Gå til innhold
Arkivverket

Søk i fødte, gifte og døde?


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt i disse lenge og gledet meg over å finne mye jeg ikke fant før, men nå plutselig må noe ha endret seg.

 

Jeg søkte på fornavn  Christian*

etternavn Kristian*

fødselsår 1856

 

Jeg forventer da å få et reultat med kombinasjoner av de to navnene i henholdsvis fornavn og etternavn, men stusser veldig iover resultatet

Anton Nilsen f 1856

Lorentz Olsen f 1856

 

Ja begge to er født i 1856, men hverken fornavn eller etternavn stemmer med søket mitt.

 

Vil det si at søker jeg på tre felt får jeg treff så lenge et av feltene stremmer så blir det ganske håpløst å søke i Digitalarkivet.

 

Jeg ville forvente med søket mitt at jeg fikk opp alle med fornavn som startet på Christian og Etternavn som starte på Kristian og født i 1856.

Dette har fungert uterket tidligere i uken, men plutselig får jeg opp hundrevis av merkelig resutater.

 

Finnes det ikke lenger noen mulighet til å begrense resultatet til det man konkret søker etter.

 

Dette er søkevbildet mitt

 

https://www.digitalarkivet.no/search/79?forenamn=Christian*&etternamn=Kristian*&kjonn=&rolle=avdød&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=&area[]=1635&area[]=1664&area[]=2968&area[]=2972&area[]=3251

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg søkte på fornavn  Christian*

etternavn Kristian*

fødselsår 1856

 

Jeg forventer da å få et reultat med kombinasjoner av de to navnene i henholdsvis fornavn og etternavn, men stusser veldig iover resultatet

Anton Nilsen f 1856

Lorentz Olsen f 1856

 

Ja begge to er født i 1856, men hverken fornavn eller etternavn stemmer med søket mitt.


[...]

 

Dette er søkevbildet mitt

 

https://www.digitalarkivet.no/search/79?forenamn=Christian*&etternamn=Kristian*&kjonn=&rolle=avdød&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=&area[]=1635&area[]=1664&area[]=2968&area[]=2972&area[]=3251

 

Fint at du lenker til søk/treff. Jeg får 603 treff, men ingen Lorentz Olsen blant disse 603, så langt jeg kan se? Får du også 603 treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den jeg sendte lenke til ikke var den jeg hadde skrevet inn fødselsår til.

Denne la jeg inn fødselsår på også og da kommer Lorens Olsen Hunloe opp

 

https://www.digitalarkivet.no/search/79?forenamn=christian*&etternamn=kristian*&kjonn=&rolle=avdød&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=1856&dodsaar=&dodsdato=&aarsak=&aar=&grdato=&jfdato=&sokn_kyrkje=&merknader=&laekjar=&meldt=&meldar=&area[]=1635&area[]=1664&area[]=2968&area[]=2972&area[]=3251

 

I den siste får jeg 663 og den første fikk jeg 603 som du nevner.

 

Det szom er helt klart er at det ikke er hverken 603 eller 663 som

heter Christian og noe til fornavn og Kristian og noe til etternavn og født i 1856.

 

Jeg har brukt dette søket utallige mange ganger hver dag, og da hvor innholdet i resultatet har inneholdt det jeg har søkt etter

i alle felt. Det ville da alltid være Christian og noe i fornavnsgeltet  samt Kristian og noe i etternavnsfeltet og fødeslsår 1856 hvis det var det jeg la inn.

 

I et slik søk uansett om jeg la inn fødselsår eller ikke ville jeg få Lorens Olsen eller Anton NIlsen.

 

Jeg mener dessuten at skrev jeg Christian* fikk jeg kunn opp de som hadde Christian som første navn og evt flere fornavn etter.

Skrev jeg *Christian ville jeg få oppde som hadde ukike andre fornavn foran Christian.

 

Uansett er det å søke nå helt hålpøst. Er det virkelig slik det skal være eller er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et nytt søk for å se om det det ser ut som om det jeg tror har endret seg i søket dere nå har stemmer.

Mens man før fikk opp resultat som inneholdt det man hadde skrevet i alle felt man hadde fylt ut,

kommer nå resultatet opp så lenge et av feltene stemmer.

Tenk deg at man søker etter en Ole Olsen f år x, og så får opp alle som heter Ole til fornavn, alle som heter olsen til etternavn og alle som er født i år x,

Får å si det enkelt søket er håpløst.

 

Jeg søkte i ekteskap etter Karen* i fornavn Kristian* i etternavn .

https://www.digitalarkivet.no/search/99?forenamn=karen*&etternamn=kristian*&kjonn=&rolle=brur&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&alder=&aar=&vidato=&trdato=&sokn_kyrkje=&vistad=&lysning=&konfirm=&altergang=&vaksin=&tidl_gift=&ektesknr=&merknader=&area[]=2975&area[]=2974&area[]=3246&area[]=1664&area[]=2968&area[]=2972&area[]=3251

 

og får opp 786 treff. På den første siden er det 7 stykker som matcher mitt søk, resten er kombinasjoner som er helt uinterresante.

 

Er det slik det nå skal være eller er det feil i søkemotoren deres. Håper inderlig det er det siste, ellers er det å søke nå uholdbart og til lite nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut til at søket nå er satt opp til å gi treff ikke bare når alle søkekriterier er oppfylt, men også dersom ett eller flere søkekriterier ikke er oppfylt. Forutsetninga for å få treff er da at minst ett søkekriterium er oppfylt.

 

Samtidig er det slik at treffene som oppfyller alle (eventuelt flest) søkekriterier, rangeres øverst.

 

I det siste eksempelet betyr det at de sju første treffene oppfyller alle søkekriterier. Når du kommer til treff åtte, ser du at ett søkekriterium (her: etternavnet) ikke matcher søket, og da forstår du at det ikke finnes flere eksakte treff og du trenger for så vidt ikke bry deg om resten av treffene. Tanken bak at de de ikke-eksakte treffene er tatt med, er at et navn eller et fødselsår kan være feil i transkripsjon og/eller original, og da kan du ha flaks og få treff på en relevant personpost, selv om den ikke oppfyller alle søkekriteriene.

 

Dette er slik søket på Digitalarkivets forside har fungert i ti års tid, og så lenge man vet at treff som oppfyller alle søkekriterier alltid rangeres øverst, er det egentlig en fordel at søket fungerer slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt det siste du sier. Jeg har søkt på personer tidligere med fødselsår og har da aldri fått med meg personer som

har helt andre navn enn fylt ut i navnefeltene. Når jeg søkte tidligere fikk jeg opp som regel mellom 2 til 30 treff, noen ganger

opp til 160. Har aldri hatt over 400 treff tidligere. Så noe er endret. Om dette er til det bedre eller ei kan tydeligvis diskuteres.

Får jeg opp et søkeresultat med så mange treff tenker jeg enkelt at den dødsdatoen kan jeg greie meg uten, eller det ekteskapet får

jeg heller lete etter i kirkeboken.

 

Det var et kupp for meg da alle de transkriberte listene kom, og jeg har funnet fødseler, ekteskap og dødsdatoer jeg ikke orket å lete etter tidligere

pga av for mange år å lete i kirkeboken. Nå ser det ut til å det blir litt tilbake til det gamle. Noe finner jeg sikkert, men mye blir nok borte,

desverre, så for meg er det ikke en fordel slik som du ser det.

 

Når jeg fyller ut 2 søkefelt forventer jeg at alle tre skal være med i treffet, ønsker jeg mindre fyller jeg bare ut mindre.

 

Men vi har sett det mange ganger før fremskritt er også av og til et tilbakeskritt.

 

Men tusen takk for svar, da vet jeg i hvert fall hvordan ståa er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Hildrum skrev:

Det stemmer ikke helt det siste du sier. Jeg har søkt på personer tidligere med fødselsår og har da aldri fått med meg personer som

har helt andre navn enn fylt ut i navnefeltene. Når jeg søkte tidligere fikk jeg opp som regel mellom 2 til 30 treff, noen ganger

opp til 160. Har aldri hatt over 400 treff tidligere. Så noe er endret.

 

Ja, det er endring for dette søkeskjemaet. Men søket på Digitalarkivets forside har hele tida fungert slik. Den eneste forskjellen er at det der har stått "Du fikk 7 treff som passet med dine søkekriterier, samt 184 treff som passet med noen av dine søkekriterier" (eller noe i den duren). Denne formuleringa er uheldigvis borte.

 

1 time siden, Anne Hildrum skrev:

Om dette er til det bedre eller ei kan tydeligvis diskuteres.

 

Det kan naturligvis diskuteres.

 

Men se det slik: Før fikk du f.eks. sju treff som matchet alle søkekriterier. Nå får du de samme sju treffene på toppen av trefflista, og så får du dessuten treff som kan være av interesse, fordi de oppfyller noen av søkekriteriene. Jo flere oppfylte søkekriterium, jo høyere på trefflista. Men hvis disse ekstra treffene ikke er av interesse, så er det bare å ignorere dem, og forholde deg til toppen av trefflista, som er akkurat som før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke Kristian Hunskaar. Jeg har i efta gått inn på en bestemt kirkebok for fødte og andre og søkt på den gamle måten men får opp en hel bråta med navn som ikke er relevans med søket!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar Sannerud skrev:

Dette stemmer ikke Kristian Hunskaar. Jeg har i efta gått inn på en bestemt kirkebok for fødte og andre og søkt på den gamle måten men får opp en hel bråta med navn som ikke er relevans med søket!!

 

Hvis du lenker til et slikt søk, kan jeg forsøke å uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa no, og dette er jo heilt håplaust:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/76/3718?forenamn=Ole&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=Igelkjøn&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

 

Det ser ut til at søket fungerer greit om ein søkjer på eitt felt åleine, men at søket elles er blitt omgjort til eit ELLER-søk. Poenget med å fylle inn to eller fleire felt er at ein vil ha treff på kombinasjonar, altså OG-søk. Dersom ikkje dette blir endra på blir det omtrent umogeleg å finne noko som helst i desse skjemaa, og ein blir i praksis tvinga til å bruke Avansert personsøk i staden.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Dette er et søk som tidligere ville gitt 0 treff. Hadde det vært en Ole med bosted Igelkjøn i datagrunnlaget, ville han kommet øverst på trefflista.

 

Men du får nå treff på en Ole med bosted "Igelkjønn", som du ganske sikkert er interessert i, men som du ikke ville fått treff på før.

 

Men det som absolutt mangler, er ei bedre forklaring på treffene: "Det er 0 treff på dine søkekriterier. Det er 35 treff som tilfredsstiller ett eller flere av dine søkekriterier, og som du kan ha interesse av å se nærmere på."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Du har antagelegvis rett, men mi meining er iallefall at eg vil ha OG-søket tilbake som standard, eller evt. mogelegheit til å velje mellom OG og ELLER. Dei ekstra treffa er i mange tilfelle berre forvirrande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Torbjørn Igelkjøn skrev:

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Du har antagelegvis rett, men mi meining er iallefall at eg vil ha OG-søket tilbake som standard, eller evt. mogelegheit til å velje mellom OG og ELLER. Dei ekstra treffa er i mange tilfelle berre forvirrande.

 

Jeg er enig i at en valgmulighet ville vært fint.

 

Det at treff med alle søkekriterier oppfylt, rangeres øverst, er helt essensielt. Hadde disse treffene kommet innimellom andre treff, f.eks. tre eksakte treff blant 915 andre treff, hadde det naturligvis vært helt håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Torbjørn her. Søker man på flere felt så er det de resultatene en vi se, ikke hundrevis av andre.

Jeg har noen ganger søkt på bare årstall, bare etternavn eller fornavn og vet da at jeg får opp mange, men har jeg Hans  Gergoriussen for eksempel

er jeg overhodet ikke interresert i å se alle som har etternavn Gregoriussen og et annet fornavn eller alle som har Hans som fornavn, men et helt annet etternavn enn Geregoriussen. Det er ikke tvil om den endrede søkemuligheten hos Digitalarkivet er et tilbakeskritt. Det burde være mulighet for å få opp oversikt over de som har treff på bare de som har treff på alle feltene man la inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje rart i dei ulike søkjeskjemaa no. Eg prøver f.eks. følgjande søk:

https://www.digitalarkivet.no/search/9/100041?page=1&forenamn=&etternamn=&gard=&kjonn=&alder=&fodselsaar=&dodsaar=&skiftedato=&stilling_stand=&bustad=*vik&heimstavn=&skipreide=&tinglag=&otting=&sokn=&prgjeld=&rolle=&relasjon=&etnisitet=&aar=

 

Det fangar opp Vik, men ikkje Aadlandsvik, som var det som eg var på jakt etter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håpar forresten at programmerarane kan bruke litt krefter på å utvikle eit fungerande verktøy for indeksering av skanna kyrkjebøker så snart ein er ferdig med all eksperimenteringa med søkemotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i FT1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1801?fornavn=Mo*&etternavn=Lar*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&bosted=&bydel=&gaardsnummer=&c[]=12&area[]=1480&sort=rel

 

Her kjem fyrste relevante treff som nr. 4 på lista og det neste som nr. 6. Kvifor kjem ikkje desse øverst?

 

Edit: Ser at variantsøk er innført for FT1801, og at resultatet blir som forventa når ein slår dette av.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tull:

https://www.digitalarkivet.no/search/76/11603?forenamn=Kar*&etternamn=Ras*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

 

Det dukkar opp ein Kristian Rasmusson mellom treffa på Kari Rasmusdtr. Og her er det heller ingen boks der ein kan skru av variantsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Her blir det tull:

https://www.digitalarkivet.no/search/76/11603?forenamn=Kar*&etternamn=Ras*&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

 

Det dukkar opp ein Kristian Rasmusson mellom treffa på Kari Rasmusdtr. Og her er det heller ingen boks der ein kan skru av variantsøk.

 

Årsaken til at Kristian dukker opp ved søk på Kar*, er at det er registrert en variant Karistian. Søk på Kar* gir treff på Karistian, og siden variantsøket er slått på, får man da også treff på Kristian og alle varianter av Kristian.

 

Det er (minst) to ting å trekke ut av dette:

  • Det må bli mulig å slå av variantsøk i alle søkeskjema, også dette søkeskjemaet.
  • Trunkerte søk i kombinasjon med variantsøk kan gi de merkeligste resultater, fordi det finnes så mange merkelige varianter. Trunkerte søk fungerer derfor best uten variantsøk, spesielt når det trunkerte søket inneholder få tegn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å skru av variantsøket er nå på plass og det fungerer nå likt som avansert personsøk (OG/AND og ikke ELLER/OR mellom feltene).

  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.