Gå til innhold
Arkivverket

Julie Rummelhoff Tai - hvor ble hun av?


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Når man samler data til bygdebøker, kan en fort komme til å fortape seg i spennende historier, som en har lyst til å komme til buns i. 

I dag holdt jeg på med distriktslege Jakob Rummelhoff. Han var distriktslege på  Nordfjordeid fra 1892 til 1909. 16. desember 1896 fikk han datteren Julie. Hun vokste opp i doktorboligen like ved kirken på Eid. 15 år gammel flyttet hun sammen med familien til Kristiansand, der hun tok artium på reallinjen. Senere reiste hun til USA der hun utdannet seg til bibliotekar. Der traff hun kineseren Tse-Chien Tai, som hun giftet seg med i 1921. Da hadde hun vært bibliotekar på høyskolen på Ås, men i 1922 flyttet hun med mannen til Peking og arbeidet som bibliotekar der. Mannen ble senere generalsekretær i Bank of China. I årene frem til 1938 er hun flere ganger i Norge og gir ofte intervju til avisene her, om situasjonen i China.

Et tilfeldig søk på navnet hennes, førte meg til boken "Ingen nåde" , der Kristian Ottosen tar for seg nordmenn i japansk fangenskap. Av denne går det fram at hun ble arrestert i Shanghai i desember 1942 og satt i fangenskap til krigen var slutt.

Etter dette finner jeg ingen spor etter henne, annet enn at hun setter inn annonse om at mannen hennes døde i Buenos Aires 19. mars 1963, 75 år gammel.

 

Er det noen som vet mer om denne damen? 

Endret av Truls Songstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende historie! Står det noe i Norsk slektskalender, mon tro? Eller i Kristian Ottosens bok fra 2008? Har du vært i kontakt med nærmeste slekt på Rummelhoff-siden?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting hos Ottosen om henne utover at hun er nevnt i opplistingen sammen med ca. 900 andre nordmenn. Hun hadde fire søsken og det ser ut som om to av dem stiftet egen familie, men jeg har ikke prøvd å komme i kontakt med etterkommerne (enda). Tenkte kanskje det var andre på debattforumet her, som hadde hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange her med gode kunnskaper om kjente slekter som denne, så det er fornuftig å spørre her. Men hvis du ikke får noen respons så tror jeg nok at oppsporing av etterkommere av søsknene er neste vei å gå.

 

DTH  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sidelinjen, men kanskje av interesse likevel:

 

The Daily Times (Davenport, Iowa)

12 Jan 1925, Mon

Page 12

 

12 Jan 1925, 12 - The Daily Times at Newspapers.com

 

image.png.2c5a4ba8be486a1aedd2e9bc8719974a.png

 

 

 

 

The Des Moines Register (Des Moines, Iowa)

15 Jun 1948, Tue

Page 18

 

15 Jun 1948, Page 18 - The Des Moines Register at Newspapers.com

 

image.png.0b3ace401f958af4645040284c1285c1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

På sidelinjen, men kanskje av interesse likevel:

 

The Daily Times (Davenport, Iowa)

12 Jan 1925, Mon

Page 12

 

12 Jan 1925, 12 - The Daily Times at Newspapers.com

 

image.png.2c5a4ba8be486a1aedd2e9bc8719974a.png

 

 

 

 

The Des Moines Register (Des Moines, Iowa)

15 Jun 1948, Tue

Page 18

 

15 Jun 1948, Page 18 - The Des Moines Register at Newspapers.com

 

image.png.0b3ace401f958af4645040284c1285c1.pngAbsolutt intersent!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka om slekten Rummelhoff fra 1976 er det ingen info om hvor og når hun døde. Med det står at de var Bosatt i Buonos Aires og ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan Engedahl skrev:

I boka om slekten Rummelhoff fra 1976 er det ingen info om hvor og når hun døde. Med det står at de var Bosatt i Buonos Aires og ingen barn.

Jeg vet jo at at mannen døde i Buenos Aires, og at de ikke hadde barn sammen. Jeg har lest en plass at han hadde tre barn fra før de giftet seg og at disse ble oppdradd av Julie som sine egne.

Hun sier der at "Ingen barn selv, men har oppdradd min manns tre barn fra hans første ekteskap"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle små drypp i denne saken. Jeg er nå kommet i kontakt med en niese av Julie, som forteller at tanten bodde i Buenos Aires og døde der i 1988.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.