Jump to content
Arkivverket

Skilsmisser 1879-1909

Recommended Posts

Lill-Karin Elvestad

Hei! Skriver bok om skilsmisser i Nordland, Troms og Finnmark mellom 1879-1909.

Noen av sakene jeg følger, blir avgjort ved dom og er dermed på Riksarkivet (justis).

Jeg er klar over hvor sakene er, og at jeg trolig må møte fysisk på lesesalen for å få opplysninger, men jeg lurer på følgende:

- Er sakene på noe vis samlet fylkesvis? Altså - er det mulig for meg å lete gjennom saker fra f.eks. Finnmark uten å ha navnene på de det gjelder?

Terje Nomeland - Arkivverket
2 timer siden, Lill-Karin Elvestad skrev:

Hei! Skriver bok om skilsmisser i Nordland, Troms og Finnmark mellom 1879-1909.

Noen av sakene jeg følger, blir avgjort ved dom og er dermed på Riksarkivet (justis).

Jeg er klar over hvor sakene er, og at jeg trolig må møte fysisk på lesesalen for å få opplysninger, men jeg lurer på følgende:

- Er sakene på noe vis samlet fylkesvis? Altså - er det mulig for meg å lete gjennom saker fra f.eks. Finnmark uten å ha navnene på de det gjelder?

Ut fra hva som er beskrevet her, så vil det være mulig: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/ekteskap-og-skilsmisse/skilsmisse 

Selve dommene vil du også finne i domsprotokoller i arkivene etter sorenskriver (på landet) -og byfogd (i byene). Det kan også finnes materiale hos amtmannen/fylkesmannen. 

Lill-Karin Elvestad
På 9.5.2021 den 14.14, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:

Ut fra hva som er beskrevet her, så vil det være mulig: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/ekteskap-og-skilsmisse/skilsmisse 

Selve dommene vil du også finne i domsprotokoller i arkivene etter sorenskriver (på landet) -og byfogd (i byene). Det kan også finnes materiale hos amtmannen/fylkesmannen. 

Hei og takk for svar. I listen over hva man bør vite for å finne en sak, står:

• Den ene eller begge partenes navn
  • Hvor partene bodde, da skilsmissen fant sted
  • Hvilket år skilsmissen fant sted

Betyr det du sier at man ENTEN må vite navnene, stedet de bodde på eller årstall? Ikke alle samtidig?

Terje Nomeland - Arkivverket
1 time siden, Lill-Karin Elvestad skrev:

Hei og takk for svar. I listen over hva man bør vite for å finne en sak, står:

• Den ene eller begge partenes navn
  • Hvor partene bodde, da skilsmissen fant sted
  • Hvilket år skilsmissen fant sted

Betyr det du sier at man ENTEN må vite navnene, stedet de bodde på eller årstall? Ikke alle samtidig?

Jo flere, jo bedre. Jo flere opplysninger du har, jo lettere vil det være å finne spesifikke saker.

• 3 weeks later...