Gå til innhold
Arkivverket

Sperrede vielser i Ministeralbøker for Hamar


Recommended Posts

Jeg undrer meg over at vielser i Ministeralbøkene for Hamar er sperret for innsyn. Er dette i overnstemmelse med gjeldende sperreklausuler?'

Ministerialbok nr. 11 Hamar prgj. Hamar sokn 1953 - 1967  

 

Ministerialbok nr. 15 Hamar prgj. Hamar sokn 1967 - 1980

 

Ministerialbok nr. 21 Hamar prgj. Hamar sokn 1980 - 2004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb:

 

"Viede, trolovede og lysninger har i utgangspunktet ikke vært sperret. Etter hvert som stadig flere kirkebøker fra annen halvdel av 1900-tallet har blitt skannet, har det imidlertid blitt klart at prestene i en del tilfeller har notert opplysninger som ikke kan publiseres fritt tilgjengelig. Fødsels- og personnummer er eksempler på slike opplysninger. Arkivverket har ikke kapasitet til å lese gjennom alle skannede kirkebøker, og i kirkebøker publisert fra og med høsten 2016 er det praktisert 60 års sperring for lister med viede og trolovede, samt lysninger. Arkivverket vurderer å innføre 60 års sperring for lister med viede og trolovede, samt lysninger, også i kirkebøker publisert før høsten 2016."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at enkelte skannede lister inneholder materiale som av personvernhensyn ikke skal gjøres kjent for sperrefristen.

Men, jeg hører til dem som synes at det er fullstendig urimelig at nyere 'kirkebøker', som ikke lenger er fysiske kirkebøker, men lister som ble innlevert til en eller annen myndighet, ikke kan maskinleses i bunkevis, og la enkelte rubrikker med føsomt innhold bli unntatt ved kopiering til en database som omgående kan publiseres fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2021 den 21.38, Inge Bakken skrev:

Jeg undrer meg over at vielser i Ministeralbøkene for Hamar er sperret for innsyn. Er dette i overnstemmelse med gjeldende sperreklausuler?

 

Ja, det opereres med 60 år, som vist i et annet innlegg her.

 

På 29.5.2021 den 2.03, Olaf Larsen skrev:

Men, jeg hører til dem som synes at det er fullstendig urimelig at nyere 'kirkebøker', som ikke lenger er fysiske kirkebøker, men lister som ble innlevert til en eller annen myndighet, ikke kan maskinleses i bunkevis, og la enkelte rubrikker med føsomt innhold bli unntatt ved kopiering til en database som omgående kan publiseres fritt.

 

Dette er fysiske kirkebøker, ikke løse skjema. Fysiske kirkebøker var i bruk til 2012, da DNK gikk over til elektronisk kirkebokføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.