Jump to content
Arkivverket

Vielse Willum Christiansen og Dorthe Halvorsdatter, Aurskog 1754

Recommended Posts

Arne-Sten Christiansen

Ved hjelp av FamilySearch fant jeg fram til vielsen til mine 3xtippoldeforeldre Willum Christiansen og Dorthe Halvorsdatter. Her står dato for vielsen 10.10. 1754. 

Når jeg leter kirkebok for Aurskog, finner jeg ikke noen slik som har innførsel av vielser. Men  jeg finner trolovelser. Og der finner jeg paret i 2. kolonne og som nr. 6 ovenfra. Riktignok står brudgommen oppført som Wilhelm og ikke Willum, men dette er vel innenfor når det gjelder navnevariasjoner som lett kan skje i kirkebøker.

Bak navnet på bruden står det vel Graverdalen. Ønsker å får stadfestet at det er rett tolket. Fra bygdebok, har jeg sett Gravdalen. Dette siste stedsnavnet dukker opp i google maps.

Så går jeg ut i fra at de to siste navnene er forlovere/vitner. Den første tolker jeg til å hete Johannes Mangen. Mangen ser ut til å være en gård i Aurskog. Fornavnet til den andre er greit, men etternavnet sliter jeg med: Hans ?

Hadde jeg funnet innførsel for selve vielsen, ville jeg trolig fått navn til brudgommens og brudens fedre. Nå vet jeg vel at Willums far må ha hett Christian, og Dorthes far het Halvor, men skulle gjerne funnet mer.

Så hovedspørsmålet mitt er, kan det tenkes andre måter å finne innførsel av vielsen?

Carl Nilsen
1 time siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Hadde jeg funnet innførsel for selve vielsen, ville jeg trolig fått navn til brudgommens og brudens fedre.

Neppe i så gamle kirkebøker som 1754. Dette ble vel ikke vanlig før litt ut på 1800-tallet.

• Like 1
Arne-Sten Christiansen
4 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

Neppe i så gamle kirkebøker som 1754. Dette ble vel ikke vanlig før litt ut på 1800-tallet.

OK, det var jeg ikke klar over. Da er det jeg har funnet eneste kilde til vielsen.

Arne-Sten Christiansen

Takk til dere! Fikk svar på alle mine spørsmål. 

Når det gjelder fedrenes navn, kan det trolig finnes andre kilder. Kanskje en bygdebokforfatter har funnet det. Jeg for å låne en slik bok på biblioteket. Eller dersom den er gammel nok, på Nasjonalbiblioteket på nett.

Carl Nilsen
Posted (edited)
31 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk til dere! Fikk svar på alle mine spørsmål. 

Når det gjelder fedrenes navn, kan det trolig finnes andre kilder. Kanskje en bygdebokforfatter har funnet det. Jeg for å låne en slik bok på biblioteket. Eller dersom den er gammel nok, på Nasjonalbiblioteket på nett.

Her har du Dorthes foreldre:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110200048?searchText=Vilh*&page=87

Halvor Hansen Gravdalen og Lisbet Andersdatter Garsjøen.

Edited by Carl Nilsen
  • Like 1