Gå til innhold
Arkivverket

Feil i "avansert personsøk" - jeg får opp alt annet enn det jeg søker etter (men altså ikke det jeg søker etter)


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Selv søk på de aller vanligste navn som Ole, Hans eller Jon som det "uansett" MÅ finnes noen av når du søker i den norske befolkning så er det ikke mulig å få svar på avdøde når det er det jeg spør etter (markerer "døde og begravede" under "kirkebøker"), Men alle andre roller, som far, fadder, pårørende osv får jeg.

 

Her er det noe som ikke fungerer... 

 

PS Hvis jeg ikke setter noen andre begrensninger - altså ikke geografisk eller tidsrom - ser jeg nå at det innimellom FINNES en og annen avdød ved navn Hans. Men det er uendelig mange flere som ikke er døde, men har en annen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at søkenøkler og resulater vises på feil plass. i den enkle søkemotoren hos DA. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2021 den 20.56, tom askerøi skrev:

Selv søk på de aller vanligste navn som Ole, Hans eller Jon som det "uansett" MÅ finnes noen av når du søker i den norske befolkning så er det ikke mulig å få svar på avdøde når det er det jeg spør etter (markerer "døde og begravede" under "kirkebøker"), Men alle andre roller, som far, fadder, pårørende osv får jeg.

Kvifor markere for Døde og begravede? Då vil du bli begrensa til berre dei sokna som har eigne protokollar for døde og gravlagde. Markerer du Alle under kyrkjebøker og Rolle avdød, får du over 10.000 stk Hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tom askerøi: Ved spørsmål om søk og treff setter vi pris på lenke til søket/treffet. Da ser vi nøyaktig hvordan søket er utført og kan enklere analysere søket og eventuelt gi veiledning.

 

For å lenke til søket/treffet gjør du slik:

  1. Utfør søket.
  2. Kopiér nettadressen i nettleserens adressefelt.
  3. Lim nettadressen inn i foruminnlegget ditt.

 

Når jeg søker på fornavn = Hans og avgrenser til rolle = avdød og kategori = døde og begravede, vises 10 000 treff: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?lt[]=gr&firstname=Hans&roles[]=avdød

 

Du har trolig gjort et eller annet i tillegg, og det er derfor jeg trenger lenke til ditt søk/treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kvifor markere for Døde og begravede? Då vil du bli begrensa til berre dei sokna som har eigne protokollar for døde og gravlagde. Markerer du Alle under kyrkjebøker og Rolle avdød, får du over 10.000 stk Hans..

 

Akkurat dette skal i utgangspunktet ikke gjøre noen vesentlig forskjell. Markerer man for "Døde og begravede" under kategori, søker man i alle lister med døde og begravede i alle kirkebøker. Det eneste man mister, er personer i andre listetyper som er registrert med rollen avdød, og det finnes vel knapt. Om far til et dåpsbarn er avgått ved døden, vil vedkommendes rolle være far og ikke avdød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Akkurat dette skal i utgangspunktet ikke gjøre noen vesentlig forskjell. Markerer man for "Døde og begravede" under kategori, søker man i alle lister med døde og begravede i alle kirkebøker. Det eneste man mister, er personer i andre listetyper som er registrert med rollen avdød, og det finnes vel knapt. Om far til et dåpsbarn er avgått ved døden, vil vedkommendes rolle være far og ikke avdød.

Ok, då er det endra sidan "den spede begynnelse" - då fekk eg ulike tilslag med og utan dette krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så flink med lenker. Men jeg søkte kun på fornavn "Hans" og valgte "døde og begravede". Opprinnelig i Modum. Så  "velg alle" i Buskerud. Resultatet var det samme. Svar på far/fadder osv men ingen(!) avdøde (i hvert fall ikke på de fem-seks sidene jeg orket å bla i gjennom).

 

Til slutt også totalt uten geografisk område. Fremdeles fikk jeg opp et hav av fedre og faddere osv - men da var det også en og annen avdød. Men så få at svaret ikke ga meg søkets formål.

 

Poenget med søket var å få opp KUN avdøde. Og når du da får opp 17-18 tusen (ikke alle vises) av alle andre ting enn avdøde blir du ganske fortvilet og skriver en slik melding til Arkivverket.

 

Og når jeg først har fått kontakt:

 

Jeg savner en bruksanvisning for søking - trunktering eller hva det nå heter.

 

OG: Jeg savner et "negativ" søk - altså å få søke opp alle de som IKKE oppfyller søkekriteriet - f. eks. de "unntakene" som ikke har "det geografiske valget" som bosted eller fødested.

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på lenke:  Avansert personsøk - Digitalarkivet

 

Søk på fornavn Hans i Modum i "døde og begravede - uten andre søkekriterier. OK - blar du lenge nok finner du faktisk en og annen "avdød" også her, men det er jo alle de andre jeg prøver å sile bort...

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Hvis jeg søker på Hans i Modum "velg alle" kirkebøker får jeg 9320 treff. Avansert personsøk - Digitalarkivet

Her er tallene i de enkelte grupper:

image.thumb.png.027298885855cd990a8039adc915de99.png

Om jeg søker på Hans i Modum "døde og begravede" får jeg 8676 treff. Avansert personsøk - Digitalarkivet

Her er tallene i de enkelte grupper:

image.thumb.png.9f6b81553993bdab0b6b71ec94c52b15.png

 

For meg gir ikke dette noen mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tom askerøi : Takk! Da forstår jeg hva du mener, og det er åpenbart et eller annet som ikke fungerer som det skal her. Umiddelbart ser det ut til at valget av listetypen "Døde og begravede" ikke gir effekt, og at du tross dette valget får med andre listetyper på kjøpet. Det må være folk undersøke!

 

Men selv om dette ikke fungerer som forutsatt, kan du fremdeles enkelt få isolert døde og begravede Hans'er i Modum ved å legge til rollen "avdød" som et ekstra søkekriterium (listetypen kan sløyfes): https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0623&firstname=hans&lastname=&roles[]=avdød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 det er åpenbart et eller annet som ikke fungerer som det skal her. Umiddelbart ser det ut til at valget av listetypen "Døde og begravede" ikke gir effekt -

Dette har "alltid" vore slik, og eg har trudd at grunnen var som ovanfor - at ein då søkte berre i eigne protokollar for Døde/gravlagde. Sjølvsagt flott å få oppklara dette, men den enkle løysinga er å velje Rolle i personsøket; kanskje bør fordelen med det kommuniserast litt betre i skjemaet? For eksempel at det står "Rolle (anbefalt)" - eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.