Gå til innhold
Arkivverket

Sperrete kirkebøker i Stedje sogn, Sogndal prgj. f.o.m. 1925


Anne-Berit Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter både fødte og døde i 1925 i Stedje sogn, Sogndal prgj., men alle kirkebøkene er sperret f.o.m. dette året.

Ser at både Norum og Kaupanger sogn i Sogndal er åpne,men altså ikke Stedje.

Når blir kirkebøkene der åpnet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2021 den 17.55, Anne-Berit Eriksen skrev:

Jeg leter etter både fødte og døde i 1925 i Stedje sogn, Sogndal prgj., men alle kirkebøkene er sperret f.o.m. dette året.

Ser at både Norum og Kaupanger sogn i Sogndal er åpne,men altså ikke Stedje.

Når blir kirkebøkene der åpnet?

 

Kirkebøker uten tobokstavskoder i kolonne 5 (https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000000045) er ikke indekserte. Sperringene følger indekseringa, slik at kirkebøker som har innhold yngre enn 100 år dermed blir sperret i sin helhet. Vi mangler effektive indekseringsverktøy, og jeg vet foreløpig ikke når det vil bli mulig å få indeksert disse kirkebøkene.

 

For oppslag i arkivmateriale som ikke er fritt tilgjengelig i Digitalarkivet, kan du bruke henvendelsesskjemaene til Arkivverket: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Kvifor kan ein ikkje opne kyrkjebøker med siste innførsle før 1929 (klausulen for døypte) samt reine dødsfallister eldre enn 1941 og reine vigsellister med siste innførsle før 1961, trass i at kyrkjebøkene manglar indeksering? Kva for opplysningar kan finnast i desse kyrkjebøkene som krev 100 år klausul?

 

Redigert: Her er eit eksempel på at dette kan gjerast:

 

Sogn og Fjordane fylke, Gimmestad i Gloppen, Ministerialbok nr. D 2 (1911-1925)
 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2021 den 16.47, Torbjørn Igelkjøn skrev:

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Kvifor kan ein ikkje opne kyrkjebøker med siste innførsle før 1929 (klausulen for døypte) samt reine dødsfallister eldre enn 1941 og reine vigsellister med siste innførsle før 1961, trass i at kyrkjebøkene manglar indeksering? Kva for opplysningar kan finnast i desse kyrkjebøkene som krev 100 år klausul?

 

For  dissentere vil vi ikke legge opplysninger yngre enn 100 år.

 

Jeg har nå sett over de ikke-indekserte kirkebøkene med siste innførsel 1920-1929.

  • Gloppen mini D2, Gimmestad sokn, 1911-1925, var visst allerede satt til fritt tilgjengelig. (Jeg har muligens gjort slik gjennomgang før.)
  • Det samme gjelder Gloppen mini E2, Hyen sokn, 1904-1925.
  • Finnås mini C4, Bremnes sokn, 1917-1925, er nå satt til fritt tilgjengelig.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Blir det gjort noko for å oppdatere informasjonsplakaten i forhold til det som står om dissentarar?

 

Se 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.