Gå til innhold
Arkivverket

Ønskefunksjon ved lesing av skannet materiale.


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Lesekvaliteten på skannet materiale kan variere fra lettlest til fullstendig uleselig. Så vidt jeg kan se har Digitalarkivet ingen "hjelpefunksjon" for dette.

 

Men svensk riksarkiv har en fantastisk funksjon som jeg inderlig skulle ønske at dere tok etter - en "justera bild" knapp (som ligner den dere har for hvit tekst på svart bunn eller omvendt) hvor en kan justere kontrast og lysstyrke - og hvor man etter en del prøving og feiling tilslutt finner en kombinasjon som gjør at man kan lese "alt". 

 

se f. eks. her - knappen ytterst til høyre (oppe):

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041364_00173

 

Det hadde vært supert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det hadde virkelig vært helt fantastisk, takk for at du deler med oss. Det er mange dårlige originaler, så jeg laster ned siden til et bilderedigeringsprogram i de verste tilfellene, det hadde spart masse arbeide å ha denne funksjonen innebygget i nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.