Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisser 1879-1909


Lill-Karin Elvestad
 Del

Recommended Posts

Hei! Skriver bok om skilsmisser i Nordland, Troms og Finnmark mellom 1879-1909.

Noen av sakene jeg følger, blir avgjort ved dom og er dermed på Riksarkivet (justis).

Jeg er klar over hvor sakene er, og at jeg trolig må møte fysisk på lesesalen for å få opplysninger, men jeg lurer på følgende:

 

- Er sakene på noe vis samlet fylkesvis? Altså - er det mulig for meg å lete gjennom saker fra f.eks. Finnmark uten å ha navnene på de det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lill-Karin Elvestad skrev:

Hei! Skriver bok om skilsmisser i Nordland, Troms og Finnmark mellom 1879-1909.

Noen av sakene jeg følger, blir avgjort ved dom og er dermed på Riksarkivet (justis).

Jeg er klar over hvor sakene er, og at jeg trolig må møte fysisk på lesesalen for å få opplysninger, men jeg lurer på følgende:

 

- Er sakene på noe vis samlet fylkesvis? Altså - er det mulig for meg å lete gjennom saker fra f.eks. Finnmark uten å ha navnene på de det gjelder?

Ut fra hva som er beskrevet her, så vil det være mulig: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/ekteskap-og-skilsmisse/skilsmisse 

 

Selve dommene vil du også finne i domsprotokoller i arkivene etter sorenskriver (på landet) -og byfogd (i byene). Det kan også finnes materiale hos amtmannen/fylkesmannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2021 den 14.14, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Ut fra hva som er beskrevet her, så vil det være mulig: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/ekteskap-og-skilsmisse/skilsmisse 

 

Selve dommene vil du også finne i domsprotokoller i arkivene etter sorenskriver (på landet) -og byfogd (i byene). Det kan også finnes materiale hos amtmannen/fylkesmannen. 

Hei og takk for svar. I listen over hva man bør vite for å finne en sak, står:

  • Den ene eller begge partenes navn
  • Hvor partene bodde, da skilsmissen fant sted
  • Hvilket år skilsmissen fant sted

Betyr det du sier at man ENTEN må vite navnene, stedet de bodde på eller årstall? Ikke alle samtidig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lill-Karin Elvestad skrev:

Hei og takk for svar. I listen over hva man bør vite for å finne en sak, står:

  • Den ene eller begge partenes navn
  • Hvor partene bodde, da skilsmissen fant sted
  • Hvilket år skilsmissen fant sted

Betyr det du sier at man ENTEN må vite navnene, stedet de bodde på eller årstall? Ikke alle samtidig?

 

 

 

Jo flere, jo bedre. Jo flere opplysninger du har, jo lettere vil det være å finne spesifikke saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.