Gå til innhold
Arkivverket

Søker opphavet til Anne Andersen d. 1887 i Australia.


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei 🙂 

 

For en stund tilbake så fikk jeg en email fra en i Australia som hadde dna match med meg. Vi kom frem til at det må være hans oldemor som het Anne Andersen født i Norge, som er forbindelsen vår. Hun giftet seg med Lars Ulrich Petterson fra Sverige. De giftet seg 14 januar 1880, i Sidney, New South Wales, Australia. Anne døde 27 februar 1887.

 

 

De fikk barna Carl August i 1882 og  Anna Ulrica født 1886 og død 1887, 

 

Lars Ulrich Petterson emigrerte til Australia 9 juni, 1874 og ble statsborger i 1907. Ifølge dokumentet har han bodd i Sidney siden ankomsten. Min Australske slektning har kontroll på Lars Ulrick og slekten bakover "have the Swedish family connection to Lars going back to Jan Peter Anderson and back a few generations from him."

 

Jeg legger ved "death certificate for Annie" Det står at hun er 41 år, men dette må tas med en klype salt, da det står at hun er 39 år ved fødselen av Carl August i 1881.

 

Håper noen kan hjelpe oss og låse denne gåten!

Death of Annie Anderson 1.jpg

Endret av Ronny Stolen Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

De fikk barna Carl August i 1882

 

Carl August var vel f. 29. november 1881.

 

9 timer siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Det står at hun er 41 år, men dette må tas med en klype salt, da det står at hun er 39 år ved fødselen av Carl August

 

Så hennes f. intervall ca. 1841-1847. 

 

Ikke helt lett denne med et ganske "vanlig" navn.

 

Jeg finner ei Anna Andersen (ugift pige) som emigrerer til Queensland i 1871, oppgitt alder 30 (f. ca. 1841), med bosted Kristiania - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000411335

 

Det går jo an å se om dere kan finne ankomsten til denne Anna i Australia......

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Egil! Jeg gikk tilbake til korrespondansen min med med australieren og fant dette: 
In my search with ship passenger lists I found an Annie Anderson about right date but on investigating found that she lived a long life in Queensland, found that on Trove an Australian old newspaper website.
I wish I had a birth date it makes it much easier when a likely connection is found, In the end I think DNA family connections will find her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ei som het Kaisa Anderson, som også drar i 1871 til Queensland, Australia. Hun var 31 år fra Kristiania. Kan jo være at hun har forandret fornavnet til noe lettere for engelsktalende enn Kaisa. Men med tanke på navnet hennes, så er det jo også mulig at denne Kaisa er svensk og da uaktuell.

 

Lenke: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000411250

 

Fant henne kanskje nå i FT for 1865 i Kristiania: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038027011615

046 Anne Kaisa Andersen 

H.nr:
09
Alder/født:
24
Fødested:
Setrum Sverrige
Bostatus:
-
Familiestilling:
-
Sivilstand:
e
Yrke:
Tjenestepige
Endret av Ronny Stolen Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2021 den 10.43, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

De giftet seg 14 januar 1880, i Sidney, New South Wales, Australia.

 

Er det ingen opplysninger om f. sted, foreldre i vielsesattesten fra 1880?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Er det ingen opplysninger om f. sted, foreldre i vielsesattesten fra 1880?

Desverre ingen informasjon. Bare at hun er født i Norge og "usual place of recidence" er Hunters Hill.. Googlet det nå: Hunters Hill is a suburb on the Lower North Shore of Sydney, i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2021 at 4:43 AM, Ronny Stolen Tollefsen said:

For en stund tilbake så fikk jeg en email fra en i Australia som hadde dna match med meg. Vi kom frem til at det må være hans oldemor som het Anne Andersen født i Norge, som er forbindelsen vår.

 

Vet du hvor nært dere matchet på DNA, altså hvor mange generasjoner tilbake dere skal være beslektet? Det går jo også an å gå den andre veien, det vil si til dine forfedre, hvis du har god styring på dem, for å finnet en søster eller datter som kan passe og har emigrert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Per.H.Skaug skrev:

Vet du hvor nært dere matchet på DNA, altså hvor mange generasjoner tilbake dere skal være beslektet? Det går jo også an å gå den andre veien, det vil si til dine forfedre, hvis du har god styring på dem, for å finnet en søster eller datter som kan passe og har emigrert?

Dna matchen antyder rundt 1700-1800 så det er langt tilbake. Har ingen kandidater som kan passe ennå. Geografisk må det være tilknytning til Hallingdal/Numedal, da jeg har kartlagt min farfars side langt tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Hvilken alder var hun oppgitt med i census 1881?

 

Ikke noe håp om finne henne der 😒 - https://www.records.nsw.gov.au/archives/magazine/onthisday/3-april-1881

 

"Unfortunately no census records for 1881 have survived that record individual names. The records were destroyed in the Garden Palace Fire of 1882"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Ikke noe håp om finne henne der 😒 - https://www.records.nsw.gov.au/archives/magazine/onthisday/3-april-1881

 

"Unfortunately no census records for 1881 have survived that record individual names. The records were destroyed in the Garden Palace Fire of 1882"

Takk for at du prøvde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
6 minutter siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Etter postingen på facebookgruppen "Fayette County and genealogical society" ble jeg kontaktet av en amerikansk slektning av meg som vokste opp i dette området. En slektning av henne  ble faktisk gift med et barnebarn av Reier Olsen, Bertine Gurines yngste sønn Ole Christian Ericson. Hun skulle kontakte de frivillige der for å finne ut mer. Så nå venter jeg på å høre om hun finner ut noe. Blir spennende!

 

Svaret ditt hører vel hjemme i denne tråden, Ronny 😉 - men glimrende at du har fått respons!

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2021 den 10.43, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

For en stund tilbake så fikk jeg en email fra en i Australia som hadde dna match med meg. Vi kom frem til at det må være hans oldemor som het Anne Andersen født i Norge, som er forbindelsen vår. Hun giftet seg med Lars Ulrich Petterson fra Sverige. De giftet seg 14 januar 1880, i Sidney, New South Wales, Australia. Anne døde 27 februar 1887.

 

 

Mitt oppfølgingsspørsmål var rettet mot ovenstående 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Svaret ditt hører vel hjemme i denne tråden, Ronny 😉

 

He he 🙂  Var så opphengt i det å finne Reier og Halvor, at jeg tenkte det var denne tråden 🙂   Når det gjelder denne tråden, så har jeg gitt alle rådene videre til han i Australia om hvordan han bør gå frem for å finne flere opplysninger. Så jeg håper han snart kommer til å oppsøke et arkiv som kanskje kan belyse hvem denne Anne var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Når det gjelder denne tråden, så har jeg gitt alle rådene videre til han i Australia om hvordan han bør gå frem for å finne flere opplysninger. Så jeg håper han snart kommer til å oppsøke et arkiv som kanskje kan belyse hvem denne Anne var.

 

Vi får håpe han følger opp!

 

Mht. Reier og Halvor så blir det spennende å se hva som fremkommer - du får poste når du vet noe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egil Johannessen skrev:

 

Vi får håpe han følger opp!

 

Mht. Reier og Halvor så blir det spennende å se hva som fremkommer - du får poste når du vet noe 😊

Det skal jeg gjøre! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.