Gå til innhold
Arkivverket

Anne Hansdatter Staldsberg viet i Modum 30/9-1734. Men hvor/hva er Staldsberg?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Denne

Stalsberg (Skedsmo)

 
 
 
Hopp til navigeringHopp til søk
Stalsberg
Sted: Strømmen
Sokn: Skedsmo
Kommune: Lillestrøm
Fylke: Viken
Gnr.: 77
Bnr: 1 og 2

Stalsberg er en matrikkelgård  Strømmen i Lillestrøm kommune. Den ble rundt år 1800 delt i Nordre Stalsberg og Søndre Stalsberg. Gårdens historie går meget langt tilbake, den er omtalt både i Haakon Haakonsons saga 1217-1263 og i biskop Eysteins jordebok fra 1293-1340. Andre merkeår finnes i værhanen fra 1632  stabburet og innskriften 1716 på minnesteinen etter svenskekongen Karl XII som tok inn på gården under sitt felttog i Norge.

Om navnet Stalsberg uttaler professor Oluf Rygh i sitt verk Norske Gaardnavne: Navnet uttaltes Stællsbær. I Haakon Haakonsons saga er navnet skrevet Stofsbjorga. Stalsbergnavnet finnes flere steder i Biskop Eysteins jordebok, således under navnet Stadzberg, Stadzbergh, Stadberg i Stadbergom søndre. I 1578 Stantzberre, 1594 Stadtzberg 1/1 gård, 1617 Stadzberg, 1666 Staltzberig og 1723 Stalsberg.

Fram til Søndre Stalsberg ble utskilt rundt år 1800 var Stalsberg en meget stor enhet. I mange hundre år strakte gården seg fra Nitelva til Losby, grensen fulgte elvene Nitelva, Sagelva og Losbyelva. Gården hadde store vannrettigheter og eide flere sager og møller i Sagelva, foruten hele 16 sagmesterboliger rundt i Strømmen. Også fossefallet på Fjellhamar tilhørte gården, og allerede på 1500-tallet skal Stalsberg ha bygd sin første sag her.

Stalsberg har hatt mange eiere. En av dem var Johan Garmann d.y. 1610-1673, som var en av landets rikeste menn på sin tid. I 1648 ble han eier av Stalsberg, og hans ætt kom til å eie gården fram til 1751. Navnet finner vi igjen på sagen som sto rett nedenfor Flaendemningen i Sagelva. Denne sagen hadde sin velteplass rett nord for Strømmen kirke – derfra ble tømmeret ført i en tømmerrenne direkte ned til sagen. Senere kom Bernt Anker 1746-1805 inn som eier. Han ble gjerne kalt sin tids finansgeni og bodde i det fasjonable Paleet i Christiania. Nordre Stalsberg eies i dag av familien Holmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mathias: gård nr 35 Stalsberg iflg Rygh - det er øynene en først blir blind på. Beklager. Men bygdeboken kaller denne gården for Ilen og det var der jeg først brukte de blinde øynene...)

 

Til Ivar: Veldig interessant ifm kunnskap om Stabel-familien og Skedsmo-arbeidet mitt.

 

Til begge: 1000 TAKK for hjelpen!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tar opp igjen denne, for bygdeboka sier at "underbruket" Stalsberg under Ilen ble oppkalt etter "Hans Stalsberg som bodde her i 1711, og har ryddet plassen":

Gårdshistorien. B. 4 (nb.no)

 

Jeg har annensteds sett påstanden(?) om at denne Hans (Amundsøn) Stalsberg var sønn av Amund Hansøn Skuterud og hustru Guro Reiersdatter: Hans Amundsen Stalsberg - Historiske poster og familietrær - MyHeritage

men ikke funnet noe annet enn "negativt bevis" - at det fantes et slikt foreldre-sønn forhold: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634625

(se Sven Hjortlands innlegg under, jeg beklager!)

 

Finnes det noe (postitivt) bevis for påstanden - eller skal jeg, siden bruket var oppkalt etter Hans, lure videre på om Hans kom fra Stalsberg i Skedsmo?

 

 

Endret av tom askerøi
tabbet meg ut med feil lenke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tom askerøi skrev:

Hans (Amundsøn) Stalsberg var sønn av Amund Hansøn Skuterud og hustru Guro Reiersdatter:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Skifteprotokollside, Side 4622
Permanent bilde-ID: sk20100224634624
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634624
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20100224634624.jpg
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortet etter Hans i 1743 

 

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Skifteprotokollside, Side 4810
Permanent bilde-ID: sk20100224634812
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634812
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20100224634812.jpg
 

Endret av Sven Hjortland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern, Sven, jeg la inn lenke til siden etter den du (først) kommer med - den samme som jeg mente å legge inn. Beklager!

 

Men den siden (som du la inn og som jeg ville legge inn) viser vel kun at Amund Hansøn Skuterud hadde en sønn Hans - ikke at denne hadde noe med Stalsberg å gjøre...?

 

Men 1000 TAKK for (nesten FOR) raske svar - jeg rakk ikke å skrive ferdig dette før din melding nr 2. kom...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg bygdeboka for Skedsmo bind III s922: "... at Bastian Hansen skulle skaffe adkomstbrev til sagen. Bastian Hansen la frem brev fra Gullik og Amund Eriksønner, dat. 5. april 1663 hvoretter han hadde kjøpt odelsretten over 15 lpd. i Vestre Stalsberg..."

 

Det er i hvert fall en Amund som kan være en mulig far til en som kommer til Modum (etter at faren har solgt odelsretten) som kaller seg Stalsberg...

 

Men så var det eventuelt å bevise det, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg skal ikke si jeg har svaret på dette, men jeg vil nevne et annet alternativ en det som nevnes ovenfor.
En gjennomgang av kirkebøkene for Modum i relevant periode sammenlignet med barna i skiftene etter Hans og første kone Berte tyder på at en bare har med en Hans Amundsen å gjøre. 

I et skifte på Melåen i Modum i 1723 etter Karen Halvorsdatter er det også en søn Hans Amundsen. Ved dåpen til Hans Amundsens datter Kari i 1717 bor han på Melåen. Blandt faddere nevnes bl.a. Boel Christensdatter på Landfalløya. Ikke akkurat i nabolaget. I nevnte skifte i 1723 nevnes det og en avdød sønn Anders Amundsen som bodde på Landfalløya. I skiftene for Drammen finner en skifte etter en Anders Amundsen, hvis enke var Boel Christensdatter, med samme barn som i skifte etter Karen Halvorsdatter [Karens barnebarn]. Det er minst to navn til fra skifte i 1723 som sammenfaller med navn på faddere til Hans sine barn.

Beklager mangelen på linker.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jan, for at du trekker denne frem igjen!

 

Iflg kirkeboka skulle Hans Amundsøn Stalsberg vær 64 år i 1743. Nå må selvfølgelig dette tas med minst en klype salt - men det ville være svært uvanlig at han var (vesentlig eldre enn oppgitt) - og oppgaven antyder en fødsel rundt 1679. Iflg skiftekortet etter Amund Hansøn 17/11-1682 var Hans eldste sønn - og da skal det litt til at han var født 1679 eller senere. Helt umulig er det selvfølgelig ikke - alle (eller de fleste) døtrene kan selvfølgelig være eldre enn eldste sønnen. Men jeg finner det relativt usannsynlig at han er den samme som Hans Amunddsøn Stalsberg pga dette lille "tidsvinduet".

 

Men skiftet i 1723 sier vel bare at Karen Halvorsdatters enkemann var en Amund (i hvert fall iflg skiftekortet): https://www.digitalarkivet.no/sk20100224633392

Han kan like gjerne være en Eriksøn som noe annet. Men farsnavnet er kanskje nevnt i originalskiftet?

 

Og jeg blir litt forvirret når du skriver om "barna i skiftene etter Hans og første kone Berte tyder på at det bare har med en Hans Amundsøn å gjøre". Det er da ikke nevnt noen 

Kari født (ca) 1717 i skiftet på Stalsberg?

 

Men det er vel ett eller annet jeg overser?

 

PS

Se også denne debatten: 

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvorfor farsnavnet til Karen Halvorsdatters enkemann betyr noe i denne sammenhengen [i følge beravelsen 21.11.1724 Amund Mogensen], glem en eventuell Skuterudforbindelse i denne sammenheng.
Når det gjelder barna så passer de fire yngste barna på skifte etter Berte [1734] aldersmessig med innførsler i kirkeboka, med det jeg oppfatter som samme far.
De eldste er født før de bevarte kirkebøkene. At en ikke finner Kari på skiftet er forde hun begraves i 1722. Grunn til at jeg nevnte akkurat henne var hennes fadder, Boel Christensdatter. Jeg gjorde et forsøk på å forklare hvordan dette kunne knytte Hans Amundsen til folka på Melåen. De hadde også et dødfødt barn i 1714 og sønnen Christopher født og begravet i 1715.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. jeg begynner å forstå hvor du vil hen.

 

Første grunn til min forvirring er bygdebokas omtale av Hans Amundsøn Stalsberg under ILEN:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010111205040?page=253

Hvor han kom fra er ikke nevnt. Ei heller hvor han fikk navnet Stalsberg fra.

 

Men NÅ ser jo også at det står Melåen (jeg har tidligere tolket det som noe i retning av "Malum"...) etter Stalsberg ved hans begravelse (nr 105 på høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650673

 

Og derved var det "bare" å slå opp på Melåen i bygdeboka 

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010111205040?page=71

og få bekreftet (under bruker IV) at Hans Amundsøn Stalsberg var bror av "enken Malene"

og (under bruker III) at hun var datter av brukeren Amund Mogensøn Melåen.

 

Case closed?

 

Hvor han fikk navnet Stalsberg (på nyrydningen sin) fra får vi nok aldri vite?

 

 

Nok en gang 1000 TAKK for hjelpen! (Og beklager tregheten...)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.