Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan åpne bygdebøker i Nasjonalbiblioteket?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å lese i en bygdebok som er tilgjengelig via Nasjonalbiblioteket, men er usikker på hvordan få tilgang til å lese i bl.e. "Radøy gjennom tidene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er ikke fritt tilgjengelig - er sikkert fortsatt i salg, og fri tilgang ville vel begrenset salget.

 

vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vaske deg godt på hendene etter å ha lese. Elles er det vel farlegare å sitje i same rom som nokon som er smitta enn å ta i noko som er blitt tatt i av nokon som er smitta. Særleg dersom rommet er lite og dårleg ventillert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terje Aarland skrev:

I desse koronatiden er det vel ikke trygt å låne bøker?

 

 Bergens offentlige som Leif henviste deg til virker å være  særdeles utsatt. 20 av 300 000 bøker er trolig smittet skal du se.

(Utregningen baserer seg på at alle i Bergen låner en bok hver dag. Om de leser den eller ikke er av mindre betydning)

Så det beste rådet er å holde seg langt unna Bergen en stund til, også digitalt. Smitten er overalt, og angriper historiske bøker og tidsskrifter på samme måte som ulv og bjørn angriper frukttrærene i Hardanger. 

 

Så best å holde seg hjemme 🙂

 

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvard Moe! Hvis du ikke har bedre kommentarer så bør du ikke skrive noe som helst. Dette kaller jeg for mobbing på nettet og hører ikke hjemme i dette fora

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det kan vera mange gode grunnar til eit ønske om å redusera fare for smitte mest muleg. Uansett, det finst eit alternativ til å gå på biblioteket, sjå her:

https://www.nb.no/utvidet-tilgang/

 

Litt pussig formulering her:

"Dersom biblioteket ditt er stengt, kan du søke om ... "  

med underpunktet "Dersom du oppholder deg i ditt lokale bibliotek, kan du ..."

Men det er vel berre ei uheldig formulering.  Poenget er at biblioteket er stengt.

 

16 timer siden, Terje Aarland skrev:

Jeg prøver å lese i en bygdebok som er tilgjengelig via Nasjonalbiblioteket, men er usikker på hvordan få tilgang til å lese i bl.e. "Radøy gjennom tidene"

Har har du misoppfatta.  "Radøy gjennom tidene" er ikkje allment tilgjengeleg via Nasjonalbiblioteket.

 

Bøker er i utgangspunktet er verna åndsverk, som forfattaren rår over.  Men eksemplar vert selde til, og tilgjengelege på bibliotek.

Det gjeld også den digitale utgåva av denne boka.  Du skal kunne sitje på det lokale biblioteket ditt og lese boka - på same måte som

du kunne lest papirutgåva.  Og på same måte som eitt papireksemplar kan lånast/lesast av éin lånar om gongen, er det avgrensingar

for det digitale utlånet også.

 

Så har biblioteka (og lånarane) tydelegvis fått ei korona-ordning for dei som har fått stengt biblioteket sitt.

Ordninga føreset naturlegvis at biblioteket i komminen din faktisk er stengt pga korona.

Ifl nettsida til Bergen kommune (akkurat no) er folkebibliotek ikkje stengt.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Så har biblioteka (og lånarane) tydelegvis fått ei korona-ordning for dei som har fått stengt biblioteket sitt.

Ordninga føreset naturlegvis at biblioteket i komminen din faktisk er stengt pga korona.

Ifl nettsida til Bergen kommune (akkurat no) er folkebibliotek ikkje stengt.

 

Uansett, dette fungerer, eg har no søkt om og fått tilgang til Radøybøkene,

 

slik ser epostsvaret ut:

Nasjonalbiblioteket, Seksjon Publikumstjenesten, Utlånet har nå gitt tilgang til pliktavlevert materiale i Nettbiblioteket (https://www.nb.no/).
Du må være innlogget for å bruke materialet.

Tilgangen gis for 8 timer av gangen, og du må søke på nytt når disse 8 timene har gått.
Se for øvrig https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/tilgang-til-pliktavlevert-materiale-i-bibliotek/ for mer informasjon.

Hvis du har spørsmål, kontakt biblioteket som ga tilgangen.

Vennlig hilsen Nasjonalbiblioteket
veiledningen@nb.no

Du kan ikke svare på denne meldingen via e-post.
Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rolf Hestetræet skrev:

Du trenger ikke dra til Bergen ...

Eg - og sikkert Leif Ragnar - nemnde Bergen fordi det står  "Sted: Bergen"  under namnet hans.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Aarland skrev:

Ingvard Moe! Hvis du ikke har bedre kommentarer så bør du ikke skrive noe som helst. Dette kaller jeg for mobbing på nettet og hører ikke hjemme i dette fora

Litt humor i disse koronatider ?  Mvh Arnold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Litt pussig formulering her:

"Dersom biblioteket ditt er stengt, kan du søke om ... "  

med underpunktet "Dersom du oppholder deg i ditt lokale bibliotek, kan du ..."

Men det er vel berre ei uheldig formulering.  Poenget er at biblioteket er stengt.

 

Då biblioteka var stengde måtte ein velje at Nasjonalbiblioteket skulle behandle søknaden. Ein kunne då få tilgang til alt materiale frå eiga stove, noko som var greit sidan mange bøker elles berre kan visast i Nasjonalbiblioteket sine lokale i Oslo.

 

Etter at biblioteka opna att vart det opplyst at ein igjen berre kunne søkje om tilgang for forsking. Då vil vel einaste alternativ for dei av oss som ikkje har mogelegheit til å reise til Oslo vere å låne eit fysisk eksemplar frå eit bibliotek. Det ser likevel ut til at det framleis er mogeleg å få tilgang utan å gje opp nokon spesiell grunn?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske eksemplar (også kalla papirbøker) skal du vel (framleis) kunne tinge til det lokale biblioteket ditt?  -utan grunngjeving.

Og mange digitale utgåver skal kunne lesast på det lokale biblioteket - er det ikkje sånn?  (du må vel kanskje søkje der også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å kjøpe bind 2, men lurer på å evn kjøpe flere, derfor lurer jeg på hvilke bygder som omtales i de forskjellige bindene? En av mine oldemødre kom fra Manger og hennes far fra Marøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen Off. Bibliotek har laga register til bygdebøker frå Hordaland og Sogn og Fjordane. Det finn du her:https://bergenbibliotek.no/lokalhistorie/gardsregister


Biblioteket har bygde- og slektsbøker frå heile landet. Bøkene er til heimlån.

 

Mvh Eli Randmo

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt i første omgang å kjøpe to bind av Radøy gjennom tidene av Anders Haugland. Jeg valgte bind 1 og 2 siden min mormor sin mor kom fra Manger og far hennes fra Marøy. Så var det denne Hella slekta som ble litt spennende? Henter bøkene på Ark i morgen, så da har jeg mye interessant lesestoff i ferien

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.