Gå til innhold
Arkivverket

Dansk-Norsk i Vest Indiën


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Hei
Er det noen blandt deltagere her på forumet som har erfaring med kilder i Vest-Indiën: St Croix, St Thomas og St Jean?
Det gjelder etterkommere av Edvard Røring Colbiørnsen (1751-1792) som fra to forhold (1 ekteskap og 1 utenom) etterlot seg flere barn.
Mvh 

Jan M Keus
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som sendte inn viktige informasjoner og hjelp!!!
Det er så mye kunnskap blandt genealoger.

Jeg har et tilleggs spørsmål. Ved å gå gjennom folketellinger, kirkebøker og andre personlister på St Croix,
ble det flere og flere oppslag (12) av personer (mest kvinner) som bar navnet Colbiørnsen.  

Noen av dem er frikjøpte kulørte (av hvem frikjøpt?)
Er det slik at alle disse var barn av mulatten Edward Sills Colbiørnsen (1781-1840)og hans likeså farvede kone Mary Hughes (1798-1839)?
Eller kunne frikjøpte slaver (som ikke var hans fysiske barn) føre slektsnavnet hans, fordi han hadde frikjøpt dem? 
Hilsen
JanM



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har tidligere fått gode svar på mine spørsmål rundt mulatt Edward Sills Colbiørnsen, den utenomekteskapelige sønn av regjerings råd på St Croix, Edvard Røring Colbiørnsen (1751-1792). Hjemmesiden til Tidsvis som har skrevet om mulatten Edward Sills Colbiørnsen's opphold i Christiania mellom 1791 og 1803 beregnet hans fødsel på St Croix ca 1781. 

Jeg har søkt i kirkebok 1780-1782 for den Evangeliske Menighed, den statlige menighet hvor Edvard sr var aktiv deltager i, men finner ingen melding om fødsel av Edward Sills eller Edward Colbiørnsen. Derimot finner jeg melding om dåp av et barn med navn Edward Colbjørnsen den 5 juli 1783 med følgende innhold.
 

Enesteministerialbog for evangelisk menighed på St Croix (side 73 av 96)
5 Julij 1789, 4 Søndag efter Trinitatis døbt i Kirken med Råd? af Mr John og Mrs Elisabeth ? som blev kaldet
Edward Colbjørnsen.
Fadderna Hr Regjerings Raad Edw Colbjørnsen og Frue som bar barnet.
Kirkeformand Dons
Werligh og Hustru
Fraværende: John Semfull, Miss Rachel Brigs (kanskje de virkelige foreldre?)


1663874762_DbEdwardColb.png.d4a8acdcce4a95a20d0d9715bd033f4a.png

 

Spørsmålet er:

Kan man uten videre fastslå at regjeringsråd Colbiørnsen og frue var foreldre til dåpsbarnet? Selv om de er notert som faddere og fruen bar barnet til dåpen?
Eller at Colbiørnsen påtok seg ansvaret for barnet, men ikke foreldreansvar? Er derimot de to personene som står nevnt nederst i virkelighet barnets opphav og slaver i Colbiørnsens husholdning? 

Mvh
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er de som er nevnt først:

 

5 Julij 1789, 4 Søndag efter Trinitatis døbt i Kirken en Søn af Mr John og Mrs Elisabeth ? som blev kaldet ...

 

... Fraværende

var John Sempill, men

Miss Rachel Brigs var nær

værende

 

Tittelen Kirkeformand tror jeg er uriktig, ser mer ut som Skifteforv, uten at jeg er helt sikker på det. Slektsnavnet til foreldrene får jeg ikke helt tak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen

Der hjalp du meg med å løse ett av mange små problemer vdr Edward Sills Colbiørnsen's opphav. Hvor kom f eks navnet Sills fra når hans senere (1792) mottar en arv fra Edvard R Colbiørnsen som ved denne anledningen kaller ham en fattig gutt med navnet Sills (altså ikke Colbiørnsen).


Reg Raad Colbiørnsen var meget aktiv i St Croix Menigheden og jeg har møtt ham flere ganger under søk i kirkeboken. Mange ganger bar han selv dåpsbarnet som fadder. Men ingen av gangene var han så snill at han tilogmed gav barnet sitt eget navn ved dåpen.
Jeg hadde også problem med foreldrenes navn. Kan det ha vært StnCiron?
Kan vi likevel fastslå at Miss Brigs var tilstede i kirken som barnepike og slavinne? Takk igjen.

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, JanMKeus said:

Kan vi likevel fastslå at Miss Brigs var tilstede i kirken som barnepike og slavinne?

 

Hun var tilstede, men hennes rolle som barnepike og slave vet jeg ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Espen. Men noen gang må man bruke litt fantasi for å kunne forklare hva nevnte personene hadde der å gjøre. Det er jo ikke noe viktig i denne sammenheng. Oppgaven var å fastslå at denne Edward Colbiørnsen ikke var sønnen til Regjeringsråd Colbiørnsen.
I så måtte må jeg på ny går gjennom kirkeboken for å se om ikke de andre barna han bar til dåpen var likeså ikke hans.
Takk igjen.

JanM
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig stemmer det med navnet, Stridiron.
Et creolsk navn som forkommer idag på Virgin Islands, in casu en ansatt på University of Virgin Islands, Dahlia Stridiron.
Takk fore hjelpen, JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.