Gå til innhold
Arkivverket

H.M. Kong Chulalongkorn fra Thailand


Kent A Gjeruldsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

 H.M Kong Chulalongkorn fra Thailand besøkte Brevik i Telemark i 1907.  Min Oldefar Martinius som var vognmand i Brevik på den tiden fikk den ære av  å eskortere H.M på sin vogn. Det var en stor bragd å vise ham rundt .

 

Jeg er derfor interessert i å vite om det er noen som har et fotografi fra denne hendelsen eventuelt et gammelt avisbilde av Kongen som sitter på denne vognen til min oldefar Martinius Gjeruldsen

Jeg har skrevet et brev til den thailandske kongefamilien  i Thailand i håp om å få informasjon om denne dagen.

Den Norske ambassaden i Thailand hadde dessverre ingen informasjon vedrørende fotografier for denne "rundturen".

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg med denne :-)

Hentet fra Telemarkhistorier:

"Da kongen besøkte Norge og  Telemark

Chulalongkorn besøkte i 1907 Norge og Telemark. Etter en tur langs norskekysten kom han i juli 1907 til Telemark, hvor Brevik var innfallsporten til hans primære mål, kraft- og kunstgjødselindustrien på Notodden og Rjukan.

Det fortelles at kongen og hans følge ankom Brevik i en hvitmalt engelsk lystyacht - «Albion». Båten førte et fremmedartet og underlig flagg med en elefant på. (Siams daværende flagg) Båten ankret opp i Trosvikbukta. Da det ryktes at det var en ekte konge om bord, ble det folkevandring i Brevik. Kongen gikk på ettermiddagen i land for en omvisning i byen. Vognmann Gjeruldsen stilte med hest og vogn på rundturen, og kongen besøkte Kirken, Fisketorget, Setre og Dalen. Øyenvitner forteller sågar at kongen «spaserede seg en liten tur fra Dalen til Ørvik»."

 

Mvh

Kent Arne Gjeruldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett fleire fotografi frå kongen av Siams besøk i 1907.

Men det må vel vere på sin plass å kontakte det thailandske kongehuset og få undersøkt om bileta frå turen eksisterer enno.
Kongen hadde sjølvsagt med seg både ein og kanskje fleire hoffotografar, og kanskje eksisterer det levande film også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg har sett fleire fotografi frå kongen av Siams besøk i 1907.

Men det må vel vere på sin plass å kontakte det thailandske kongehuset og få undersøkt om bileta frå turen eksisterer enno.
Kongen hadde sjølvsagt med seg både ein og kanskje fleire hoffotografar, og kanskje eksisterer det levande film også?

 

16 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg har sett fleire fotografi frå kongen av Siams besøk i 1907.

Men det må vel vere på sin plass å kontakte det thailandske kongehuset og få undersøkt om bileta frå turen eksisterer enno.
Kongen hadde sjølvsagt med seg både ein og kanskje fleire hoffotografar, og kanskje eksisterer det levande film også?

Hei !

 

Jeg har kontaktet det thailandske  kongehuset via Ambassaden i Bangkok, i håp om det kan være noe i arkivene hos dem. Tenkte også det kunne være lurt å legge det ut på forumet her  også i håp om at det kan være noen som sitter på gammelt materiale 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ligger på digitaltmuseum er vel fra samme statsbesøk, men da dessverre ikke fra Brevik. https://digitaltmuseum.no/search/?q=Chulalongkorn Noe burde jo finnes hos private eller kanskje lokale historielag? 

Ser at det nevnes at det er utgitt en bok i 1996: «Reisebrev fra Norge 1907» basert på denne reisen, kanskje det finnes noe der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Ser at det nevnes at det er utgitt en bok i 1996: «Reisebrev fra Norge 1907» basert på denne reisen, kanskje det finnes noe der?

 

 Lenken til boka ligger i denne posten;

 

Det er skrevet om Brevik, men dessverre ingen bilder.....

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jeg at i lenken som Wenche la ut at det ligger et fotoalbum fra reisen på ovennevnte lenke: https://www.kingrama5.no/kongens_fotoalbum med 110 bilder.. Der burde det kanskje finnes noe?

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjenner til kong Chulalongkorn fra x-konas slekt. Jeg ante ikke at han hadde vært i Norge og har følgelig ikke noe svar på forespørselen, men synes at det bør nevnes at det er mye spennende stoff om hans person, som noen av dere nok har oppdaget.

 

Konas oldefar het Peter Hauff og reiste til Bangkok som ung handelsmann. Han ble fasinert av Mekong-floden og prøvde gjennom menge reiser eller ekspedisjoner å gjøre den til en farbar handelsvei. Les f eks min artikkel i Humnetten nr 33 2014 http://lnu.se/polopoly_fs/1.112014!Nr 33.pdf. Det er et stykke noorsk historie som hadde fortjent større oppmerksomhet.

 

Hauff ble kjent med medlemmer av kongefamilien i Thailand på mer eller mindre samme tid som kongens besøk i Norge. Jeg sakser noen avsnitt av noe jeg har skrevet og som gir litt generell info om kongen, eller hoffet han vokste opp i:

---
Et lite sverd som har hengt på stueveggen hos Peters sønnesønn Erik, er et minne fra denne turen. Peter og Hans tok en avstikker inn i Thailand. De gikk til fots åtti kilometers opp langs side-elva Moun til Ubon Ratchasima (Oubon). Der ble de tatt i mot av den lokale guvernøren, visekongen Sadet Khrom Kun San Rasit, og han skjenket Peter sverdet. Han var bror av kongen, Chulailongkorn, gjerne kalt den store, fordi han reformerte sitt land til en moderne stat.
    
Mens det fins masse skrevet om Chulailongkorn, er det lite å finne om hans bror guvernøren. Det er kanskje ikke så merkelig, for deres far, kong Mongkut, hadde 82 barn og 39 koner, for ikke å snakke om et harem på ni tusen kvinner. En engelsk kvinne som Mongkut ansatte for å besørge barnas utdannelse, skrev flere bøker som skildret hoffmiljøet. Det ble grunnlaget for den store Broadway-musikalen "The King and I", som også fins i flere filmversjoner. Så vi kan tenke oss at guvernøren som Peter traff figurerer i en birolle i stykket.
---

 

mvh eric

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Det som ligger på digitaltmuseum er vel fra samme statsbesøk, men da dessverre ikke fra Brevik. https://digitaltmuseum.no/search/?q=Chulalongkorn Noe burde jo finnes hos private eller kanskje lokale historielag? 

Ser at det nevnes at det er utgitt en bok i 1996: «Reisebrev fra Norge 1907» basert på denne reisen, kanskje det finnes noe der?

Hei !   Hjertelig tusen takk for mye opplysninger!! Veldig spennende!  Har gått igjennom fotoalbum, men dessverre ingen bilder fra Brevik, men dt var skrevet om min oldefar som eskorterte ham rundt i Brevik med  vognen sin  . Men jeg gir ikke opp 🙂! Håper jeg lykkes lykkes med å få noen bilder derfra også !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eric Swane skrev:

Hei,

Jeg kjenner til kong Chulalongkorn fra x-konas slekt. Jeg ante ikke at han hadde vært i Norge og har følgelig ikke noe svar på forespørselen, men synes at det bør nevnes at det er mye spennende stoff om hans person, som noen av dere nok har oppdaget.

 

Konas oldefar het Peter Hauff og reiste til Bangkok som ung handelsmann. Han ble fasinert av Mekong-floden og prøvde gjennom menge reiser eller ekspedisjoner å gjøre den til en farbar handelsvei. Les f eks min artikkel i Humnetten nr 33 2014 http://lnu.se/polopoly_fs/1.112014!Nr 33.pdf. Det er et stykke noorsk historie som hadde fortjent større oppmerksomhet.

 

Hauff ble kjent med medlemmer av kongefamilien i Thailand på mer eller mindre samme tid som kongens besøk i Norge. Jeg sakser noen avsnitt av noe jeg har skrevet og som gir litt generell info om kongen, eller hoffet han vokste opp i:

---
Et lite sverd som har hengt på stueveggen hos Peters sønnesønn Erik, er et minne fra denne turen. Peter og Hans tok en avstikker inn i Thailand. De gikk til fots åtti kilometers opp langs side-elva Moun til Ubon Ratchasima (Oubon). Der ble de tatt i mot av den lokale guvernøren, visekongen Sadet Khrom Kun San Rasit, og han skjenket Peter sverdet. Han var bror av kongen, Chulailongkorn, gjerne kalt den store, fordi han reformerte sitt land til en moderne stat.
    
Mens det fins masse skrevet om Chulailongkorn, er det lite å finne om hans bror guvernøren. Det er kanskje ikke så merkelig, for deres far, kong Mongkut, hadde 82 barn og 39 koner, for ikke å snakke om et harem på ni tusen kvinner. En engelsk kvinne som Mongkut ansatte for å besørge barnas utdannelse, skrev flere bøker som skildret hoffmiljøet. Det ble grunnlaget for den store Broadway-musikalen "The King and I", som også fins i flere filmversjoner. Så vi kan tenke oss at guvernøren som Peter traff figurerer i en birolle i stykket.
---

 

mvh eric

 

Hei !   Wow, en veldig interressant historie som du forteller.  Det å ha en slik spesiell hendelse i familien må være veldig spennende ! Når  man i tillegg har blitt skjenket  et sverd også !  Setter pris på at du deler med deg dette! Det er jo ikke helt hverdagslig å høre om H.M Royale familier fra Thailand. Personlig synes jeg at det er veldig interessant å lese om slikt!   Igjen Tusen takk for at du delte 🙂 ! 

 

Mvh 

kent Arne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.