Gå til innhold
Arkivverket

Onsøy: Mikkel Hansen Søndre Husløs f. 1765


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

For det første: Finnes det gårds- og slektshistorie fra Onsøy?

 

Så forsøker jeg å finne igjen ekteparet 

Mikkel Hansen (f. 1765) og hans tredje kone, Anne Vettesdatter f. 1775.

De bor på Søndre Husløs og er begge faddere 29. september 1816.

Etter det klarer jeg ikke å finne dem igjen. Ikke noen av dem!

Det kan se ut som en av Mikkels sønner (Hans, f. 1793, fra 1. ekteskap) overtar Søndre Husløs etter dem.

 

Jeg har vielser, ektefeller og barn, men jeg forsøker å finne igjen begravelse.

 

Da jeg søkte på Nasjonalbibliotekets sider med "Mikkel Hansen Husløs", fikk jeg treff her:

https://www.nb.no/search?q="mikkel hansen husløs"

Men det er ikke innsyn på denne boken, er det noen som tilfelfdgivis har den og kan se etter Mikkel, eller eventuelt har informsjon om ham?

Jeg vet ingenting annet enn at han overtok gården etter sine foreldre (i folketellingen 1801 står han som selveier av Søndre Husløs, som må ha vært delt i to bruk):

Mikkel Hansen Husløs, dt. 12.1.1765

Gift 1. gang 22. mai 1790 i Onsøy med Elen Hansdatter Store Huseby, f. 1762, begr. 11.5.1807 (45) – 7 barn

Gift 2. gang 14. oktober 1808 i Onsøy med Elen Hansdatter Engelsviken, f. 1775, begr. 8.12.1809 (34) – ingen barn

Gift 3. gang 6. desember 1813 i Råde med Anne Vettesdatter Holme, dt. 5.11.1775

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en (minst) fembinds bygdebok for Onsøy. Men slektshistorie glimrer dessverre med sitt fravær:

 

Liste over digitaliserte bygdebøker – Østfold – Slektshistoriewiki (genealogi.no)

 

Mikkel Hansen og Anna Vettesdatter giftet seg i Råde 6/12-1813: Anne Vettesdtr - Ministerialbok for Råde prestegjeld 1806-1814 (0135P) - Digitalarkivet

(men det har du vel...)

 

Felles barn: Ouen døpt 27/8-1815: Michel Hansen - Ministerialbok for Onsøy prestegjeld 1814-1840 (0134P) - Digitalarkivet

 

Ellers så kan det være "din" Mikkel som er død 22/12-1816?: Michel Hanssen - Klokkerbok for Onsøy prestegjeld 1814-1840 (0134P) - Digitalarkivet

Tillagt: Nei det er det nok ikke - denne er altfor gammel (84) og på "feil gård" jfr originalen: https://www.digitalarkivet.no/kb20061023020474

Beklager.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å - tusen takk, Matthias, der fant du ham jo! I kirkeboken står det at han bor på Nordre,

men i folketellingen står det at de bor på Søndre Husløs. Vel, begge kan selvsagt være korrekt.

 

Takk til Tom også.

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i matrikkelen fra 1838 er Hans, Mathias og Anders Mikkelsønner på Søndre, mens Ouden og Vethe Mikkelsønner er på Nordre

PUBL, Andre publikasjoner, -/Bind 1: Smålenenes amt, 1838, s. 31
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma10061006091328

 

Jeg har ikke oversikt om alle disse er sønner av Mikkel Hansen, men du nevnte Hans (og Tom nevnte Ouen), og Vethe må vel være sønn av Anne Vettesdatter med et så spesielt navn
 

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette er sønner alle sammen 🙂

Da er saken oppklart (selv om jeg heller ikke har funnet Annas, hans 3. kone, begravelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.