Gå til innhold
Arkivverket

Rikshospitalets fødeavdeling - Pasientjournaler 1827


Rune W Wiik
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg leter fortvilet etter opplysninger om en av mine tippoldemødre,Tjenestepige  Gunhild Knudsdatter.

Den eneste informasjonen jeg har funnet om henne er fra dåpen til hennes sønn, Thorvald 23. desember 1827.

Her opplyser moren av far er Norsk jeger Ole Torgersen, men barnas foreldre ble ikke gift.

De kvinnelige Fadderne er for meg ukjent.

 

Se: SAO, Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, F/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1818-1832, s. 130-131
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213070282

 

Finnes det pasientjournaler for Rikshospitalet for denne tiden som kan gi ytterligere informasjon om moren ?

 

mvh

 

Rune W Wiik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kristian Hunskaar (Arkivverket) changed the title to Rikshospitalets fødeavdeling - Pasientjournaler 1827

Det står slik:

...Jæger Ole Torgersen ved Norske Jægercorps...

 

Kvinnefadderne:
Ingeborg Fletterøe, Inger Colbjørns Datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Hvordan kan jeg få sjekket om det finnes opplysninger om min tippoldemor eller ikke. Dette vises jo ikke på Arkivportalen og selv bor jeg på Jæren så det er ikke helt enkelt å stikke innom.

 

mvh

Rune W Wiik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Har søkt i Arlivpåortalen etter Pasientjournaler for Fødselsavdelingen på Rikshospitalet (1827-1829), men finner bare pasientjournaler for Kirurgisk avdeling.

Er fødselspasienter også nevnt i de protokollene ?

 

mvh

 

Rune W Wiik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune W Wiik skrev:

Hei

 

Har søkt i Arlivpåortalen etter Pasientjournaler for Fødselsavdelingen på Rikshospitalet (1827-1829), men finner bare pasientjournaler for Kirurgisk avdeling.

Er fødselspasienter også nevnt i de protokollene ?

 

mvh

 

Rune W Wiik

Katalog for Kvinneklinikken finner du her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007510?ins=RA

 

Foreslår at du sender inn en henvendelse pr. skjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/sok-innsyn-til-personlige-formal/andre-henvendelser-om-innsyn-til-personlig-formal

Her må det nemlig gjøres søk i klausulerte arkiver (sperret for bruk på lesesal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje ! Takk for svaret ditt, men etter det jeg ser så er årene 1827-1828 ikke omhandlet i den oversikten du nevner.

 

mvh

 

Rune W Wiik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.