Gå til innhold
Arkivverket

Etternavnet Tillier


Anne Marie Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!  I min slektsforskning har jeg kommet over etternavnet Tillier.  Er det noen her inne som kjenner dette navnet og evt. hvor det kommer fra?

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten nærmere informasjon, er det vanskelig å svare på. 

På generell basis høres det fransk ut, men det er jo ikke sikkert det gjelder i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Matthias Kolberg.  Jeg har ikke så mye informasjon om dette.  Kom over navnet i Thomles bok om familien Hofgaard i Norge, s. 42

Det er sønner av Marie Florentie Petronelle Hofgaard som giftet seg i Skjeberg 3. nov. 1856 med Jess Fredrik Petersen som kom fra Danmark.   De fikk 10 barn.  Det ser ut til at iallefall 5 av dem har "tatt" navnet Tillier.  Kanskje har de fransk aner....

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hej, jag är vallon, från Belgien, och jag har några "Tillière" på min ättartavla.

 

När ett ord synes fransk bör Ni inte tänka bara åt Frankrike men också åt Belgien.

 

Titta på min tavla:

 

Arbre généalogique Armand et Jocelyne DUMONT-JACOB - Geneanet

 

De härstammar från Ethe, vid Virton i Belgien

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese om Jess Frederik Petersen at han var sønn av en rittmester i den danske hær

https://www.nb.no/items/f16ba73860618f0711fcd674fc7242c4?page=171&searchText=156

 

Dåpen i Asp sogn var 19.11.1815, øverst til høyre

https://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=26873332

Uekte barn av Jomfr. Katrine Margrethe Jensen. Farens navn er Captain Petersen i Angelen. 
Det er tenkelig at Tillier kan ha vært et soldatnavn

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.