Gå til innhold
Arkivverket

Skifte og skjøte Engeland gnr 31 i Eid


Olgunn Haugen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med tyding/ transkribering?

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 02/02b/02be/L0026: Pantebok nr. II.B.e.26, 1855-1863, s. 194-195


Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20071015980099


 

 

Udskifting for Engeland s 195 og s.196 og 

Skjøde på Engeland s. 218

På forhand, takk!

Endret av Olgunn Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, nå har jeg sett på det – og må dessverre kaste inn håndkle før jeg har begynt. Det blir for gnidrete og utydelig for meg.

Beklager virkelig. Håper andre med skarpere blikk kan hjelpe deg. 🙂

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg underskrevne Jacob Rasmussen Engeland erkjender at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved skjøder og overdrager til min Broder Rasmus Rasmussen Engeland en Plads, der er beliggende under det mig ved Skjøde af 20de December 1843, thinglæst 8de Juni næstefter, tilhjemlede Brug LNo. 200 i Gaarden Engeland, Mat. No. nyt 83, gl. 82, i Eids og Horningdals Thinglag, og hvilken Plads ved Skyldsætningsforretning af 1ste Oktober 1857 er given ny Skyld 15 Skilling, gammel 3 Mrk. Smør, for den Summa 50 Spd.
Og da Kjøbesummen femti Speciedaler er betalt, saa skal fra nu af bemeldte Plads med Bygsel og Herlighed, men uden Huse, følge og tilhøre fornævnte min Broder Rasmus Rasmussen Engeland, hans Hustru og Arvinger, til bestandig Odel og Eiendom, hvorfor jeg vil være hans og deres Hjemmelsmand efter Loven.

Til Bekræftelse under min Haand og 2de Vitterlighedsvidners Underskrift.

Thingstedet Skaarhoug, den 2den Oktober 1857.

Jacob Rasmussen Engeland
             m. p. P.

Til Vitterlighed

H. M. Bergh     R. R. Kirkhorn

For Skrivning- 1 Ort 21 s. Thingl. m. Erindr. 2 Ort 12 s. tils. 4 Ort 9 Skill.

W. Huitfeldt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:


Jeg underskrevne Jacob Rasmussen Engeland erkjender at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved skjøder og overdrager til min Broder Rasmus Rasmussen Engeland en Plads, der er beliggende under det mig ved Skjøde af 20de December 1843, thinglæst 8de Juni næstefter, tilhjemlede Brug LNo. 200 i Gaarden Engeland, Mat. No. nyt 83, gl. 82, i Eids og Horningdals Thinglag, og hvilken Plads ved Skyldsætningsforretning af 1ste Oktober 1857 er given ny Skyld 15 Skilling, gammel 3 Mrk. Smør, for den Summa 50 Spd.
Og da Kjøbesummen femti Speciedaler er betalt, saa skal fra nu af bemeldte Plads med Bygsel og Herlighed, men uden Huse, følge og tilhøre fornævnte min Broder Rasmus Rasmussen Engeland, hans Hustru og Arvinger, til bestandig Odel og Eiendom, hvorfor jeg vil være hans og deres Hjemmelsmand efter Loven.

Til Bekræftelse under min Haand og 2de Vitterlighedsvidners Underskrift.

Thingstedet Skaarhoug, den 2den Oktober 1857.

Jacob Rasmussen Engeland
             m. p. P.

Til Vitterlighed

H. M. Bergh     R. R. Kirkhorn

For Skrivning- 1 Ort 21 s. Thingl. m. Erindr. 2 Ort 12 s. tils. 4 Ort 9 Skill.

W. Huitfeldt

 

Fy søren for en jobb!

Gunnar, du fortjener så til de grader ‹indianernavnet› Falkøye 😉

 

Mvh

 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit, Even, at her er eg på heimebane.
Med over 40(!) års erfaring med sorenskrivarsekretær Rasmus R. Kirkhorns svært så karakteristiske handskrift, kjenner eg nesten alle svingane etterkvart... 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.