Gå til innhold
Arkivverket

Uekte tvillinger, fratatt like etter fødsel?


Kjerstine Unhjem
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg vet ikke om dette er riktig kanal, men jeg gir det et forsøk. Jeg holder på med slektsforskning om min oldemor. Hennes pikenavn var Kjerstine Marie Albertsdatter Grønning født i 1890 Steigen i Nordland.

Hun giftet seg Unhjem i Isfjorden, MR. Men før hun ble gift der skal hun ha født tvillinger i Nordland utenfor ekteskap, dette må være et sted mellom 1905 og 1910, jeg har trålet kirkebøker og folketellinger, men finner ingen informasjon eller spor. De ble nok bortsatt like etter fødselen. Hva kan ha skjedd, hvor kan jeg evt lete for å finne en tråd?

 

Mvh Kjerstine Unhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å vise til hvilken dokumentasjon du har på at det skal være født noen barn. Det vil gjøre det lettere når man skal prøver å lokalisere disse

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du problemet at du leter etter en person med et annet navn! 🙂  Hun heter nemlig ikke Albertsdatter (selv om hun er det) men Ellingsen, som foreldrene. Se innføringen i FT1900, der hun står som Kjerstine Marie Ellingsen  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf0103752900084

 

Her er fødselen til Kirstine Maria: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000033787615

 

Her er vielsen, hvor hun heter Kirstine Marie Albertsen: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001656948

 

Her er dødsfallet hennes: https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002221775

 

Selv om hun ga fra seg barna ved fødselen, skulle barna registreres og døpes. Her er det første barnet til Kirstine og Olaf, og det står ingenting i kirkeboka om at hun hadde født barn tidligere. Det kan selvfølgelig skjules at hun hadde tvillinger, men du bør nok finne opphavet til den historien.

Møre og Romsdal fylke, Hen i Grytten, Klokkerbok nr. 545C03 (1902-1937), Fødte og døpte 1912, Side 41
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613050751

 

Et lite tips når du søker, er at du starter veldig bredt, med åpning for forskjellige stavemåter, og så finjusterer søket etter hvert. Det tar noen mislykkede forsøk før du får det til, selv om du har navn og adresse på den du søker etter! Og det vet jeg som resultatet av utallige mislykkede egne forsøk. 😄

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hun brukte flere forskjellige etternavn, typisk at de tok navn etter stedene de bodde eller hadde forskjellige vendinger på etternavn osv. Vet mye om hennes liv etter hun ble gift med oldefar, men det går et rykte i slekten om at hun da skal ha født tvillinger i Nordland før hun fylte 19 år, da hun flyttet sørover og egentlig skulle til Amerika, så langt kom hun ikke. Jeg har kikket i folketellinger hos slektninger som besteforeldre og tanter/ onkler om de kan ha hatt tvillinger på pleie eller fostring men ikke noe funn så langt. Har også trålet kirkebøker i det sannsynligvis aktuelle tidsrommet i Steigen og prestegjeld rundt der for å se om det står tvillinger både under hennes navn og generelt om det står noe med tvillinger, men ingen funn så langt. Så dette har nok vert svært hemmelig og skammelig, slik at det ble gjort privat adopsjon eller fosterplassering. En teori jeg har er at hun har blitt gravid da hun var tjenestepike hos en nabogård som het Storsæter på Engeløya. 

Men jeg har likson ingenting å gå på ut fra å gjette meg frem til en evt potensiell barnefar. Mulig hun har født på et fødehjem og adoptert bort barna umiddelbart. Dette kan nok forbli et mysterium.

Men uansett takk for gode innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko konkret å gje deg; eg vil berre nemne at svært mange familie-historier viser seg å ikkje vere sanne når ein ettergår dei. Eg kan nemne eit oppdrag eg tok på meg for ein familie i Nordland for mange år sidan; dei leitte etter opphavet til bestemora som skulle vere dotter til ein kjøpmann i Bergen og ha kome inn i familien på ein heilt spesiell måte, men noka vigsle hadde dei ikkje funne. 

 

Eg starta i motsett ende og leita etter vigsla i lokalområdet, og fann henne:  Ho var husmannsdotter frå ein nabofjord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det faktum at hun flyttet ut fra hjemstedet, istedet for å skaffe seg en post lokalt, kan ha gitt opphavet til slike rykter. Det var nok mye sladder og tullprat i en tid da det ikke var annen underholdning enn den man skapte sjøl: "Hun flytta sikkert fordi hun skulle skjule at hun var gravid!" "Jeg hørte at hun skulle reise til Amerika, og føde lausungen der!" "Noen fortalte meg at hun flyttet for å føde i skjul, for ikke å bringe skam over foreldrene!"

 

Uansett måtte ungene døpes, og du må nok sette igang og lete etter kirkebokinnførsler der det døpes tvillinger. Det var såpass uvanlig med tvillingdåp, bl.a. fordi barna skulle ha hvert sitt sett med faddere, med det store oppbudet av folk en tvillngdåp ga, at en prest ikke hadde godtatt noe utenomsnakk om opphavet til ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man skal ikke undervurdere folkesnakk, eller like mye - mangel på det! Jeg har nevnt det i poster før, at jeg brukte flere år på å finne oldeforeldrene mine sitt opphav, for de gamle i slekta visste absolutt ingenting om navn eller steder. Jeg lette blant brente kirkebøker og notater, og fant til slutt begge, som uekte født. Men slikt skulle man ikke ha noe av, for da jeg kunne meddele en gammel tante at jeg omsider hadde klart å finne ut hvem de var, så svarte hun:

"Vi vesst da det, sjø, men vi snakke itj om det!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.