jeg sitter på hjemmekontor og indekserer via en webapplikasjon, som du kunne fått tilgang til. Men foreløpig kan jeg ikke gi deg tilgang til ei enkelt kilde, eller noen få utvalgte kilder. Får du indekseringstilgang, får du tilgang til å indeksere alt, og du kan endre på eksisterende indeksering. I motsetning til i Wikipedia finnes det ingen tilbakestillingsfunksjon, dersom noen bevisst eller ubevisst "ødelegger" eksisterende indeksering. Det er med andre ord ennå en vei å gå mht. tilgangsstyring, kontroll og kvalitetssikring på dette feltet, men "frivillig indeksering" vil sikkert komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 

Da var reisemålene lagt inn i oversikten min, så jeg kan gjøre en sammenligning mellom Trondheim og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.