Gå til innhold
Arkivverket

Slektvirus - hvordan rydde opp i feil opplysninger om Christen Nicolaysen Lyche


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser via geni at MyHeritage har 18 slektstrær hvor Christen Nicolaysen Lyche er nevnt. 15 av disse har Johan Nicolaus Locke feilaktig som far, mens kun i 3 står han uten foreldre. Det er mulig at det er enda flere relevante slektstrær f.eks. med varianter av navn. https://www.geni.com/people/Christen-Lyche/6000000006875180990

 

Problemstillingen reises pga. det som er funnet i denne tråden https://forum.arkivverket.no/topic/270458-visitør-christen-nicolaysen-lyche-1700-1756-og-hustru-johanne-nielsdatter-berg/

 

Jeg er nærmest av prinsipp ikke medlem hverken i geni eller myheritage og spør derfor kanskje litt dumt: Er det mulig å få en eller admin i myheritage til å rydde opp, eller må alle de 15 kontaktes (av et medlem)?

 

Samme spørsmål gjelder også geni. Er det mulig å finne alle slektstrær med Christen Lyche og deretter kontakte admin eller alle som har laget disse slektstrær direkte?

 

Eller er det bedre å få en artikkel i NSF og Slekt og Data om saken?

 

Håper på  gode råd.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Leif Salicath changed the title to Slektvirus - hvordan rydde opp i feil opplysninger om Christen Nicolaysen Lyche

Leif.
Prøv å slukke skogbrann med vann i et eggeglass. Håpløst. Det er gamle ged.com. filer fra 1990 tallet, full av feil, som lever på MH og Geni. Disse blir man ikke kvitt.
Jeg forstår at du blir "forbanna" på dette, men tror ikke det er noe å lage debatt om.
 

mvh Ottar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif Salicath said:

Jeg ser via geni at MyHeritage har 18 slektstrær hvor Christen Nicolaysen Lyche

 

Her er profilen til Christen Nicolaysen Lyche på Geni.com.

Det er to ledere.. Du kan kontakte begge ledere i en e-post.. Klikk på "Contact Profile Managers".

Med hell vil en av dem rette feilene.

 

https://www.geni.com/people/Christen-Lyche/6000000006875180990

 

Jeg vet ikke på MyHeritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Geni kan alle og einkvar gjere endringar. Brukarar med betalt medlemskap kan gjere fleire typar endringar, som f.eks. å klippe av forbindelsar i treet.

 

På MyHeritage er kvar og ein konge eller dronning over sitt eige slektstre. Skal ein fjerne feil frå alle MyHeritage-sider må ein kontakte eigarane av samtlege slektstre. I praksis umogeleg.

 

Når det gjeld Geni kan feil komme tilbake f.eks. ved import av gamle Gedcom-filer. Ei mogeleg løysing er å få ein kurator til å gjere profilen om til "masterprofil" (eller "hovudprofil" på norsk), samt å låse profilen slik at det ikkje blir mogeleg for vanlege brukarar å leggje til nye forbindelsar utan kuratorhjelp. Ein kurator er ein brukar med "superbrukarrettar", og som m.a. har som oppgåve å passe litt på samt å hjelpe andre brukarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

På MyHeritage er kvar og ein konge eller dronning over sitt eige slektstre.

 

Dessverre, ja. Jeg skulle ønske det var en måte å lage gruppediskusjoner på MyHeritage for det formålet. For eksempel ved at når man fikk et antall matcher på en person, og så at flere av dem hadde en slik feil, så kunne man krysse av for at alle de skulle få en melding hvor du så beskrev feilen. Så lenge man må kontakte dem enkeltvis er det som Ottar sier å slukke skogbrann med eggeglass.

 

Det blir selvsagt verre av at MH tilbyr deg å legge til flere personer i en sleng, uten en gang å se på dem. "Her er 12 slektninger til din oldemors grandtante." Ett klikk, og så er siden din 12 personer flere. (At en del av dem er svigerfar til oldebarn i en annen grein og lignende bryr ikke alle.) Så et sånt i går hvor nær et dusin sider hadde en datter til en Oluf, alle sammen feilstavet "Olsdarrer" istedet for "Olsdatter". 

 

Jeg får sende dem et forslag om en gruppemeldings-funksjon. Ikke at jeg vet om de som bestemmer lytter til slikt. Som gammel programmerer av yrke tviler jeg vel litt... 😉 

 

Geir 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Leif Salicath skrev:

Jeg er nærmest av prinsipp ikke medlem hverken i geni eller myheritage og spør derfor kanskje litt dumt: Er det mulig å få en eller admin i myheritage til å rydde opp, eller må alle de 15 kontaktes (av et medlem)?

Jeg tenkte på samme måte. Jeg hadde til og med tenkt å programmere selve slektssiden selv. (Men tok til fornuften på akkurat det.) Men jeg endte opp med myHeritage allikevel, dels fordi min kone bruker den.  Og jeg har funnet ut at det nok gir en netto gevinst, forutsatt at man kildesjekker alle matcher og forslag man får, og kun oppdaterer "manuelt". Det er rett og slett lettere å ha en påstand du kan faktasjekke: "Tor Toresson fra Oppigard er far til Mali Torsdatter", enn å lete etter en ukjent far til Mali, fordi du har to angrepspunkter i stedet for ett. Så når jeg får en slik match, så legger jeg den til og så sjekker jeg kilder. Det ga meg et gjennombrudd på en grein for noen dager siden. Og ja, da kommer virusene med på kjøpet, så munnbind og sunn skepsis er selvsagt nødvendig...

 

Men som jeg sier i forrige innlegg: Å stoppe slike virus utenfor min egen side har jeg gitt opp.

 

Geir 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anton Hagelee skrev:

 

Her er profilen til Christen Nicolaysen Lyche på Geni.com.

Det er to ledere.. Du kan kontakte begge ledere i en e-post.. Klikk på "Contact Profile Managers".

Med hell vil en av dem rette feilene.

 

https://www.geni.com/people/Christen-Lyche/6000000006875180990

 

Jeg vet ikke på MyHeritage.

Takker, men Contact Profile Managers krever at jeg melder meg inn i Geni noe jeg helst vil unngå. Jeg ser imidlertid at Torbjørn Igelkjøn har klippet bort Locke - all ære til ham for det. (Se hvorfor i tråden om Christen Lyche og hustru, nevnt ovenfor.).

 

Jeg skulle også gjerne bli kvitt Anne Cathrine som hustru til Christen Lyche noe som også er feil. Jeg har tatt kontakt med han som står som "innlegger" og håper han eller andre fjerner det.

 

Takk også til Torbjørn Igelkjøn for oppskrift på geni og myheritage og selvfølgelig fordi han klippet bort Locke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var usikker på om det kunne utelukkast at han kan ha vore gift to gonger, så difor let eg ho stå. Eg kvir meg litt for å ta vekk ting som andre har lagt til utan at ein kan dokumentere at det er feil, og dermed blir framgangsmåten motsett i forhold til kva ein ville ha gjort i sitt eige separate slektstre. Dette vil vere eit problem mange stader. Det kan vere så enkelt at nokon har gjort feil og lagt dottera til som kone. Slikt er fort gjort, og diverre ikkje alltid så enkelt å rette på for dei som ikkje er betalande medlemmer. Dersom ein kan få den som har lagt ut profilen til å rydde opp sjølv og/eller gje opp eventuelle kjelder vil nok det vere det beste.

 

Fordelen med å vere med sjølv er at ein har mogelegheit til å rette feil ein kjem over, uavhengig av om feila kjem frå MyHeritage, bygdebøker eller andre kjelder. Ein har også mogelegheit til å nå ut med korrekt informasjon der det er feil i f.eks. bygdebøkene. Ein har også høve til å starte diskusjonstrådar eller å sende privat melding til andre deltakarar. Så blir det opp til kvar og ein å avgjere om dette veg opp for alle ulempene med Geni. Men ein ting er iallefall sikkert: Er ein ikkje villig til å vere med og påvirke sjølv har ein etter mi meining heller ingen rett til å klage 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Men ein ting er iallefall sikkert: Er ein ikkje villig til å vere med og påvirke sjølv har ein etter mi meining heller ingen rett til å klage 😉

 

Dette er vel tull og tøys, Torbjørn. Det du bedriver med denne setningen er rett og slett gisseltaking og knebling av meninger. Selvfølgelig har man rett til å klage over feilaktigheter som ligger ute til allmen skue, uten at man skal bli tvunget til å melde seg inn og delta på den plattformen hvor våset foregår.

 

En kanskje bedre måte å påvirke på er å publisere den korrekte informasjonen på en annen plattform hvor alle opplysninger må kildebelegges og med kildene tilgjengelig for alle å se, og hvor påviste feilaktigheter garantert vil bli fjernet. Dette lar seg for eksempel gjøre i form av en slektsartikkel på Slektshistoriewiki.

 

Edit: Kanskje bondefangeri er et mer passende uttrykk en gisseltaking.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn. Takk for innlegg. Jeg har sendt deg en pm. Jeg forstår godt dine betenkligheter med å slette Anne Cathrine som 1. hustru, men tror ikke så mye på henne. Jeg har tatt kontakt med han hvis navn står som innlegger av henne og han sier at det var så lenge siden og at han ikke er aktiv, men at han skal se på det. Jeg skal selv forsøke å finne evt. andre steder hun er nevnt.

 

Takk også Espen. Jeg har faktisk tenkt at denne tråden ville virke i riktig retning ved at de som søker på Christen Lyche ser hva vi har behandlet her. Jeg har også tenkt på NSF og Slekt og Data, men ditt forslag om Slektshistoriewiki er sikkert enklere. Har du noen erfaring med hvordan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er ikkje dette deg?

https://www.geni.com/people/Leif-Salicath/6000000003073501945

 

Då kan du jo berre logge inn og sende melding til administrator av profilen.

Nei ikke meg, men min far som døde i 1978. Neppe han som har meldt seg inn i geni, men en ganske fjern slektning til hans søsters ektemann. (Disse ble gift da begge var pensjonister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Leif Salicath said:

Takk også Espen. Jeg har faktisk tenkt at denne tråden ville virke i riktig retning ved at de som søker på Christen Lyche ser hva vi har behandlet her. Jeg har også tenkt på NSF og Slekt og Data, men ditt forslag om Slektshistoriewiki er sikkert enklere. Har du noen erfaring med hvordan?

 

Ja, det er dessverre litt tungvint i dag, men skal visstnok bli bedre. Du må uansett logge deg inn å gjøre deg litt kjent med nettstedet for å se hvordan forskjellige ting fungerer. Klikk og se på det som finnes i menyen. Det meste kan læres av å se hvordan andre har gjort det. Tekst og oppsett må settes inn i kode, de kodene finnes det oversikt over og er greie å bruke. Skulle du gjøre noen feil er min erfaring at det ikke tar så lang tid før det blir rettet og forklart. Det kan også opprettes en diskusjon for det prosjektet man holder på med slik at du kan spørre om råd og andre kan komme med råd og tips. Personlig er jeg glad i et oppsett eller mal som tar utgangspunkt i en person og dennes etterslekt, noe som burde passe bra i ditt tilfelle med Lyche (skulle du finne hans aner bakover kan det legges til i egne avsnitt). Legger ved en lenke til en slik slektsartikkel, sjekk hvordan kildereferanse fungerer ved å klikke på de blå tallene osv. Legg merke til knappen "Vis kilde" oppe til høyre, trykker du på den får du hele siden i koding slik det skrives inn. Har ikke tid akkurat for øyeblikket, men om du ønsker å prøve det ut kan jeg sikkert være behjelpelig med å lage et oppsett og en begynnelse som du kan fortsette videre på. Men igjen, sjekk ut flere av slektsartiklene da det kan hende det er andre oppsett du liker bedre enn denne.

Jonsen (Brynild Jonsen) (fra Revieret i Christiania og Grisebu på Nesodden) (etterslekt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lysner det. Jeg har hatt en hyggelig dialog med han som hadde lagt inn Anne Cathrine som hustru til Christen Lyche og nå har han slettet dette pga. manglende kilde. Geni-treet ser nå slik ut https://www.geni.com/people/Christen-Lyche/6000000006875180990, men mangler de 4 barna som er "funnet" i denne tråden https://forum.arkivverket.no/topic/270458-visitør-christen-nicolaysen-lyche-1700-1756-og-hustru-johanne-nielsdatter-berg/

 

Locke-forbindelsen er også lagt død. Begrunnelse mv. i sistnevnte tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.