Gå til innhold
Arkivverket

Står det Halvor Nielsen på disse to unge mandskap i rullene fra 1697?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

3 minutter siden, tom askerøi skrev:

Men jeg forstår ikke det med 8 dager (i denne sammenheng) - det er 9 måneder mellom de to siste dåpene. Og ca en måned mellom dåpene og introduksjonene, er det ikke? 

Det var ein regel om at born skulle døypast innan 8 dagar. (Det står rett nok i Kristian Vs Norske Lov, som er frå 1686 - men utan å sjekke no, meiner eg regelen stod i tidlegare retningslinjer også). Dvs at dåpsdagane som er kjende, må vere rett etter fødslane - og at ein dåp lenge etter fødselen ikkje kan "bortforklare" at det er knappe 9 månader mellom dåpane.

Innleiinga "burde" vere 6 veker etter nedkomsten, men dette varierte mykje.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg kjenner til "8-dagers regelen". Men her er det vel "9-måneders regelen" som spiller inn? Jeg la merke til det snaue oppholdet mellom barna, men synes den var så ubetydelig at jeg ikke fant grunn til å reagere. Ikke alle barn er født nøyaktig "på termin" - den andre kan ha vært født en uke eller to "for tidlig". Og et forrykende uvær i februar 1681 KAN jo ha forsinket dåpen til den første en uke eller to uten at noen andre enn en ekstremt nidkjær prest hadde reagert.

 

Men jeg noterer meg at tidsavstanden er en indikasjon på at barna ikke har samme foreldre siden det KAN være snakk om to Nils'er.

 

Men jeg ville ikke ha notert det samme om faren i begge tilfelle hadde blitt omtalt som Sjøfar Veggersen Drotning (for å ta de to første sjeldne mannsnavnene jeg kommer på - og et av de få gårdsnavnene det kun finnes ett av i dette landet)?

 

Men TAKK for årvåkenheten - jeg tar den "til etterretning".

 

 

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/kb20061214640498

 

I slutten av 4. linje (under november 1677) på høyre side: 

"......................3 R: ? : ? Nov: Ved"

"frogner blott brud eviet Engelbret Torgeirson og Ingeborg Olsd"

"Niels Hans: och Karen Torsdtr(??) : J offer..............."

Denne siste linjen KAN vel være Nils Hansen (ca. 5 måneder senere på) Stabekk. Selvfølgelig ikke noe endelig bevis, men antagelig det nærmeste jeg kommer...?

 

Og dette KAN være samme par som blir trolovet (andre linje under juni 1677) på venstre side:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061214640496

Nå kan det se mer ut som Karen JONsdtr, men det KAN det vel like gjerne ha stått i første lenke, også?

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok det same paret.

s. 41 til venstre (1677)

"d: 3 Juni Pinds daug ved Frogner  Anden daug [dvs. 2. pinsedga, 4. juni] ved

tranneby bleff torloffuet Niels Hans: med Karen Tores

fatter och ... <ein dåp>"

s. 43 til høgre (1677)

"d. 18 Nov: ved

Frogner bleff brudeviet Engelbrett torgiers. och Ingeborg Olsd:

Niels Hans: och Karen toresd:"

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK enda en gang!

 

Og Toresdatter passer jo nesten FOR bra - det var jo en (bonde) "Thorre Gulbrandsenn 36 aar" på nedre Stabekk i 1664-66. Om Karen var datteren hans kan det forklare at akkurat Nils Hansen ble husmann der... (igjen bare en antagelse - ikke noe bevis (om jeg ikke finner skifte etter "Thorre"...)

 

Og nå som jeg begynner å venne meg til prestens skriblerier er jeg nokså sikker på at det ikke er noen Nils Pedersen som er viet "i rett tid" som kan ha overtatt etter Nils Hansen, så det spørs nok om ikke Nils Pedersen er en ren feilskrift og at alt sammen er samme mann? 

 

Jeg får lete videre.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.