Gå til innhold
Arkivverket

Anders Nilsen, Tømmerås, Grong?


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Anders Nilsen, Tømmerås, Grong

 

En av mine forfedre het Anders Nilsen. Nøyaktig hvor han kom fra, og når han ble født, vet jeg ikke, men har et sterkt ønske om å finne det ut!  

Anders Nilsen blir gift første gang i Foldereid kirke, i 1786, med Christence Isachsdatter fra Bjørå i Foldereid. (Nåværende Høylandet kommune). Ved ekteskapsinngåelsen er navnet Tømmerås tilført.

 

Ved folketellinga i 1801 er han bosatt på gården Skaftnes i Foldereid. Han oppgis å være 40 år gammel, altså født rundt 1761.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058466001121

 

Første kone dør i 1804, sannsynligvis etter en fødsel, for min forfar blir født i 1804. I 1813 blir Anders Nilsen gift på nytt, i Foldereid kirke, med enka Stina Danielsdatter, Svarvå.  

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070911610125.jpg

 

Denne Stina var ikke ukjent for Anders Nilsen, for to år tidligere, i 1811, var han forlover, da Stina gifta seg med enkemann Morten Jonsen, Moa. Morten var trolig fra Harran, og folketellinga i 1801 viser en Morten Jonsen bosatt på Moa. Han er født ca. 1748. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058463001608

Hvem var Stina Danielsdatter? Da hun gifter seg første gang i 1811, står det oppført at hun kommer fra Snåsa, boplassen er vanskelig å tyde, men det kan ligne på Svartaatangen. https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911610121.jpg

 

I Folketellinga for 1801, finner jeg ei Stina Danielsdatter som tjener på gården Berg. Hun er født ca. 1779. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058462000369 Finner henne ikke født i Snåsa.

 

Tilbake til min forfar, Anders Nilsen. Han dør på gården Finne i Kolvereid, den 12. august, 1839. Han oppgis å være 78 år gammel, noe som tilsier et fødselsår rundt 1761.

 

URN:NBN:no-a1450-kb20050503020775.jpg

 

Bygdebok for Foldereid, Nærøy Bygdebok I, s. 137, oppgir 1761 som fødselsår og Overhalla prestegjeld som fødested. (Overhalla omfattet også bl.a Grong, Harran, Høylandet med mer). Ingen nærmere opplysninger, men det kan nevnes at en sentral gård i Grong heter Tømmerås. Anders Nilsen hadde minst 12 barn, og en veldig stor etterslekt, så det er sikkert mange som har leita etter opphavet hans, og han figurerer i mange slektstrær på nett. Hvem var foreldrene til Anders Nilsen, og hvor kom han fra?

Har bladd gjennom kirkebok for Overhalla (med Grong) og sett etter personer som døpes Anders, med en far som heter Nils, i perioden 1760-1762. Den eneste, mulige kandidaten jeg finner, er en Andreas, døpt i 1762, og faren heter Niels Tømmerås.

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070928630456.jpg

 

Case closed? Her har man altså funnet en person med navnelikhet, født omtrent til riktig tid, til og med født på gården Tømmerås. Har gjort noen undersøkelser, og funnet at ut denne Niels Tømmerås trolig er Niels Sørensen fra Øyem, bruker på Tømmerås fra 1749. Denne Niels Sørensen blir gift med Marithe Ingebrigtsdatter, fra Rosten, i 1748 (1747). Ser det er flere som har konkludert med at denne Andreas Nielsen, døpt 1762 i Tømmerås, Grong, sønn av Niels Sørensen, Øyem, er samme person som Nils Andersen, Skaftnes. Men, kan vi være sikre på det? Er det noe annet enn navnelikhet og indisier, som kan fastslå 100% at dette er riktige personer? Hvem var Anders Nilsen, og hvem var hans foreldre?

 

 

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Anders Nilsen som gifter seg med disxe to kvinnene er Anders Nilsen Øy(e) døpt i Overhalla i  1760 på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070928630450

 

Foreldrene er Nils Ingebrigtsen Dravland 1712-1790 og Kirsten(Kjersti) Taraldsdtr Jørstad (1719-1790) begge fra Snåsa.

Han står ikke nevnt i bydeboka for Overhalla under Øye.

 

Stina Danielsdtr kan være datter av Daniel Ingebrigtsen (1726-1804) og Kari Anfinsdtr Vegset (1735-1828) begge døde i Snåsa

og han var Inderst på Moum i Snåsa. Jeg har dog ikke funnet henne døpt i Snåsa. Hun er ikke nevnt som barn i Snåsa bygdebok, men

det er mange barn tilbake i tid som er uteglemt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal undersøke Stina nærmere. Når det gjelder Anders Nilsen, er jeg like (u)klok. Finner ingen Anders Nilsen på den sida du lenker til. Finner en Anders, som er sønn av Jørgen Nilsen, så finner jeg at Nils Øy døper en sønn, men han får navnet Nils? Er det noe jeg overser her? Hvis vi forutsetter at riktige foreldre er Nils Ingebrigtsen Dravland  og Kjersti Taraldsdatter, hva er det som tilsier at det er riktig? 

 

Mvh

 

Ørjan H. Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Desverre er det så mange år siden jeg la inn det jeg hadde på han. Utrolig at jeg ikke så det selv. Men da kan jeg i hvertfall koble han fra de foreldrene. Jeg prøvde å se om jeg kunne finne han konfirmert i Overhalla, men fant ikke det heller. Det er selvfølgelig flere Anders som er konfirmert i mulig tidsrom, men de jeg fant er ikke han.

Bør vel da også sjekke Stina litt nørmere og se om hennes konfirmasjon kan finnes. Stina Danielsdtr er et ganske uvanlig navn, med mindre det er en fiorkortning av fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn en kommentar om Nils Tømmerås og Marit Tømmerås foreldrene til Andreas døpt i jan 1762.

Kan dette være Nils Søfrensen Øyum og Marith Ingebrigtsdtr Rosten gift 1747 i Grong?

VBerdt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Beklager litt seint svar, men har vært uten nett i helga. Jo, Nils Sørensen, Øyum og Marith(e) Ingebrigtsdatter, Rosten, kjenner jeg til. Jeg har lenket til den samme dåpen i mitt opprinnelige innlegg, og som jeg har antydet, er det nærliggende å tro at dette er de riktige foreldrene. Men, kan vi være sikker? Skiftet etter Nils Sørensen nevner sønnen Anders, men han var vel bare ett år gammel da (1763), så eventuelt oppholdssted og hvem han var gift med, får vi jo ikke vite. Vet ikke om det er mulig å verifisere, 100% sikkert, hvem som var foreldrene til Anders Nilsen? Er enig i at sannsynligheten er stor, men skulle gjerne hatt det svart på hvitt, uten noen tvil. 

 

Når det gjelder mora, Marith(e) Ingebrigtsdatter, har jeg finnet at faren mest sannsynlig har vært Ingebrigt Pedersen, da det var bare en Ingebrigt på Rosten, og han brukte hele gården, den aktuelle perioden. Han var gift med Ane Pedersdatter. (Grong Bygdebok)

 

Det er et par momenter, som gjør at jeg er litt i tvil om foreldrene til Anders Nilsen, eller i hvert fall stiller spørsmål. I min søken etter hans opprinnelse, har jeg undersøkt litt om personer rundt ham. Han havna jo inni Follafjorden, og ble gift med ei bondedatter på gården Bjørå. Flytta til Årfora og Skaftnes. Her er det ikke noe oppsiktsvekkende, slik jeg ser det. Etter kona dør, dukker han opp som forlover i bryllupet til Stina Danielsdatter og Morten Jonsen. Jeg vil tro at han var en nær venn eller slektning av en, eller mulig begge? Mulig Morten Jonsen (som jo også var fra Grong-området). Har ikke dokumentasjon, men har mottatt opplysninger om at Morten Jonsen var samisk, og mulig var Stina Danielsen også samisk? Som vi husker, ble Anders Nilsen gift med Stina, etter Morten døde, og paret flytte til en avsides fjellgård, i et område kjent for samisk bruk og bosetting. Jeg har overhodet ingen anelse om hva som var skikk og bruk på 1700-tallet, og om ekteskap mellom bumenn og samer var vanlig, ei heller om en same f.eks. kunne bruke en bondesønn fra Grong, som forlover i bryllupet sitt. Dette er langt over min forstand, men jeg tenker da: Kan det hende Anders Nilsen var samisk? Kan det eventuelt verifiseres at Morten Jonsen og Stina Danielsdatter var samiske? 

 

Samer var vel også relativt mobile den perioden, og det kan kanskje også forklare manglende dåper og konfirmasjoner? Anders Nilsen trenger jo ikke å være født i Grong heller. Jeg har bl.a. ikke funnet hans konfirmasjon i Grong. Han kan ha bodd på (eller ved?) Tømmerås, før han kom til Foldereid, og OM han var samisk, kan han være født ett sted, og konfirmert et annet sted, både nordover, sørover og østover. Når det gjelder Stina Danielsdatter, har jeg gjort mange søk, og omtrent alle jeg finner, er født i Sverige. Ikke utenkelig, om hun var samisk. Så, om vi antar at Anders Nilsen var en bondesønn fra Tømmerås, hvor sannsynlig er det at han var forlover til en same, og seinere gifta seg med en same, og slo seg ned på en avsides og nokså marginal fjellgård i Ytre-Namdal? 

 

Mulig dette bare virker forvirrende, og jeg understreker at dette bare er rein spekulasjon fra mi side. Men momentet om MULIG samisk opprinnelse, kan kanskje kaste et nytt lys over saken, eventuelt mørklegge. 

 

Mvh Ørjan H. Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du funderer litt på hvor sansynlig det er at en bondesønn fra Grong skulle kunne være forlover i brylluppet til en same. Men hvis din Anders skulle være same,

hvor sansynlig er det da at en same giftet seg med en bondedatter i Foldereid?

Jeg tror ikke det var vanlig heller det motsatte, men vet at det hendte. jeg har noen få samer som var gift med ikke samer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var sønn av Nils Øyum og Marit Rosten, så bør det kanskje sjekkes om noen av de evt søskene kan finnes

konfirmert i Grong. Nils og Marit hadde 5 barn, Ole, Ole, Maren, Marith og Anders. Den første Ole døde sikkert før den andre

ble født. Det er vel mulig at familien kan ha flyttet fra Grong etter farens død, og det er årsaken til at hans konfirmasjon ikke kan finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en skriftlig kilde av Håkon Hermanstrand, som har doktorgrad innen sørsamisk historie. Han skriver at giftemål mellom samer og nordmenn var svært uvanlig. Samer kunne bruke nordmenn som forlovere, men ikke omvendt. 

 

Kilde: https://gaavnoes.no/wp-content/uploads/2018/06/hkon-hermanstrand_srsamisk-historie-og-norske-kilder-en-utfordrende-kombinasjon_2011_mai.pdf

 

image.thumb.png.c74cebb4931410b3b9c3bd6be52bb5c1.png

 

Vi ser i kilden at Sømli (Simle) er rekna som et viktig bosettingsområde for samer. Svarvåa var plass under Simle. Det er visstnok liten tvil om at Morten Johnsen var same. Nærøy Bygdebok 6, s. 138 har følgnde motis: 

image.png.5fcd1ce4024dcd26ab91c2d217b16126.png

 

Når det gjelder Stina Danielsdatter, har jeg mottatt følgende notis fra en slektsgransker: "

Dersom en i FT 1801 søker etter fornavnet Stina i Snåsa, Nordli, Sørli, Harran og Grong, er det bare en Stina. Navnet var ganske uvanlig i Nord-Trøndelag på de tider, men heller alminnelig brukt i Sverige.
Hun fikk en datter Daniela i 1806. Kirkeboken nevner Stina kun med fornavn. Noe uvanlig at ikke patronymet eller stedsnavnet er innført. Barnefaren var Nikolai Bertelsen fra gården Svarva. Han giftet seg med ei lokal jente i 1810 og ble husmann på bruket Svarvatangen og bodde der halvthundre år framover. Etter dåpen finner vi ikke spor etter Daniela, verken i kirkebøkene eller andre steder
Bygdeboka for Gravik nevner Stina med farsnavnet og stedshenvisningen Svartåtangen og plasserer henne i Snåsa. Stedshenvisningen har forundret, for ikke å si forvillet, mange som har forsøkt å spore henne. Jeg tror at svaret finnes i kirkeboka for Kolvereid prestegjeld. Der har presten i 1811 skrevet inn som brud «pigen Stina Danielsdatter Svartaatangen fra Sneeaasen prestegjeld». Jeg antar det er en feiltolkning av Svarvatangen."
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en nærmere titt på Nils Sørensen (Søfrensen) og hans familie.

Nils og kona hadde 5 barn jeg kjenner til

Ole f i 1749  lhttps://www.digitalarkivet.no/kb20070928630364

Ole f 1751.,  https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630384

Maren f 1753,  https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630405

Martha f 1756  https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630425

Anders(Andreas) f 1762 https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630456

 

Vil anta at den første Ole døde før den andre Ole ble født/døpt.

Ole f 1751 ble konfirmert i 1768  https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630570

 

De andre tre har jeg ikke funnet konfirmert i Grong, med mindre Maren er den Maren Nilsdtr fra Berre som konfirmeres i 1771.

Jeg har ikke funnet noe dødsfall på Marit Ingebrigtsdtr Rosten, mor til disse barna.

 

Det er vel da kanskje ikke så usansynlig at familien har flyttet fra Grong etteer at faren døde.

 

I overhalla bygdebøker skrives det inn hvis de døpte/gifte er samer. Hvordan det er i Nærøy vet jeg ikke,

men ville tro det kunne være vanlig der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunikantlistene for Grong så er enken Marithe Tømmeraas nevnt til 1785. I 1782 (26 p. Trin) er Anders N:S: ibid (den over var Dorethe Tømmeraas) kommunikant. 

Det må være samme Anders Tømmeraas som er kommunikant 1 søndag etter påske i 1783. Han er ikke å finne senere, så det antyder enten at han døde eller flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kommunikantlistene eller protokollene er ikke digitalisert. Grong sogn har slike fra 1759 og fremover. I disse er også konfirmantene ført inn ser det ut til. Så i teorien kan man følge innbyggerne i sognet fra dette året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde jeg ikke da finne han som konfirmert i kirkeboken også? Jeg ser at hverken moren eller de tre barna finnes i Grong da tydeligvis etter 1783. Ettersom jeg ikke finner dødsfall på noen av dem, og heller ikke finner dem i 1801 folkketllingen der, må man kunne anta at de har flyttet ut fra Grong(Overhalla).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er fremdeles ikke helt overbevist om at Anders Nilsen var sønn av Nils Sørensen, Øyem og Marit Ingebrigtsdatter, Rosten. Som jeg har antydet tidligere, er det en del som taler for at Anders Nilsen kan ha vært samisk. 

 

I 1747 blir "Lappen" Niels Nielsen og "Lappe Pigen" Marite Lassedotter forlovet i Grong:

 

image.png.59858079ec7207b7b87d910e331811a7.png

 

Er det noe som taler imot at disse to KAN ha flytta til/bodd på/ved Tømmerås, og vært foreldrene til Anders? 

 

Denne Nils Tømmeraas, som drukner i Namsen i 1763, vet vi bestemt at det var Nils Sørensen? Kan det ha vært samen Nils Nilsen (som ble forlovet i 1747?). Hva sier skiftet? Står det Nils Sørensen, eller står det bare Nils Tømmeraas? Gir skiftet noen indikasjoner på etnisitet? (Jeg har ikke evner til å tyde skiftet!) 

 

image.png.d682fb16a11b64c65e8b043d9beac3ff.png

 

Bare noen tanker, før tråden dør ut :-) 

 

MVH

 

Ørjan Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei.

Fant denne linken da jeg søkte etter Stina Danielsdatter som er min tipp x 3, når det gjelder Stina vet jeg ikke hvorfor hun bestemt er koblet til at hun er barn av Daniel Ingebrigtsen og  Karen Anfinsdatter, jeg ville vel også gå i den rettning, men når man ikke finner hennes dåp i Snåsa.

Jeg har funnet flere av hennes såkalte søsken ?  Men ikke henne. Og har heller ikke funnet henne som fadder i noen dåp til hennes antatte søskens barn !          Ikke så rart at hun ble borte fra Snåsa etter at hun fødte Daniella, uekte barn etc.

Synes det er litt spennende dette sporet mot samene, vi er jo i sameland !  Jeg har heller ikke funnet Stina  sin død, burde vel være da på Finne ? hvor Anders

døde ? Vel jeg leter videre og hvis noen har noe nytt så deler vi gjerne.

 

Mvh.

Svein Flatmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.