Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor er søkefunksjonene på Digitalarkivet ødelagt?


Lars Jørgen Ormestad
 Del

Recommended Posts

Hva er grunnen til at funksjonaliteten på søkene på Digitalarkivet nå er helt ødelagt?

 

De siste månedene har det skjedd uannonserte endringer på søkefunksjonalitetene på Digitalarkivet. 

Den første skjedde på forsiden, hvor man fjernet den automatiske visningen av resultatene. Dette har jeg forstått handlet om Ft1920 og fare for at servere ville knele ved stor pågang. Det er helt greit. 

Noe senere skjedde det en endring når man søker på forsiden: Nesten uansett hva man søker på, så får man 10.000 treff. Det er ingen relevans og sortering i de treffene man får, og du er heldig dersom du finner det du leiter etter. 

 

Så har det kommet enda en endring: Når man går inn på "Flere søkeinnganger" og velger en folketelling (som eksempel 1910) og søker der med navn og fødselsdato, så får du ingen treff, på tross av at navnet er skrevet riktig og fødselsdatoen står i folketellingen. Disse treffene fikk man opp for noen uker siden. 

 

Jeg ser det har vært noen spørsmål om veiledning til søking i forumet her, og da blir det henvist til veiledningene. Disse er ikke oppdatert og stemmer ikke overens med den nye virkeligheten vi som brukere opplever. Det finnes også en side som heter Oppdateringer på søkesidene

 

Jeg er klar over at man får treff ved å bruke avansert søk, men dette er for tungvint i forhold til slik det var før - og dersom det er eneste alternativ så må jo de andre søkefunksjonene fjernes, veiledninger må oppdateres og informasjon om at dette er måten vi nå må jobbe. 


Vi er mange som bruker Digitalarkivet både i arbeid og fritid - og dette er frustrerende. Det blir feil når man får bedre treff ved å søke i de norske kildene på amerikanske betalingssider - særlig siden det tidligere var bedre på Digitalarkivet. 

 

Håper noen i Arkivverket kan gi meg svar på hvorfor det nå har blitt sånn, eller si at det har skjedd en feil ved oppdatering, og at normal søkefunksjonalitet igjen kommer tilbake. 

 

En frustrert hilsen fra Lars Jørgen Ormestad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder FT1910 og søk på fødselsdato, er jeg temmelig sikker på at det må ha oppstått en feil. Vi har også fått en rapport om noen personer i FT1801 er umulige å søke fram, selv om de vitterlig er der, så det er et eller annet muffens som våre folk må se på.

 

Ja, den automatiske visninga av treff i søkeboksen på forsida ble slått av før 1. desember 2020 pga. frykt for overbelastning. Denne automatiske visninga krever etter sigende svært mye datakraft. I etterkant har de ansvarlige vurdert at det ville være best å beholde den avslått. Jeg antar at det - rent teknisk - er en smal sak å slå den på igjen, men jeg tror ikke at vi så langt har registrert noe "folkekrav" om å få skrudd denne på.

 

Digitalarkivet har i mange år benyttet søkemotoren Sphinx, men denne byttes nå ut med Elasticsearch. Dette gir noen endringer i søkefunksjonaliteten. Skiftet er ennå ikke utført for alle søkeskjema, og det har blitt utført en del tilpasninger av søkefunksjonaliteten. Veiledningene vil bli reviderte når alle brikker har falt på plass.

 

En endring som er viktig å være klar over, er at "variantsøket" nå er standard i søk. Det kan være lurt å eksperimentere med å skru dette av og på og erfare forskjellene. I noen tilfeller er variantsøket veldig nyttig, men andre ganger kan det gi unødvendig mange irrelevante treff. Særlig dersom man søker med trunkering, vil det være hensiktsmessig å skru av variantsøket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Når det gjelder FT1910 og søk på fødselsdato, er jeg temmelig sikker på at det må ha oppstått en feil. Vi har også fått en rapport om noen personer i FT1801 er umulige å søke fram, selv om de vitterlig er der, så det er et eller annet muffens som våre folk må se på.

 

De to feilene var ikke relaterte, viste det seg, men søk på fødselsdato fungerte ikke for verken FT1910 eller noen av de andre folketellingene med fødselsdatoer. Det har blitt utført en rettelse som skal sørge for at denne feilen er borte fra og med i morgen tidlig.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at folketellingene igjen får muligheten til å søke med dato.

 

Tror variantsøk ble et alternativ på "Døde 1951-2014" i går eller i dag. Det fører nå til at man også der får 10.000 treff i de fleste tilfeller. 

Savner derimot valget å skru av variantsøk på den lista. 

Endret av Lars Jørgen Ormestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lars Jørgen Ormestad skrev:

Tror variantsøk ble et alternativ på "Døde 1951-2014" i går eller i dag. Det fører nå til at man også der får 10.000 treff i de fleste tilfeller. 

Savner derimot valget å skru av variantsøk på den lista. 

 

Det ser ut til at muligheten for å skru av variantsøk ikke er lagt inn i en del av de kildetypespesifikke søkene, og dermed heller ikke de tilhørende kildespesifikke søkene. Det håper jeg at vi raskt kan få til.

 

I en kilde som "Død 1951-2014", hvor navn stort sett er skrevet som forventet, kan variantsøket være mer til bry enn til glede.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håpar at det blir mogeleg å skru av evt. variantsøk for alle kjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.