Gå til innhold
Arkivverket

Skedsmo, Lørenskog i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 9 (1830-1853), Viede 1837, Side 179


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Har nå kommet til side 179.

Ny prest (han som er glad i brøk 😎)

Han er også veldig informativ.

Skriver oppholdstedet som ett sufix etter navnet og i tillegg oppholdsted/fødested i riktig kolonne.

Kan jeg sløyfe sufixet etter navnet?

Akershus fylke, Skedsmo, Lørenskog i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 9 (1830-1853), Viede 1837, Side 179
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060306020537
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil jeg svare.. 🙂

 

Neste kolonne er Brudgommes Føde- og Opholdssted, Brudens Fødested, 

 

så når suffixet er oppholdsstedet ved vielsen, gir dette info en ikke ville fått om det ble sløyfet. Det som er skrevet i navnerubrikken skal skrives som navn - ikke i neste kolonne.  

 

(Marianne retter nok på meg, om jeg tar feil.) 🤓

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er blir opholdstedet skrevet to ganger både som sufix og som oppholdsted. Derfor mener jeg det er smør på flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedsnavn i navnekolonnen er navn og skal skrives under navnefeltene, stedsnavn føde- og opholdssted skal skrives som fødested og bosted. En transkriberes jobb er å være kildetro og ikke velge vekk det som en ikke synes passer eller føler at en kan sløyfe. Da blir det ikke en kildetro transkribering, som faktisk er det vi ønsker mest av alt. Ellers så er det i mine øyne knapt noen vits i å transkribere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Men se på denne kirkeboken.

Er navnet som kommer som  ett sufix ett plaas/gårdsnavn. Er det plassen vedkommende bodde eller ble født?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Leif B. MathiesenDu kan IKKE sløyfe det du kaller suffikset etter navnet - her er det helt åpenbart brukt som navn. Alt som står om brud/brudgom i kirkebokens felt for Brudgommens Navn og Stand og Brudens Navn skal skrives i navnefeltene til brudgom og brud med unntak av stand som har egen kolonne i regnearket. Det at vi noen ganger skriver et og samme navn i flere felt hører med til jobben! 🙂  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.