Gå til innhold
Arkivverket

Skannede pantebøker


Kristin Johannesen
 Del

Recommended Posts

Hei! Leter etter noen dagsboknr. fra pantebøker i Troms.  Jeg har referanser til dem, men jeg finner dem ikke i de skannede pantebøkene på nettet. Er det noen mulighet for at jeg kan finne det som mangler i et arkiv på papir, dvs. at det ikke er alt fra pantebøkene som er skannet? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristin Johannesen skrev:

Hei! Leter etter noen dagsboknr. fra pantebøker i Troms.  Jeg har referanser til dem, men jeg finner dem ikke i de skannede pantebøkene på nettet. Er det noen mulighet for at jeg kan finne det som mangler i et arkiv på papir, dvs. at det ikke er alt fra pantebøkene som er skannet? Takk.

 

Alle Arkivverkets pantebøker er skanna.

 

Hvis presenterer problemet mer konkret, kan vi kanskje veilede deg videre. Et par tips, om du ikke skulle være klar over det fra før:

  • Pantebøker f.o.m. 1951 oppbevares i de aller fleste tilfeller hos Kartverket. Gjenparter av dokumenter tinglyst f.o.m. 1951 må derfor bestilles fra Kartverket.
  • Dagboknummer ble innført f.o.m. 1936. Den elektroniske grunnbokas referanser til dokumenter tinglyst før 1936 kan se ut som dagboknummerreferanser, men er fiktive. For oppslag i pantebøker før 1936 må man ta utgangspunkt i tinglysingsdatoen. Eventuelt kan man slå opp i de manuelle grunnboksbladene eller i de eldre panteregistrene, hvor man ofte vil kunne finne henvisning til panteboknummer og sidetall. Du finner eksempel på dette i denne veiledningsartikkelen: https://www.digitalarkivet.no/content/45/eksempel-årstadveien-22-i-bergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Det er fra 1936 og 1937. Jeg har f.eks. ref. 882/1937, men det er en vakanse. 878/1937 og 884/1937 finnes i oversikten, men 879 til 883/1937 er der ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin Johannesen skrev:

Hei! Takk for svar. Det er fra 1936 og 1937. Jeg har f.eks. ref. 882/1937, men det er en vakanse. 878/1937 og 884/1937 finnes i oversikten, men 879 til 883/1937 er der ikke.

 

Nå var det fire sorenskriver- og ett byfogdembete i Troms pr. 1937, så du må opplyse nærmere om hvor i Troms du befinner deg (minimum embete, men like gjerne kommune, gnr. og bnr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nedlagt gård. Det som kommer opp gjennom søk på gnr. og bnr., stemmer ikke. Tror jeg i hovedsak har forstått systemet for pantebøkene fram til tidlig 1900-tall, , men jeg finner ingen register for mellomkrigstiden i det som er digitalisert.  Og da blir man vel avhengig av søk via eiendomsregistre? Men nå fant jeg tilfeldig noe fra 35, så jeg tror jeg bare forsøker å rote meg igjennom foreløpig. Håper jeg kan komme tilbake til saken hvis jeg ender opp med å mangle noe. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare konkret uten å vite hvilken eiendom det gjelder, men du får komme tilbake til saken om behovet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.