Gå til innhold
Arkivverket

Karen Hansdatter (ca1744-1769). På Aagaard i Tune ved vielse, barnedåp og begravelse. Men ikke datter på gården??


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Adresse Aagaard ved vielsen (6. innføring i 2. kolonne):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030209

 

ved tre barnefødsler (ikke to som det står i bygdeboka) 1767-1768 

 

og ved begravelsen 1/1-1769 (først i 2. kolonne):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030229

 

En skulle jo da tro at hun var datter på gården - ikke "bare" tjenestejente - og iflg bygdeboka var det en Hans (Tollefsen) på Aagaard omtrent på riktig tid:

Tune. D. 1 : Gårdshistorie - Nasjonalbiblioteket (nb.no)

 

men noen dåp rundt 1744 er det ikke mulig å finne?

 

Kunne det f. eks. være tryggere å komme seg til kirken i et nabosogn midtvinters for å døpe henne - i så fall er det noen forslag til hvilket?

 

Eller er det noen som har sett noen skifter fra Aagaard så "tidlig"?

 

Eller kan hun ha vært tjenestejente likevel og at det er ektemannen, Jacob Olsen, som ved f. eks. å være bror av den "Hans Olsen Aagaard" som, iflg Sarpsborgs historielag, gravla sønnen Ole, 4 år, i 1742 som har gjort at de havnet på gården...?

 

Mange spørsmål - mye forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Ekstraskatten 1762 Gnr 147 Aagaard:

https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280104

 

Jacob Olsen var fra plassen Huset under Sande. Sønn av Ole Gundersen og Anne Hansdatter. Han hadde en bror Gunder:

https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280077

 

Mulig at Karen kanskje kom til Aagaard i forb. med giftemålet. Om du ikke finner henne i kirkeboka som døpt under "Karen", må du sjekke "Kari". For øvrig lider alle kirkebøker fra 1700-tallet og langt inn på 1800-tallet av et stort antall manglende innføringer. Dessuten kan hun ha flyttet til Tune fra et annet Prestegjeld. (Jeg har også funnet flere feil og mangler i ekstraskatten fra flere områder)

Skifteprotokollene for Tune starter i 1775. Tidligere protokoller er gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre også prøvd med Kari - uten at det gjorde noen forskjell (lagt til: som peker mot Aagaard). Og Jacob Olsen skulle være ganske godt utredet - men han kunne jo likevel ha en forbindelse til Aagaard gjennom en ikke tidligere funnet bror. Og Karens "konstante" opphold på gården uten å ha familietilknytning er uvanlig - jeg har i hvert fall aldri vært borti noe liknende før.

 

Men jeg får slå meg til ro med her er jeg utsatt for "tilfeldighetenes spill"og legge til side jakten på hennes foreldre i håp om at det bli mulig en gang når flere kirkebøker er blitt søkbare. All slektsforskning må jo ende et eller annet sted.

 

Men 1000 TAKK for innspillet og hjelpen!

 

Og for opplysningen om skiftene som jeg ikke behøver å fortsette å lete etter...

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Kari Hansdatter Tinlund som blir døpt 15/3-1744 (nr 8 høyre kolonne):

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030141

 

Tidspunktet passer jo veldig bra - og jeg finner henne ikke gift eller begravet før Karen Hansdatter Aagaards vielse, så rent teoretisk KAN det jo være samme dame? På den annen side er ikke Tinlund en gård iflg O Rygh og da vel en plass som stadig bytter betegnelse og/eller husmenn, så det kan kanskje like gjerne være derfor jeg ikke finner henne igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er på sporet Tom!

Tinlund (Eg. Tinglund) var en husmannsplass under en av Kalnes-gårdene.

"Hans Tinlund" døper også dattera Pernille i 1747.

 

Da Jacob og Karen døper sønnen Ole i 1767 er Pernille Hansdatter fra Aagaard en av fadderne.

Ved dåpen av Peder i 1768 er hun fadder igjen, men nå som Pernille Hansdatter paa Sande hun har altså fått tjeneste på Sande Herregård som også eide Aagaard.

 

Panteregisteret for Tune har følgende oplysning:

1754: "Hr. Leutnant Niels Wærenschiolds Bøgsel Sædel til Hans Pedersen paa 1 1/2 tønde Malt Skyld udi Gaarden Aagaard" Tinglyst 11.okt 1754.

https://www.digitalarkivet.no/tl20080826150853

 

Året etter får Michel Gundersen bygselseddel på den andre halvparten av gården. Det er jo han som er på Aagaard i 1762.

Nå legger jeg inn linken på nytt for ekstraskatten, fordi jeg oppdaget at på den prikkete linja uten noen navn så står det meget svakt skrevet noe. Du må blåse opp siden enormt for klare å se noe.

Jeg tyder det til: Hans Pedersen Og under og hustrue ???? Neste kolonne Karen og Pernille og under Hansdøtre

Prøv selv!

https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv klarte jeg bare (ca. 4 bokstaver) Pedersen. Men med ditt forslag synes jeg at jeg kan ane at det står det du sier at det står. Jeg ER virkelig imponert!

 

(For en gang skyld skulle jeg ønske at Norge lærte noe av Sverige: svensk riksarkiv har en funksjon for innstilling av lysstyrke og kontrast - og etter å ha prøvd seg frem finner man tilslutt en kombinasjon som gjør at man kan lese "alt". Hei, Digitalarkiv...)

 

Enda en gang 1000 TAKK!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et "lite" tilleggsspørsmål: Det er vel soldaten (sønnen) Hans(?) Pedersen som er 23 år i 1726-rullen?

 

Og et større tilleggsspørsmål når jeg er i gang: Kirsti Christensdatter - noen ide om hvem hun var enke etter? (Jeg må ikke glemme kvinnelige aner...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en retting av hva jeg skrev tidligere: Hans Pedersens far het Peder Tollefsen, og ikke Tostensen.

 

Så til spørsmålet: Du må lese hva som står i linken Tom.

Kollonne 3: Oppsitter og legdsbønder = Peder Tollefsen og Lars Rasmussen - Kolonne 4: Soldatens navn og om han går for egen gård eller fremmed = Knud Tollefsen Eget - Kollonne 7: Soldatens alder = 23 år - Kolonne 8: om han er gift og hvor mange barn = Ugift - Kolonne 9: Hvor lenge tjent = 1 år - Kolonne 10: Ungt mannskap fra 16 til 40 år = Sander Tollefsen 19 år - Kolonne 11: Ungt mannskap fra 1 til 16 år = Ole Pedersen 11 år, HANS PEDERSEN 9 år, Peder Pedersen 7 år.

Sammendrag: Peder Tollefsen hadde sønnene Ole Hans og Peder. Peder Tollefsen hadde 2 brødre som også bodde på gården, Knud som var soldat og Sander.

 

Peder Tollefsen Lande døde i 1756 og oppgis da å være 68 år gammel.

 

Kirsti Christensdatter: Ifølge FS er det ingen giftemål i Tune før ekteskapet med Hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en bunke av slekta til Hans Pedersen (mantallet 1666 øverst høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070168

 

Oppsitter: Peder 60 år

Sønner: Knud Pedersen 23 år, TOLLEF Pedersen 20 år, Steffen Pedersen 14 år. 

 

I følge gårdshistoria var det Tollef som overtok etter faren. Han var jo således far til Peder Tollefsen (død 1756) og farfar til Hans Pedersen.

Forøvrig het forgjengeren til Peder Steffen. om han var far eller svigefar eller ingen av delene er ikke godt å si. Peder hadde i alle fall sønnen Steffen som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som politikerne - jeg legger meg flat for kritikken på dårlig lesing av headingen vedr soldatens alder. Pinlig. Men må håpe på tilgivelse...

 

Jeg forsto ikke helt hvordan det kunne stå Torstensen  - jeg synes mer det liknet på Tollaksen eller nettopp Tollefsen (men protesterte ikke da jeg er bortskjemt med at du leser mye bedre enn meg). Godt å se at jeg ikke er helt uten dømmekraft.

 

Og litt trøst i at heller ikke FS kunne finne noe første ekteskap på Kirsti Christensdatter i kirkeboka fra Tune. Men synd at det ikke er det for å kjenne mannens navn er vel eneste mulighet til å finne hennes eventuelle barn fra første ekteskap.

 

(Her skrev du et nytt innlegg mens jeg skrev mitt - så jeg rakk ikke å takke).

 

Nok en bunke TAKKER for hjelp - og (ikke minst) tålmodighet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men du HAR rett - jeg SKULLE ha lagt mer arbeid i headingen. Men godt at du ikke bærer nag...

 

Og TAKK for leveringen av palisadetømmer  1701 !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.