Gå til innhold
Arkivverket

Vielse Willum Christiansen og Dorthe Halvorsdatter, Aurskog 1754


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Ved hjelp av FamilySearch fant jeg fram til vielsen til mine 3xtippoldeforeldre Willum Christiansen og Dorthe Halvorsdatter. Her står dato for vielsen 10.10. 1754. 

Når jeg leter kirkebok for Aurskog, finner jeg ikke noen slik som har innførsel av vielser. Men  jeg finner trolovelser. Og der finner jeg paret i 2. kolonne og som nr. 6 ovenfra. Riktignok står brudgommen oppført som Wilhelm og ikke Willum, men dette er vel innenfor når det gjelder navnevariasjoner som lett kan skje i kirkebøker.

 

Bak navnet på bruden står det vel Graverdalen. Ønsker å får stadfestet at det er rett tolket. Fra bygdebok, har jeg sett Gravdalen. Dette siste stedsnavnet dukker opp i google maps.

 

Så går jeg ut i fra at de to siste navnene er forlovere/vitner. Den første tolker jeg til å hete Johannes Mangen. Mangen ser ut til å være en gård i Aurskog. Fornavnet til den andre er greit, men etternavnet sliter jeg med: Hans ?

 

Hadde jeg funnet innførsel for selve vielsen, ville jeg trolig fått navn til brudgommens og brudens fedre. Nå vet jeg vel at Willums far må ha hett Christian, og Dorthes far het Halvor, men skulle gjerne funnet mer.

 

Så hovedspørsmålet mitt er, kan det tenkes andre måter å finne innførsel av vielsen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen egen innførsel for vielsen, for det er skrevet inn 10. okt. i kolonnen for Ægteviede ytterst til høyre.

 

Navnet til den andre forloveren ser ut til å være Sodt.. (Finner ingen gård som heter dette..)

 

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Kategori:Gårder_i_Aurskog-Høland_kommune

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Hadde jeg funnet innførsel for selve vielsen, ville jeg trolig fått navn til brudgommens og brudens fedre.

 

Neppe i så gamle kirkebøker som 1754. Dette ble vel ikke vanlig før litt ut på 1800-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

 

Neppe i så gamle kirkebøker som 1754. Dette ble vel ikke vanlig før litt ut på 1800-tallet.

OK, det var jeg ikke klar over. Da er det jeg har funnet eneste kilde til vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Navnet til den andre forloveren ser ut til å være Sodt.. (Finner ingen gård som heter dette..)

 

Soot/Sodt er en plass under Mangen Søndre:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110200048?searchText=&page=53

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere! Fikk svar på alle mine spørsmål. 
 

Når det gjelder fedrenes navn, kan det trolig finnes andre kilder. Kanskje en bygdebokforfatter har funnet det. Jeg for å låne en slik bok på biblioteket. Eller dersom den er gammel nok, på Nasjonalbiblioteket på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk til dere! Fikk svar på alle mine spørsmål. 
 

Når det gjelder fedrenes navn, kan det trolig finnes andre kilder. Kanskje en bygdebokforfatter har funnet det. Jeg for å låne en slik bok på biblioteket. Eller dersom den er gammel nok, på Nasjonalbiblioteket på nett.

Her har du Dorthes foreldre:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110200048?searchText=Vilh*&page=87

 

Halvor Hansen Gravdalen og Lisbet Andersdatter Garsjøen.

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.