Gå til innhold
Arkivverket

To søstre fra Sverige til USA. Hvor ble de av?


Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Søstrene Carolina Josefina født 4. desember 1865 og Anna Elisabeth Gustafsdotter født 17. januar 1869; begge i Broddarp emigrerer til Amerika.

Foreldrene var Gustaf Johanson og Gustava Johansdotter.


Anna Elisabeth står som utflyttet fra Härna til Amerika 5. aug. 1887.
Nr 13 høyre side: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0020636_00027
Carolina Josefina reiser fra Västerås 20. april 1892
Nr 79 høyre side: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0006430_00115

 

Delvis om de samme her: https://forum.arkivverket.no/topic/271814-d%C3%B8d-i-sverige/

 

Er det mulig å finne ut hvor søstrene ble av?

Jeg leter i utgangspunktet etter opprinnelsen til to søstre som i USA ble kalt Lina og Betty og som er jevngamle med søstrene fra Broddarp. Med få opplysninger om de to, tenkte jeg å prøve en "omvendt" tilnærmingsmetode.

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke så mye om Lina og Betty. De er et "problem" jeg hjalp en amerikansk dame med for en tid tilbake og nå tenkte jeg skulle prøve på nytt.


Etterkommerene etter Lina vet ikke hvor hun kom fra i Sverige - kanskje Borås-området? eller Stockholm? Betty fikk ingen etterkommere.

Lina giftet seg ca 1865 (korrigert: ca 1895) i Chicago med en Strömquist. De er relativt sikre på at Lina er født 7. desember 1867.
Carolina Josefina er født 4. desember 1865, men det står 7. desember i Husforhör så vidt jeg kan tyde, så det kan være denne datoen har fulgt henne. Men hun er født 2 år for tidlig; likevel - det er forbausende ofte utvandrere oppgis med et år eller to feil i fødselsår.
Det er funnet en Ida Carolina f. 7. desember 1867 - jeg husker i farten ikke hvor i Sverige, men i riktig område - men hun har ingen søster som kan "bli til" Betty.

 

Det var derfor jeg syntes det kunne være av interesse å følge søstrene Carolina Josefina og Anna Elisabeth. Dessverre mistet jeg dem litt for fort. 🤔

 

Vivi

 

 

Endret av Vigdis Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Mener du da at Anna Elisabeth har blitt Betty i Amerika? 

 

Jeg har funnet Lina gift i Chicago 14/4 1894 med Edvard Strømquist.Er dette den Lina du søker? Ved vielsen står hun som Lena Johansson,har også funnet henne i tellinger som Lina J.Strømquist.Tror kanskje atJohansson er pikenavnet?

 

Har sett på hun du nevner, Ida Carolina f. 7/12 1867. Hun var f. i Nykil,Johansdotter,utvandret 1892.

Hun hadde to søstre som reiste til Amerika. Hilma Amalia f. 7/11 1871 og Elin Josefina f. 16/7 1874. Elin kom tilbake til Sverige 1910,så hun er uaktuell. Hva med Hilma Amalia?

 

Vet du hvem Betty giftet seg med?

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Carl. Da er sporet med Carolina Josefina og Anna Elisabeth gode kandidater.

Hadde vært bra om Anna Elisabeth ble funnet i Amerika.

 

HilsenKari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere familitrær hos Ancestry oppgir Ida Carolina Johansdotter som kone til Edward Strømquist. F. dato 7. desember 1867. Det er nok basert på bl.a. census hvor hun konsekvent oppgir alder f. ca 1868, samt C 1900 hvor hun oppga å være født i desember 1867. Slektsforskerne har således funnet en kandidat "som passer" og dermed endt opp med Ida Carolina.

 

Ida Carolina ble reg. i medl. listen iThe U.S., Evangelical Lutheran Church in America, Swedish American Church Records, 1800-1947 som Ida Carolina Johnson, ankommet 1892 og "utmeldt/fjernet" 31. desember 1903 - kirken var Bethlehem Lutheran Church,  Brooklyn, NY

Name: Ida Carolina Johnson
Event Type: Member List
Birth Date: 7 Dec 1867
Birth Place: Östergötland
Departure Place: Nykil, Östergötland, Wilkesbarre, Penn.
Arrival Date: 1892
Relation to Head: Head
Church: Bethlehem Lutheran Church

 

Legger ved Ida Carolina i Household Examination Books, 1880-1930https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG5N-LL25

 

Foreldrene het Johan Paulus Nilsson og Stina Amalia Johansdr., dåp nr. 75 - Nykils kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00278/C/9 (1867-1883), https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0009944_00041

 

Lena Strømquist (kona til Edward Strømquist) som døde i 1952 oppga foreldre August Johanson og Augusta

 

Det er mye som tyder på at hun som var gift med Edward Strømquist var Carolina Josefina, f. i 1865. Som antydet tidligere i tråden så har hun nok gjort seg noe yngre (2 år). Verdt å merke seg; ved konfirmasjon av barn i US så står hun bevnevnt enten med navnet Lina eller Carolina, aldri med navnet Ida (men ei heller med navnet Josefina). En av døtrene var døpt med navnet Gustava (Lilly Elsa Gustava).

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bare med følgende fra dødsattesten til Lena Strømquist i 1952 - hentet fra Ancestry-medlem.

 

Transcript
Medical Certificate of Death State of IL, Place of Death, Chicago,Cook, I L. 62 years in state. Died at home, 5231 Fletcher St., Chicago. Lena Stromquist on October 15, 1952. Born December 7, 1867 in Sweden. Age 84. Father's name August Johanson, Mother unknown. No social security number. Informant Edith Larsen, 5231 Fletcher St., daughter. Burial October 1 8, 1952 at Irving Park, 7777 Irving Park Road, Chicago, Cook, IL. Funeral director Henry W. Mueller, 5300-5312 W. Belmont Ave., Chicago.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Vigdis eller de hun har/hadde kontakt med i USA må vel vite noe om Betty i USA, siden hun er nevnt? De "vet" jo i hvertfall at de var søstre.

 

Ida Caroline kan jo neppe være den samme som Lena Stomquist, siden Lena skal ha fått tre barn i Cook County, Illinois (det vil si Chicago) fra 1894 til 1899, mens Ida Carolie var medlem i Bethlehem Lutheran Church,  Brooklyn, NY. til 1903 som Egil påpeker?

 

Kunne man finne Edward Stromquist og Lena sin vielse, antageligvis i Chicago, mellom 1892 og 1894? Det kan jo også være nyttig å finne ut mer om Edward Stromquist, han og Lena fikk jo barn ganske raskt etter at hun skal ha emigrert i 1892, så de kan jo ha kjent hverandre fra Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Per.H.Skaug skrev:

Kunne man finne Edward Stromquist og Lena sin vielse, antageligvis i Chicago, mellom 1892 og 1894?

 

De ble gift i 1894 - finner de ikke i kirkebøker, kun i Ill. marr. index.

 

Name: Lena Johnson
Age: 26
Gender: Female
Birth Year: abt 1868
Marriage Type: Marriage
Marriage Date: 14 Apr 1894
Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois
Spouse Name: Edvard Stramquist
Spouse Age: 24
Spouse Gender: Male
FHL Film Number: 1030238

 

 

Transcript
State of IL, Cook County: To any person legally authorized insoleminize m ariage, greeting: Marriage may be celebrated between Edvard Stromquist o f Chicago, in the county of Cook and the State of IL of the age of 24 y ears , and Miss Lena Johnson of Chicago, in the County of Cook and Stat e of IL, of the age of 26 years....12th day of April AD 1894. I, Swen A ndersson, a Minister of the Gospel, hereby certify that Mr. Edvard Stro mquist and Miss Lena Johnson were united in marriage by me at Chicago i n the County of Cook and State of IL on the 14th day of April, 1894.
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per.H.Skaug skrev:

Det kan jo også være nyttig å finne ut mer om Edward Stromquist

 

Skal være f. 18 Mars 1870, Byslätt, Västra Götaland med foreldre Anders Börjesson og Anna Brita Andersdotter.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ida Carolina Johansdotter

 in the Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991

Name:Ida Carolina Johansdotter

Gender:Kvinna (Female)

Birth Date:7 dec 1867

Birth Place:Nykil, Östergötland

Departure Date:15 mar 1892

Departure Place:Nykil, Östergötland

Arrival Place:Nordamerika

Occupation or Relation:Piga

Marital status:Unmarried (Single)

Notes:Travels alone

Original Page:277

Household Members:

Name

Ida Carolina Johansdotter

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 

 

Carolina Josefina Gustafsson

 in the Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991

Name:Carolina Josefina Gustafsson

Gender:Kvinna (Female)

Birth Date:7 dec 1865

Birth Place:Broddarp, Gävleborg

Departure Date:20 apr 1892

Departure Place:Västerås domkyrkoförs, Västmanland

Arrival Place:Amerika (USA)

Occupation or Relation:Piga

Marital status:Unmarried (Single)

Notes:Travels alone

Household Members:

Name

Carolina Josefina Gustafsson

 

Anna Elisabeth Gustafsdotter

 in the Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991

Name:Anna Elisabeth Gustafsdotter

Gender:Kvinna (Female)

Birth Date:17 jan 1869

Birth Place:Broddarp, Älvsborg (Västra Götaland)

Departure Date:5 aug 1887

Departure Place:Härna, Älvsborg (Västra Götaland)

Arrival Place:Amerika (USA)

Occupation or Relation:Piga

Marital status:Unmarried (Single)

Notes:Travels alone

Page:13

Original Page:50

Source:Härna Hfl 1871-1899

Household Members:

Name

Anna Elisabeth Gustafsdotter

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolina Gustafson

 in the Swedish Emigration Records, 1783-1951

Name:Carolina Gustafson

Birth Year:abt 1865

Gender:Kvinna (Female)

Place of Origin:Vesterås

Destination:Chicago

Record Date:17 jun 1892

Port of Departure:Göteborg

Database Name:EmiHamn

Archive Call Number:48:352:1799

Principal Person:Gustafson Carolina

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye informasjon! Takk skal dere ha!

Jeg skal lese det nøye igjennom.

 

Men for å ta det siste først: Har du en link til Carolina Gustafsons emigrasjon hvor det står Chicago?

Det plasserer henne "midt i smørøyet"!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Vigdis Olsen said:

Men for å ta det siste først: Har du en link til Carolina Gustafsons emigrasjon hvor det står Chicago?

Det plasserer henne "midt i smørøyet"!

 

About Swedish Emigration Records, 1783-1951

This collection contains various Swedish emigration records from 1783-1951. Specifically it includes the following five databases:

1. EmiHamn: Passengers traveling to North America (with a few to Argentina, Australia, Brazil, Denmark, Finland, Germany, New Zealand, Norway, and Russia) from:

Göteborg, 1869-1951 (1,135,888 records)

 

Hamburg, 1850-1891 (21,708 records)

 

Helsingborg, 1929-1950 (413 records)

 

Kalmar, 1881-1893 (3,338 records)

 

Köpenhamn, 1868-1898 (56,127 records)

 

Malmö, 1874-1928 (165,876 records)

 

Norrköping, 1859-1922 (8,545 records)

 

Stockholm, 1869-1940 (34,887 records)

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=mTT30&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=1189&gsfn=Carolina&gsln=gustafs*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msady=1892&msady_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&gss=angs-d&pcat=40&fh=2&h=1337563&recoff=&ml_rpos=3&queryId=6c5104ae765e2da6464484d222f3f29e

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke medlem hos Ancestry og får ikke åpnet linken.

Vet du hva selve kilden heter?

Det svenske riksarkivet har lagt ut mye som alle kan lese. Krysser fingrene for at kilden fins der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Anna Elizabeth?

 

Anna Elisabeth Gustafsson

 in the Swedish Emigration Records, 1783-1951

Name:Anna Elisabeth Gustafsson

Birth Year:abt 1857

Gender:Kvinna (Female)

Place of Origin:Nässjö Jönköping Län, Sverige

Destination:New York

Record Date:7 okt 1887 (7 Oct 1887)

Port of Departure:Göteborg

Database Name:EmiHamn

Archive Call Number:33:222:2608

Principal Person:Gustafsson Anna Elisabeth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har notert at:

Anna Elisabeth Gustafsdotter f. 17. jan 1869  i Broddarp emigrerer fra Härna til Amerika 5. aug. 1887

(Link finner jeg ikke akkurat nå.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vigdis Olsen

 

Fint om du svarer på dette spørsmålet;

 

3 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Men Vigdis eller de hun har/hadde kontakt med i USA må vel vite noe om Betty i USA, siden hun er nevnt? De "vet" jo i hvertfall at de var søstre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg søkte etter Lina og Betty.

Akkurat nå sitter jeg og leser igjennom gamle e-poster og fant nettopp at Betty var født 17.  januar 1869!

Da er det simpelten nødt til å være Carolina Johanna og Anna Elisabeth som er Lina og Betty! (Selv om Carolina er født 1865 og Lina sies være født 1867)

Jeg skal samle sammen alle opplysningene og forsøke overbevise Lina's etterkommer. 😀

 

Om dere finner flere opplysninger om de to er det supert! 😀 😀

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.