Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg emmigrantarkivene nå?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg leter egentlig etter hvem min grandonkel Jakob Olsen Hævrøen f 09.04.1867 reiste sammen med til Amerika i 1888. Jeg tror de reiste fra Bergen 24. mai 1888. Jeg vet at fetteren Otto Halversen Lundøen reiste samtidig, men de var flere slektninger som reiste sammen. Jeg har aldri klart å finne ut hva eller hvor det ble av min grandonkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at min grandonkel Jacob Olsen Havrøen f 1867 reiste sammen med sine fetter:

 

Elling Hansen Halvorsen Lundøen f. 1870

 

Otto Halvorsen Lundøen f, 1863 

 

Nilsen Olsen Lundøen f. 1861

 

Jeg tror at Elling bodde en tid i Minnesota og drog senere til Seattle og jobbet i Frelsesarmeen? Jacob hadde en bror som også het Jacob, men han døde i 1864, så kanskje de kan ha blitt forvekslet på en eller annen måte? Jeg har hørt at Elling drog sammen med en slektning til Seattle, så kanskje Jacob drog sammen med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Elling Hansen Halvorsen Lundøen f. 1870

 

Otto Halvorsen Lundøen f, 1863 

 

Nilsen Olsen Lundøen f. 1861

 

Fint om du oppgir eksakte f. datoer + navn på foreldre. Grunnen er enkel; ofte finnes både f. datoer og foreldre i dødsattester i USA/CAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje Aarland skrev:

Jeg leter egentlig etter hvem min grandonkel Jakob Olsen Hævrøen f 09.04.1867 reiste sammen med til Amerika i 1888. Jeg tror de reiste fra Bergen 24. mai 1888. Jeg vet at fetteren Otto Halversen Lundøen reiste samtidig, men de var flere slektninger som reiste sammen. Jeg har aldri klart å finne ut hva eller hvor det ble av min grandonkel?

 

Dette er jo et emne du har postet tidligere, det ville derfor vært til stor hjelp om du henviste til tidl. tråder. I denne tråden er funnet bl.a. alle utreisene (og ankomst) for de du etterlyser;

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Jacob Olsen Hævrøen 

 

Ole Jakobsen Hevrøy 1838-1922 og Ingeborg Hansina *Nilsdatter Lunnøy 1836-1894

 

Foreldrene til Otto og Elling Halvorsen Lunnøy var:

 

Halvor Vinsentsen I Rabben/Lunnøy 1831-1893 og Synneve *Nilsdatter Lunnøy 1832-1928

 

Foreldra til Nils Olsen Lunnøy 1861 var

 

Ole *Nilsen Lunnøy 1827 -76 og Ingeborg Jacobsdatter Storebø 1828-

 

Alle merka med * var søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Fint om du oppgir eksakte f. datoer

 

Med eksakte menes; dag, mnd og år.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Halverson har eg full kontroll på så den er ikkje viktig. f 14. des 1863
 

Jacob Olson Hævrøen f 9. april 1867

 

Elling Halverson f 3. mars 1870

 

jeg har ikke fødselsdato på den siste. Trenger dere fødeselsdato på foreldrene også?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 13.51, Terje Aarland skrev:

Elling Hansen Halvorsen Lundøen f. 1870

 

På 14.5.2021 den 13.51, Terje Aarland skrev:

Jeg tror at Elling bodde en tid i Minnesota og drog senere til Seattle og jobbet i Frelsesarmeen? Jacob hadde en bror som også het Jacob, men han døde i 1864, så kanskje de kan ha blitt forvekslet på en eller annen måte? Jeg har hørt at Elling drog sammen med en slektning til Seattle, så kanskje Jacob drog sammen med han?

 

Vi får starte med Elling, han brukte etternavnet Lunde. Giftet seg 1. gang i MN 1896 med Stephine Gurine Olsen. Vitne var bl.a. Jacob Lunde, men Elling hadde vel også en bror som het Jacob?

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

ame: E H Lunde
Gender: Male
Record Type: Marriage
Birth Place: N
Marriage Date: 9 Feb 1896
Marriage Place: Austin, Adams, Hayfield, Cedar Creek, Mower, Minnesota, USA
Spouse: Stefine Olsen
Church Name: Little Cedar Lutheran Church
Church Location: Adams, Minnesota

 

 

Stephine f. 1868

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Stephine Gurine Olsen
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 19 Nov 1868
Baptism Date: 7 Dec 1868
Baptism Place: St Ansgar, Iowa, USA
Father: Johannes Olsen
Mother: Ida Johansd
Church Name: First Lutheran Church
Church Location: St Ansgar, Iowa

 

 

Hun døde i 1920 - Lenke til FAG - https://www.findagrave.com/memorial/17263093/stephina-lunde

Her står det bl.a. at Elling ikke giftet seg igjen, det er feil - kommer tilbake til det i neste post.

 

Hvis du bruker FS (FamilySearch) så klarer du sikkert å finne Elling i census selv, han er oppgitt som Elling Lunde eller Lund.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egil Johannessen skrev:

Her står det bl.a. at Elling ikke giftet seg igjen, det er feil - kommer tilbake til det i neste post.

 

The Washington, U.S., Marriage Records, 1854-2013

Name: Elling Lunde
Marriage Date: 24 Mar 1924
Marriage Place: Seattle, King, Washington, USA
Spouse: Bertha Ellingson

 

 

Lenke til vielsesattest - https://www.digitalarchives.wa.gov/DigitalObject/Download/821fa896-0f4a-4db8-8a11-abc5b3cd6a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 15.27, Terje Aarland skrev:

Foreldra til Nils Olsen Lunnøy 1861 var

 

Ole *Nilsen Lunnøy 1827 -76 og Ingeborg Jacobsdatter Storebø 1828-

 

Denne har du fått hjelp til tidligere;

 

 

Ser ikke ut som vielsen var nevnt i ovennevnte tråd så jeg legger den inn - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2M5-WSC3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fant han. Jeg har registrert det og er veldig spent på om det er mulig å finne min grandonkel Jacob, han kan ha dødd før 1900? Men jeg vet ikke. Noen har fortalt at han omkom i en hotellbrann eller noe lignende. Han hadde visstnok dårlig helse da han reiste bortover i 1888, men det er bare rykter. Det eneste jeg vet om han er at han reiste da han var 21 år og reiste med flere av sine søskenbarn. En av dem hadde allerede vært der borte og var farmer i Mower county og da var det naturlig å tenke at han også drog dit, men han kan ha reist videre med noen av hans slektninger som reiste til Tacoma eller områdene der omkring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Terje Aarland skrev:

er veldig spent på om det er mulig å finne min grandonkel Jacob, han kan ha dødd før 1900? Men jeg vet ikke. Noen har fortalt at han omkom i en hotellbrann eller noe lignende. Han hadde visstnok dårlig helse da han reiste bortover i 1888, men det er bare rykter. Det eneste jeg vet om han er at han reiste da han var 21 år og reiste med flere av sine søskenbarn. En av dem hadde allerede vært der borte og var farmer i Mower county og da var det naturlig å tenke at han også drog dit, men han kan ha reist videre med noen av hans slektninger som reiste til Tacoma eller områdene der omkring?

 

Vet du noe mer om hotellbrannen?

 

Vet du om noen i familien som også døde relativt unge? Jeg spør fordi Jacob kan eventuelt være nevnt i en OBIT.

 

Mht. søsken - var det fler enn Nils Olai og Hans Olai som reiste til USA? Er OBIT sjekket for Nils Olai og Hans Olai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ingenting. Det er ingen i familien som har dødd i ung alder, men moren ble bare 58 år. Hun døde i 1894. Jeg vet ikke om han er nevnt i skiftet etter moren Ingeborg Hansine Nilsdatter Lundøen gift Hevrøen i daværende Sund f 1836-1894. Faren Ole Jacobsen Hævrøen (Hevrøy i daværende Sund senere Møgster sogn) 1838-1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.