Gå til innhold
Arkivverket

Otto Nicolay Sperling (ca 1719-1793) - mor: Marthe Dorothea Leegaard - far: ?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Legger inn et forstørret bilde fra arveskiftet etter Gjertrud Maria Leegaard, der Marthe Dorothea Leegaards mann Sperling er nevnt. Fornavnet Everich er det beste forslaget, men jeg mener fortsatt at det faktisk også kan stå Cornet.

La inn spørsmålet under ”Tyding av skannede kilder”, svarene kan leses der: Min lenke

 

 

Så på gamle innlegg, er det ikke fastslått at det står Everich?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Cornet" er en lavere militær grad som ble brukt noe i gamle dager. På linje med fenrik idag. Se lenke

 

Er ikke helt sikker på hva du mener her, "Cornet" står det (jeg mener definitivt) ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva du mener her, "Cornet" står det (jeg mener definitivt) ikke.

Jeg har ingen mening om hva som var skrevet. Jeg synes bare det måtte være greit å ta med en definisjon på ordet cornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I debatten ” Major Peder Schade (1685-1771) og Thale Cathrine Lange (1698-1774) i Rakkestad” har det dukket opp en Niels Jacobsen Sperling, og et spørsmål om han har noen forbindelse med den Sperling-slekta som diskuteres her.

Siden vi ikke har identifisert Everich Sperling ennå, er det vanskelig å vite hvor man bør lete, både Danmark og Tyskland kan være aktuelt. Derfor bør alle ved navn Sperling sjekkes nærmere.

 

Når det gjelder Niels Jacobsen Sperling ble han i følge Wibergs Præstehistorie født i 1633 el. 1634. Han var først rektor, og fra 22/7 1670 prest i Hjembæk.

Han var gift 2 ganger:


  1.  
  2. Kirsten Sørensdatter May, død 11. og begr. 25. feb. 1678 i Hjembæk. Datter av Catharina Motzfeldt og Søren May.
  3. Kirsten Sørensdatter, død 5. og begr. 14. nov. 1687, 46 ½ år gl. I følge Wiberg var hun også en datter av Catharina Motzfeldt og Søren May, men om dette stemmer må verifiseres.

I følge en nettside var Niels Jacobsen Sperling sønn av Jacob Hansen Sperling og Hedvig Hansdatter. Dette paret er på samme nettside oppført med følgende barn:

 


  1.  
  2. Paul Sperling
  3. Karen Jacobsdatter Sperling, d. 1686
  4. Magdalene Jacobsdatter Sperling
  5. Maria Jacobsdatter Sperling
  6. Hans Jacobsen Sperling, f. 1630, d. 5. mai 1677
  7. Niels Jacobsen Sperling, f. 22 sep. 1633, d. 8. mai 1694
  8. Anna Jacobsdatter Sperling, f. 1637, d. 18. okt. 1714

Marthe Dorothea Leegaards sønn, Otto Nicolay Sperling var født ca 1719. Om Everich Sperling var hans kjødelige far eller ikke kan vi ikke med sikkerhet fastslå, men det er vel trolig. Han var kanskje født omkr. 1690, og hans far igjen omkr. 1660 – men dette blir kun antakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har kommet over en Poul Sperling som er utlagt til barnefar til Kirsti Pederdatters sønn, Poul, døpt i Oslo Domkirke 27. juni 1704.

 

Vites noe mer om han?

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1704, Publice absolverede 1655-1656, side 540-541.

 

Publice absolverede august 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete - Fra en amatørs ståsted,og ved studie av Sperling nevnt som Cornett i skiftet fra

1764.Med lupe kan man se den første bokstaven bedre,og det er en stor K.Det er jo også en

liten I i navnet,og endelsen på eventuelt fornavn tyder jeg til ch.Jeg trår til og tror det

står Kornich? Er det noen som vet om dette muligens kan være et fornavn?

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Leif. Skal sjekke mer rundt dette. Nyttig å kartlegge ulike Sperling - i alle fall de som har vært i Norge - for kanskje dukker det opp noe interessant som kan bidra til løsningen om hvem far til Otto Nicolay Sperling var.

 

-----

 

Det er fint når nye vil prøve seg på tyding av navnet til Sperling i skiftet fra 1764, se innlegg 62-67 og 75 (+ tydeforum).

 

Så takk for forslaget, Karl Jonny. Jeg er usikker på om det kan være en stor K, synes ikke den ligner de andre K'ene til samme skiver, men forslaget er interessant.

 

Andre forslag hittil er Cornet og Everich, og begge forslag har sine "tilhengere".

 

Jeg har tenkt, som Berit antyder - er det virkelig en prikk over en i - eller bare en prikk? Jeg er tilbøylig til å tro det siste, nettopp fordi det finnes flere prikker som ikke hører til i'er, så her er det lett å lese noe annet. Generelt er også prikkene over i'ene skrevet høyere opp enn denne aktuelle det er snakk om.

 

Det er ikke sikkert vi kommer noe lengre når det gjelder tydingen av dette navnet/ordet. Derfor kan det være nyttig å kartlegge ulike kandidater, som kanskje kan gi svar på spørsmålet om hvem Otto Nicolay Sperlings far var. Så nå vil jeg sjekke opp Poul Sperling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet at Poul Sperling som blir barnefar i 1704 er en sønn av Otto Sperling 1634-1715, se lenke Dansk Biografisk Lexikon. Hans far het Poul og oppkalling var vanlig.

 

.

Det var farfar til dr. juris., professor og historiker Otto (Ottesen) Sperling (1634-1715) som het Poul (nærmere bestemt magister og rektor Poul Sperling (1560-1633) fra Ekernførde).

(Otto Ottesen Sperling (1634-1715) hadde også en bror Poul Sperling, som i 1651 hadde rømt fra sine foreldre, muligens i Holland eller Tyskland).

 

 

Kan denne magister Poul Sperling være farbror til Jacob Hansen Sperling (som rundt 1620 ble g.m. Hedvig Hansdatter og far til sju barn f. i tidsrommet fram til 1637 (hvoriblant en (eldste ?) Poul Sperling) ) ?

(Jacob's sønn Niels Sperling (1633-1693) ble rektor og prest i Hjembæk fra 22 Jul 1670).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Per.

 

-------

 

Jeg har gjort et forsøk på å samle de eldste Sperlinger ved hjelp av opplysninger fra kirkebøker, Wiberg og Runeberg m.m.

 

 

Poul Sperling, borgmester i Ekernførde (Eckernførde/Egernførde). Etterkommere:

 

 

1. Hans Poulsen Sperling (ca 1554-1601), gullsmed i Odense. Gift med Anna el. Johanne Gregersdatter.

 

 

1.1.
Jacob Hansen Sperling
(1591- 1658), sogneprest ved Sankt Knuds Kirke i Odense. Gift med Hedvig Hansdatter Burchardsen (1608-1659). 7 barn.

1.1.1.
Paul Jacobsen Sperling
.

 

1.1.2.
Karen Jacobsdatter Sperling
(-1686).

 

1.1.3.
Magdalene Jacobsdatter Sperling
.

 

1.1.4.
Maria Jacobsdatter Sperling
.

 

1.1.5.
Hans Jacobsen Sperling
(1630-1677), sogneprest i Bogense og Skovby. Gift 1666 med Rebekka Ludvigsdatter Tisdorph.

1.1.5.1.
Jacob Hansen Sperling
, fra Bogense, prest i Kjeldby 1708-1710.

 

1.1.5.2.
Maren Hansdatter Sperling
- mulig datter. Gift ca 1695 med Henrik Christoffersen Vinstock. Hadde barna Rebekka, Cathrine, Hans og Jacob.

 

1.1.5.3.
Ludvig Hansen Sperling
- mulig sønn. Student 1690.

1.1.6. Niels Jacobsen Sperling fra Odense (ca 1633/34-1694), prest i Hjembæk, Svinninge fra 1670. Gift 1664 med Kirstine Sørensdatter Maj (-1678), gift 2. g. med Kirsten Sørensdatter Maj (1640-1687).

 

1.1.6.1.
Johannes Serverinus Nielssen Sperling
(1672-).

 

1.1.6.2.
Poul Jørgen Nielssen Sperling
(1683-).

1.1.7. Anna Jacobsdatter Sperling (1637-1714). Gift 1658 med Friederich Fabricius (1629 - 1703), prest i Friedrichstadt.

 

 

 

 

2. Poul Poulsen Sperling (1560-1633), født i Ekernførde, rektor ved Flensburg skole og Johannesskolen i Hamburg. Gift med Anna Craneberg (-1641).

 

 

2.1.
Otto Poulsen Sperling
(1602-1681), født i Hamburg, lege og botaniker. Gift 1630 i Roskilde med enken etter lege Poul Andersen, Margrethe Andreasdatter Schwendi (-1654), som han traff i Bergen. Flere barn, minst to døtre.

2.1.1.
Poul Ottosen Sperling
(1631-), født i Bergen. Bortrømt 1651, medisinstudent 1654 i Leiden, Holland.

 

2.1.2.
Otto Ottosen Sperling
(1634-1715), født i Christiania, professor og historiker. Ugift.

 

2.2.
Poul Poulsen Sperling
(1605-1679), rektor 1635-1665 ved gymnaset i Bordesholm. Doctor teologi i Kiel 1666.

 

3. Jacob Poulsen Sperlingmulig sønn.

 

 

3.1.
Johan Jacobsen Sperling
(ca 1598-1665), prest i Avnslev, Bovense fra 1645.

 

 

----------

 

Jeg oppdaterer lista ved nye funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse Sperling funnet i Kjøbenhavns Universitets Matrikel (1611-1829), har sjekket t.o.m. 1728.

 


  •  
  • 1614 – Iacobus Sperlingius Otton.
     
  • 1623 – Iacob. Sperling., Ottoniensis conrector


  •  
  • 1650 – Paulus Sperling, schola Hafniensi
     
  • 1651 – Johannes Iacobi Sperlingius, gym. Otthon.
     
  • 1653 – Nicolaus Iacobi Sperling, schola Otthon.
     
  • 1660 – Iohannes Iohannis Sperlingius, schola Lundensi.
     
  • 1664 – Nicolaus Iac. Sperling, schola Holbecensius rector.


  •  
  • 1687 – Iacobus Sperlingius, Otthin. e gymnas.
     
  • 1690 – Ludovicus Iohannis Sperlingius, gymnasio Otthiniano
     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ”Efterslægtsberetningen for svenborgskipperen Ludvig Sperling Hansen Qvist (1710-1794)”, av Karsten Thorborg, kommer det fram at hans foreldre var Catharina Johansdatter Sperling (1685-1740) og Hans Pedersen Qvist (1680-1746).

 

Catharina Johansdatter Sperling var datter av Anne Corneliusdatter og Johan Jacobsen Sperling.

 

Hvem Johan Jacobsen Sperling var sønn av - vites ikke, men pga fornavn og patronym bør han plasseres inn i slektslista i innlegg 88.

 

Når det gjelder navnet Ludvig, het en av studentene ved Københavns Universitet i 1690 - Ludvig Johannesen/Johansen/Hansen Sperling.

Han er vel helst sønn av Hans Jacobsen Sperling (1630-1677) og Rebekka Ludvigsdatter Tisdorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutsche Biographie gir 14 treff på Sperling.

 

Tidsskrift.dk gir 88 treff på Sperling.

Vet ikke om det har kommet frem til nå (har ikke gått gjennom de tallrike innleggene i detalj), men det finnes endel stoff hos Knud Gether: Middelalderfamilier fra Flensborg, Dansk Historisk Håndbogsforlag, 1986-87 rundt s. 265

 

Mvh

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Otto Ottesen Sperling (1634-1715) hadde også en bror Poul Sperling, som i 1651 hadde rømt fra sine foreldre, muligens i Holland eller Tyskland).

2.2. Otto Poulsen Sperling (1602-1681), født i Hamburg, lege og botaniker. Gift 1630 i Roskilde med enken etter lege Poul Andersen, Margrethe Andreasdatter Schwendi (-1654), som han traff i Bergen. Flere barn, minst to døtre.

 

2.2.1.
Poul Ottosen Sperling
. Bortrømt 1651.

 

Den bortrømte Poul Ottoson Sperling har tydeligvis kommet på rett kjøl igjen. I følge Danske og Norske immatrikulerte ved Universitetet i Leyden 1574-1674, v/ C.F. Bricka i Personalhistorisk Tidsskrift, 2. bind 1881, finner vi Poul som medisinstudent i Leiden, Holland:

 

1654 – Paulus Sperlingius Berga-Norvegus, 23 år, med.stud. (Fotnote: ”Povl Sperling, en Søn af Lægen Otto Sperling (Suhms Nye Samll. III. 233, 240).”)

 

 

I Historisk Tidsskrift 1872, hvor det står mye om Otto Poulsen Sperlings liv og levnet, opplyses det at hans eldste sønn, Poul ble født i Bergen 1631, og at Jens Bjelke og Kristoffer Urne stod fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering:

 

I skiftet etter Gjertrud Maria Leegaard i 1764 – står det at søsteren Marthe Dorothea var gift med Sperling, og at de etterlater seg sønnen Otto Nicolay Sperling.

 

Vi vet at Marthe Dorothea Leegaard ble gift med Johan Fredrik Gram 3. jan. 1727, men ekteskapet ble kort – Gram ble gravlagt 2. mai 1728. I 1734 forlovet hun seg med Lars Larsen Olseng, Otto Nicolay var da ca 15 år.

 

Hvis det stemmer at Marthe Dorothea Leegaard var gift med Sperling – kan vi glemme Alexander Frederich Nicolay Sperling som farskandidat, han levde fortsatt i 1737.

 

Siden kirkeboka for Rakkestad ikke starter før 1722, må Sperling ha dødd før denne tid. Dessverre er det ikke bevart skifter for denne perioden heller, men han burde finnes i skifter i Danmark, Nederland eller Tyskland.

 

Hvis Otto Nicolay er født i ekteskap bør han ha kalt opp sin eldste sønn, Johan Friderich - døpt 1744 - etter faren. Det spekuleres om denne sønnen er oppkalt etter Gram, og det kan jo tenkes, men han var Otto Nicolays stefar kun et drøyt år, da Otto Nicolay var 8-9 år gammel. Kanskje het begge de to første ektemennene til Marthe Dorothea Leegaard - Johan?

Og kanskje bør vi da lete etter en Johan (Ottosen) Sperling? Navnet Johan er i alle fall et navn som forekommer i Sperlingslekta – både i den adelige og i den ”lærde” slekta. Det samme gjelder navnet Otto.

 

På bakgrunn av denne hypotesen kan det være nyttig å kartlegge etterkommere i Sperling-slektene. I innlegg 88 har jeg startet med å kartlegge etterslekten til Hans Poulsen Sperling - innspill mottas med stor takk.

 

Kartlegging av den adelige slekten von Sperling får evt. komme i neste omgang.

 

---------

 

Tar med at Finne-Grønn har konkludert med at Marthe Dorothea Leegard først var gift med ”en kornet Sperling”. Han har tydeligvis tolket navnet fra skiftet i 1764 som cornet/kornet, men om han har rett - kan vi sikkert "strides" om. Men navnet Everich finnes ikke blant Otto Nicolays etterkommere.

 

Kilde: Finne-Grønns ”Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania - Lidt om slegten Leegaard.” som finnes på wangensteen.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. sept. 1672 ble magister Niels Sperlings sønn, Johannes Severinus døpt i Hjembæk, Holbæk (Oppslag nr. 31).

 

Samme sted ble sønnen, Poul Jørgen døpt 17. april 1683 (Oppslag 36).

 

Jeg oppdaterer lista i innlegg 88.

 

---------

 

Årstall rettet etter innlegg 100.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er én ting, som er værd at lægge mærke til i skiftet fra 1764:

 

Alle andre mandspersoner er titulerede.

 

Hvorfor skulle ...... Sperling være undtagelsen ?

 

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Berit!

 

---------

 

Det er mange ved navn Sperling, og det er usikkert om det har noe for seg å dra de fram.

 

Men likevel - her er noen tyske Sperlinger:

 

Johann Sperling, f. 12. juli 1603 i Thüringen, d. 12. aug. 1658. Professor og rektor ved universitetet i Wittenberg. Gravlagt i Schlosskirche Wittenberg. Far til Paul Gottfried Sperling. Min lenke + Min lenke

Paul Gottfried Sperling, f. 18. feb. 1652, død 23. feb. 1709. Professor i botanikk og anatomi. Personlig lege for prinsen av Anhalt-Zerbst. Gravlagt i Stadtpfarrkirche St. Marien. Far til Beata Christiana Sperling (1702-1728), som var gift med Andreas Charitius. Min lenke

 

Paul Friedrich Sperling, født 1650 i Freiberg, død 1711 i Leising. Teolog, biskop i Leising. Sønn av biskopen i Freiberg. Min lenke

 

Johann Christian Sperling (1690/91-1746). Kunstmaler. Født i Halle, sønn av maleren Johann Heinrich Sperling. Min lenke

 

28718620_123755979898.jpg

 

Johann Sperling (1603-1658)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. sept. 1772 ble magister Niels Sperlings sønn, Johannes Severinus døpt i Hjembæk, Holbæk (Oppslag nr. 31).

Samme sted ble sønnen, Poul Jørgen døpt 17. april 1783 (Oppslag 36).

 

100 år feil på begge disse, vel, Grete ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.