Gå til innhold
Arkivverket

Erik Tostensen Vatne, f. 1786; Svelvik vs Kristiansand vs Holum??


Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg hjelper noen å forsøke å fastslå en link mellom Sørlandet og Svelvik (sør for Drammen):

 

Personen er Erik Tostensen (Torstensen?) Vatne, f. ca. 1785-86.

Han "dukker opp" som brudgom i Svelvik/Strømm i 1811 og får etterhvert etterkommere i området der.

Det oppgis i enkelte kilder at han skal være fra Kristiansand(-området), og etterhvert bruker han etternavnet Watne(Vatne).

Jeg har funnet en kandidat jeg er ganske sikker på det er, problemet er å fastslå om dette er samme person begge steder?

 

Jeg har flg kilder på han så langt;

 

Giftermål i 1811: Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1810-1815, s. 4-5 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Så får de tre barn i Svelvik:

1 Jens; Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1810-1815, s. 66-67 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

2 Cathrine; Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1810-1815, s. 80-81 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

3 Thomine; Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1816-1826, s. 11 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

I denne siste dåpen brukes etternavnet "Watne" (nr 82).

Vedr den første dåpen så var de da ikke gift ennå (1810), så der står det formelt sett "uekte" på dette barnet. Det står også at far Eric har oppholdssted "Christiansand".

 

FT1865, hvor han som enkemann bor med døtrenes familie & oppgis å være fra Kristiansand; 

 001 Erik Watne - 0202 Svelvig* - 004 Svelvig Ladested - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0711P Strømm prestegjeld - Digitalarkivet

Datteren Margrete som han bor sammen her finner jeg ikke under døpte, men den indikerer klart at hun kan være oppkalt etter farmor (se under).

 

Kona Marte Jensdtr Kingos død i 1856 (nr 42);

Kirkebøker: SAKO, Hurum kirkebøker, F/Fa/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1847-1860, s. 344 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

 

På Sørlandet, dvs i Holum i Aust-Agder (rett nord for Mandal), har jeg kommet frem til flg, hvilket jeg ser som eneste mulige kandidat der nede:

 

FT1801; 011 Erik Thorstensen - 0057 Suvatne - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1020P Holum prestegjeld - Digitalarkivet

 

Holum Gårdshistorie, s.619, Austre Vatne (nede til venstre); Holum : gardshistorie (nb.no)

 

 

Er det noen som har noe tips hvordan jeg dokumenterer at dette er samme mann, evt om det ikke er det, ogeller kan finne andre Erik Tostensen fra Sørlandet som kan ha "landet" i Svelvik og giftet seg der...?

 

Endret av Erik Bjune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Erik Bjune changed the title to Erik Tostensen Vatne, f. 1786; Svelvik vs Kristiansand vs Holum??

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.