Gå til innhold
Arkivverket

Bostednr vs. husnr i folketellinger


Paul Sporsheim
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en person som bodde i et hus i Son den gang matrikkelnummer og husnr var det samme i folketellingene (i allefall skulle vært), f.eks. folketelling 1900. Men siden jeg ikke får det til å stemme med et kart over husnummer jeg har, stusser jeg over "Bostednr". Hva er det og er bostednr i det hele tatt noe relevant for å lete etter en person? I mitt tilfelle er treffet Bostednr37 og Husnr 39. Jeg skulle gjerne hadde svaret til bli nr. 39. Er svaret 39?

 

Paul Sporsheim, Son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostednumrene i de digitaliserte folketellingene viser til rekkefølgen de ulike bostedene er talt og registrert i, innenfor hver tellingskrets. Bostedsnumrene har derfor ingen direkte sammenheng med matrikkelnumrene, selv om bostedene i en del del tilfeller er talt og registrert etter stigende matrikkelnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Og takk for svar. Det var omtrent som jeg trodde, men veldig fint å få det bekreftet av dere i Arkivverket.

Bostednumrene i Son ligger svært tett opptil matrikkelnumrene og det var en del unøyaktigheter med husnumrene, det har jeg sett i ommatrikuleringen i forbindelse med kommunesammenslåingen i 1964.

Men altså takk takk!

Paul Sporsheim, Son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.