Gå til innhold
Arkivverket

"Banken" i Mandal


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

I folketellinga 1801 bor mine 3xtippoldeforeldre, Claus Stephansen og Åselene Torkelsdatter på Banken i/ved Mandal. Et Google-søk forteller meg at det i Mandal finnes et gods som heter Risøbank og ei badestrand som heter Lillebanken (samt 3 banker). Både Risøbank og Lillebank ligger i eller i nærheten av et naturområde som heter Furulund. Claus (1754-1835) kom fra Fana i Hordaland, Åselene (1755-før 1823) fra Valle i Sør Audnedal. I 1801-tellinga er Claus oppført som "Fisker og Huusmand uden Jord". Er det noen som forstår hvor og hva denne Banken i Mandal er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Claus som er en på tur til Valle i Sør Audnedal til dåpen av ei niese. Kona, Åselene, var fra Valle, og det er søstera som døper barn. Halse (Halsaa) sokn ligger rett utenfor Mandal. Lurer på om Mandal lå i Halse før byen ble eget sokn. I de tidligste innskrivningene bor Claus og Åselene "på Banken i Halse sokn", og i de senere i "på Banken i Mandal sokn". Samme mann, like langt, men takk for interessen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Christer Kjølsrud skrev:

I folketellinga 1801 bor mine 3xtippoldeforeldre, Claus Stephansen og Åselene Torkelsdatter på Banken i/ved Mandal. Et Google-søk forteller meg at det i Mandal finnes et gods som heter Risøbank og ei badestrand som heter Lillebanken (samt 3 banker). Både Risøbank og Lillebank ligger i eller i nærheten av et naturområde som heter Furulund. Claus (1754-1835) kom fra Fana i Hordaland, Åselene (1755-før 1823) fra Valle i Sør Audnedal. I 1801-tellinga er Claus oppført som "Fisker og Huusmand uden Jord". Er det noen som forstår hvor og hva denne Banken i Mandal er?

 

Du har funnet rett sted. Banken/Risøybank er også kjent under navnet Spidsbo. Den ligger som du allerede har funnet ut ved innløpet til Mandalselva.  Du kan lese om Banken/Spidsbo i "Mandals bys historie". Her er bl. a. et kart fra 1765 der "Banken" er oppført like sør for "Mandal": https://www.nb.no/items/28bf58d467b6ccc3f178c9108d3cbacf?page=47 

Kirkesognet Halse har navn etter gården Halshaug der kirka ligger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

 

Du har funnet rett sted. Banken/Risøybank er også kjent under navnet Spidsbo. Den ligger som du allerede har funnet ut ved innløpet til Mandalselva.  Du kan lese om Banken/Spidsbo i "Mandals bys historie". Her er bl. a. et kart fra 1765 der "Banken" er oppført like sør for "Mandal": https://www.nb.no/items/28bf58d467b6ccc3f178c9108d3cbacf?page=47 

Kirkesognet Halse har navn etter gården Halshaug der kirka ligger.

Takk for denne informasjonen og boklenken, Jan! Har sittet og lest det meste av dagen. Deilig når brikker faller på plass i puslespillet. Min 3xtippoldefar er også nevnt senere i boka. Et ekstra pluss er at jeg fant gården Skiebstad på kartet i boka. Jeg har mye familien fra den gården, men i mangel av bygdebøker har jeg bare visst at den lå i Halse "et sted". Tusen takk for uvurderlig hjelp!

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.